دانستنی های سفر

لوازم کمپینگ یعنی سبک سفر کن ، راحت باش

۴
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شما خانواده‌ای دارید که به‌محض خاموش بودن موبایلتان هزاران فیلم‌نامه و تراژدی در فکرشان راجع به شما می‌نویسند. پس نکته خیلی خیلی مهم این‌که: هر جوری هست آن‌ها باید از حال شما با خبر باشند.
لوازم کمپینگ

حتماً بارها برایتان پیش‌آمده برای رهایی از گرفتاری‌های روزمره و خستگی کار، یا نه! استراحتی فرح‌بخش و یا آن‌هم نه، فقط دور بودن از همه‌چیز و همه‌کس تصمیم گرفته‌اید به‌جایی بروید که آدم‌ها که هیچ، هیچ موجود زنده‌ای نباشد تا مبادا روحتان را بیازارد. خوب چه اشکالی دارد بهترین راه این است که به طبیعت بروید و چادری برپا کنید تا فقط خودتان باشید و خودتان. اما آیا از لوازم کمپینگ چیزی می‌دانید؟  بلدید برای یک سفر دوسه‌روزه طوری بار نَبندید که انگار می‌خواهید به سفری دوسه ماه بروید؟! آن دسته از خوانندگان که سفر برو حرفه‌ای هستند حتماً بلند با خواندن این مطلب  گردشگری می‌گویند: «بـــــــــــله» اما پیشنهاد می‌دهم در کنار طبیعت گردان مبتدی شما هم با مجله دلتا همراه باشید تا نکند چیزی را از قلم بیندازید!

ملزومات کمپ زدن

پا پوش!

کفش و یا به قولی پاپوش مناسب از اولین و مهم‌ترین لوازم‌ کمپینگ است. کفش باید متناسب با برنامه‌ای باشد که در پیش دارید. برای طبیعت‌گردی‌های سبک، کفش سه فصل مناسب است. این کفش‌ها برای بیشتر برنامه‌ ها به جز برنامه‌های زمستانی مناسب‌اند. نکته مهم در مورد کفش، کفی آن است. این بخش مهم کفش نباید لیز باشد. کفش‌های ساق دار برای محافظت از قوزک پا بهترند، ولی به همان اندازه جورابی که می‌پوشیم هم از اهمیت زیادی برخوردار است. از سویی کفش‌هایی که کمی ساق دارند می‌توانند پای شما را از گزش خزندگان ناگهانی در طبیعت محفوظ نگه‌دارند.

  • نکته: کفش پیاده‌روی راحت، دمپایی یا صندل هم باید برداریم که هرچه سبک تر باشد بهتر است.

کفش کمپ

کوله‌پشتی

دومین و حرفه‌ای‌ترین لوازم کمپینگ در بخش طبیعت‌گردی، کوله‌پشتی است.  وسواس موقع خرید نداشته باشید فقط کافی است به چند نکته دقت کنید. کوله‌پشتی‌های خوب معمولاً بندی برای بستن روی سینه‌ دارند که به حفظ تعادل کمک می‌کنند. یک تسمه روی کمر هم سنگینی وزن روی شانه‌ها را کمتر می‌کند. هرچه کوله وزن کمتری داشته‌ باشد، برای کوهنوردی مناسب‌تر است. گفتم که سبک سفر کنید! اینکه کوله‌پشتی شما خیلی جادار و بزرگ باشد ملاک نیست. مثلاً کوله‌های کوه، زیپ و جیب کمتری هم دارند. برای سفر یک‌روزه به کوله ۲۵ تا ۴۰ لیتری و برای سفر دوروزه به کوله ۴۰ تا ۶۰ لیتری نیاز دارید. سفرهای بیشتر از دو شب هم نیازمند کوله بزرگ‌تر هستند. برای سفر یک‌شبه در زمستان هم به کوله ۴۰ تا ۶۰ لیتری نیاز خواهیم داشت.

کوله پشتی در کمپ

چادر و کیسه خواب

اگر طبیعت‌گردی مبتدی هستید، لازم نیست تا یکی دو سفر اول حتماً کیسه‌خواب بخرید و یا چادر تهیه کنید. می‌توانید موقع سفر از دوستانتان قرض کنید، اما از کسی که به صورت حرفه‌ای طبیعت‌گرد است، چون او حتماً ده‌ها کیسه خواب و چادر را از سرش گذرانده تا به این آخری رسیده است. چادر، یکی از ضروری‌ترین وسایل کمپینگ است. اگر چادرتان سبک باشد موقع پیاده‌روی‌های طولانی خسته نمی‌شوید. هر چادر باید حتماً یک روکش یا به اصطلاح پوش داشته باشد که باران به آن نفوذ نکند. باید طوری جمع شود که به راحتی بتوانید آن را حمل کنید.

  • نکته مهم: از نظر نگارنده چادر ضروری‌ترین جزء لوازم کمپینگ به حساب می‌آید. حتی اگه هوا گرم باشد هم بهتر است برای امنیت خود و وسایل‌تان شب را داخل چادر بخوابید.
  • نکته مهم دو: فراموش نکنید زیرانداز مخصوص چادر باید حتما همراهتان باشد.
  • نکته مهم سه: برای نشستن روی زمین به یک زیرانداز هم نیاز دارید.  این زیرانداز می‌تواند یک مت یوگا باشد که بالای کوله پشتی هم به‌راحتی جای می‌گیرد.

چادر مسافرتی

بهترین کیسه‌خواب مدلی است که بتوانیم زیپش را در تابستان باز بگذاریم تا خنک شویم و همین‌طور در زمستان به‌اندازه کافی گرممان کند. البته ببینید معمولاً کجاها سفر می‌کنید و کیسه‌خوابی با چه درجه حرارتی برایتان مناسب است. یک کیسه خواب خوب برای خوابیدن در دمای منفی ۱۱ درجه سانتی‌گراد هم مناسب است. این کیسه نباید به وزن بارمان خیلی اضافه کند. هرچه وزنشان کمتر باشد بهتر است.

پوشیدنی ها

بسته به فصل سفر لباس‌های متفاوتی را باید در کوله پشتی داشته باشیم. معمولاً در طبیعت‌گردی بیشتر از دو تی‌شرت نیازمان نمی‌شود، اما اگر احتمال بارندگی وجود داشته باشد، سه تی‌شرت در لوازم کمپینگ برمی‌داریم. اصلاً همیشه احتمال خیس یا خراب شدن لباس‌ها را باید در سفر طبیعت‌گردی داد. پس دو شلوار، دو تی‌شرت، دو مانتو، یک کلاه آفتابی یا پشمی (بسته به فصل) و دو لباس‌زیر را به تجهیزات کمپینگ اضافه می‌کنیم. اگر هوا سرد باشد هم که دستکش یا شال‌گردن برمی‌داریم.

  • نکته خیلی مهم: شما چه دو روز بمانید، چه ده روز، همین مقدار لباس کافی‌است. سبک سفر کنید.

پوشاک مناسب کمپینرها

وسایل بهداشتی

متاسفانه برخی طبیعت گردان مبتدی برای سبک‌ سفر کردن، وسایل بهداشتی کمتری همراهشان می‌برند. حتی از لباس‌هایشان به‌عنوان حوله استفاده می‌کند؛ اما بیشتر حرفه‌ای‌ها حداقل یک حوله کوچک همراه خود دارند. مسواک، خمیردندان، صابون و شامپوی سفری کوچک هم حتماً لازم می‌شود.

  • باز هم نکته: همراه داشتن قرص و دارو به حساسیت ما برمی‌گردد. اما کرم ضد آفتاب، پماد نیش حشرات یا قرص تصفیه آب، چسب زخم، باند و مسکن باید حتماً بخشی از لوازم کمپینگ شما باشند.
  • دستمال‌کاغذی هم همیشه و همه جا به در می‌خورد.
  • دستمال مرطوب نیز ممکن است به کارتان بیاید، فراموش نکنید سرویس بهداشتی در طبیعت تعریف نشده !
  • نکته خیلی خیلی مهم: کیسه‌ زباله حتماً برمی‌داریم تا همان‌طور که طبیعت را تحویل گرفته‌ایم، همان‌طور هم تحویل دهیم.

ملزومات بهداشتی

وسایل الکترونیکی

گفتیم سبک سفر کنید اما نه در اینجا! اگر از موبایلتان زیاد هم استفاده نمی‌کنید، اما برای پیشگیری از هر نوع اتفاق بهتر است باتری اضافه یا پاوربانک را فراموش نکنید.

  • نکته اساسی: نگفتم مهم چرا؟ چون شما خانواده‌ای دارید که به‌ محض خاموش بودن موبایلتان هزاران فیلم‌نامه و تراژدی در فکرشان راجع به شما می‌نویسند. پس نکته خیلی خیلی خیلی مهم این‌که: هر جوری هست آن‌ها باید از حال شما با خبر باشند.

اگر دوربین عکاسی دارید یک لنز ۱۸-۵۵ کافی است؛ لنزهای بزرگ‌تر زمان پیاده‌روی مزاحمتان می‌شوند. اما باید بگویم حتی اگر دوربین حرفه‌ای هم دارید با خود نبرید. چون دست و پاگیرتان می‌شود. چراغ‌قوه یا هد لایت را هم برای پیاده‌روی شبانه به لوازم کمپینگ اضافه کنید.

لوازم الکترونیک در سفر

خوردنی ها و وسایل مورد نیاز آنها

باید وقتی به لوازم کمپینگ فکر می‌کنیم خوراکی‌ را فراموش کنیم. در دل بیابان یا جنگل کمتر پیش می‌آید که یک رستوران پیدا ‌کنیم، برای همین بهتر است خوراکی‌ها را در نزدیک‌ترین شهر به مقصدمان بخریم.

بد نیست بسته به تعداد روزی که قرار است در طبیعت بمانیم، کنسرو ببریم. البته یادتان باشد کنسروها را باید بجوشانید تا دچار مسمومیت غذایی نشوید. در کمپ یک قابلمه روحی هم غنیمت است. همین‌طور فقط یک قاشق، چنگال و چاقوی چندکاره می‌توانند به پخت غذا در طبیعت کمک کنند. برای غذا پختن به ادویه و روغن هم نیاز داریم.

غذا در طبیعت

هیچ مسافری از نقش قوری و چای سیاه غافل نمی‌شود. بعضی از لوازم کمپینگ اگرچه واجب نیستند، اما داشتن آن‎ها سفر را جذاب‌تر می‌کند. مثلاً اگر چند دانه هل را در چای زغالی بیندازیم، چای بیشتر می‌چسبد.

  • دوباره نکته: قبل از همه این‌ها باید آتش را با چیزی روشن کنیم، پس با خودمان ژل آتش‌زنه و فندک هم می‌بریم.
  • کبریت‌ها گاهی یک جینشان هم جواب نمی‌دهد. مخصوصاً اگر زمستان باشد و همه‌چیز نم بکشد. پس تنها به دو بسته کبریت شومینه بسنده می‌کنیم.

طبیعت گردی

حرف آخر

این که سفر شما یک‌روزه است یا ۴ روزه، هوا زمستانی‌است یا تابستانی و یا اینکه قرار است شب را کجا چادر بزنید خیلی در لیست لوازم کمپینگ و وسایل مورد نیازتان تغییر ایجاد می‌کند. نگارنده در این نوشته سعی کرده است فهرستی کلی بنویسد که تا حد خوبی بتواند همه نوع سفر را پوشش بدهد. اما باید بگویم احتمالاً چندین سفر طول می‌کشد تا دستتان بیاید واقعاً تو سفر چه چیزهایی را باید جزء  وسایل شخصی خود همراه داشته باشید.

سفر کردن

۴ دیدگاه

  1. افشاری

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۳۷ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۳۸ ق٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  2. یوسفی

    ۲۵ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۴۰ ق٫ظ

    مفید

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۵ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ ق٫ظ

      بله ممنون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…