انواع سند مالکیت و نکاتی درباره سند ملکی مشاع

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خرید ملک از مهمترین مسائلی است که اشخاص در طول زندگی ممکن است با آن مواجه شوند و اگر در مورد اسناد ملکی و قوانین مرتبط با آن اطلاع نداشته باشند، احتمال اینکه در آینده با مشکلاتی جدی مواجه شوند وجود دارد.
سند ملکی

خرید ملک با سند مالکیت معتبر بسیار حائز اهمیت است، و از مشکلاتی که ممکن است خرید خانه های بدون سند در آینده برای خریداران به وجود آورد پیشگیری می‎کند. بنابراین لازم است خریداران ملک در مورد اسناد ملکی و قوانین مرتبط با آن اطلاع داشته باشند و به نکات ضروری که هنگام معامله باید به آن دقت کنند توجه داشته باشند. در مجله دلتا به بررسی ماهیت چند نمونه از اسناد عادی و رسمی پرداخته و در باره هر یک که دارای مسائل حقوقی مجزایی هستند به طور مفصل توضیح داده شده است. در ادامه همراه ما باشید.

سند رسمی چیست؟

طبق قانون، سند عبارت است از هر نوشته ای که در صورت اختلاف و دعوا، طرف های قرارداد می‎توانند به آن استنادکنند. حال با توجه به ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی که مقرر می‎دارد: اسنادی که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و یا دفاتر اسناد رسمی یا نزد سایر ماموران رسمی، با توجه به صلاحیت آن ها، طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند، سند رسمی گفته می‎شود. و در ادامه قانون آمده است که به غیر از اسنادی که در ماده ۱۲۸۷ آمده است، سایر اسناد عادی هستند.

سند ملکی

با انواع اسناد ملکی اشنا شویم

اسناد ملکی متفاوتند که در زیر به آن ها اشاره ، و در خصوص ماهیت برخی از آن ها توضیحاتی ارائه شده است.

  • سند مشاع
  • سند شش دانگ
  • سند مفروز
  • سند منگوله دار
  • سند تک برگ
  • سند اعیان
  • سند عرصه
  • سند وقفی
  • سند ورثه‌ای
  • سند المثنی
  • سند معارض
  • سند شورایی
  • سند وکالتی
  • سند بنچاق
  • سند رهنی

 سند ملکی مشاع

سند مشاع از انواع سند رسمی است. زمانی که یک ملک، چند مالک داشته باشد و یا بین چند شریک تقسیم شده است به آن سند مشاع گفته می‎شود. در سند های مشاع هر یک از شرکاء مالک بخشی از یک ملک هستند و هر یک سند رسمی در اختیار دارند. با توجه به تعریف یاد شده می‎توان متوجه شد که در ملک مشاعی همه‌ مالکان در کل آن ملک با هم شریک هستند. و در فرآیند فروش یا خرید خانه مشاع باید نظر و تصمیم همه شرکا اعمال شود.

سند ملکی

سند ملکی شش دانگ ؛

سندی است که به طور تمام و کامل به یک شخص تعلق دارد، این نوع سند رسمی یکی از مهمترین اسناد رسمی در بین اسناد مالکیت است. طبق قانون کلمه‌ شش دانگ نشان دهنده مالکیت تام صاحب سند نسبت به ملک است.

سند ملکی تک برگ ؛

امروزه به جای سند های قدیمی که از چند برگ تشکیل شده و یا به صورت دفترچه ای بودند از سند تک برگ استفاده می‎شود. این اسناد بر خلاف سند های قدیمی به صورت دستی تهیه نمی‎شوند و در آن ها نهایت دقت و توجه صورت می‎گیرد. هر سند تک برگ برای یک مالک صادر و در صورت فروش خانه‌، سند جدیدی برای شخص خریدار تهیه و ارسال می‎شود. از مزایای سند تک برگ می‎توان به اصالت و خوانایی و شفاف بودن آن اشاره کرد.همچنین در این اسناد کروکی ساختمان و اطلاعات دقیق‌تری از ملک قابل مشاهده است. مزیت دیگر این سند در مقابل سندهای قدیمی، تک برگ بودن آن است که  باعث می‎شود نگه‌داری آن نسبت به سندهای قدیمی آسان‌تر باشد.

سند ملکی رهنی

گاهی خریداران قصد دارند هنگام خرید خانه از وام و تسهیلات بانکی استفاده کنند. در این موارد سند برای مدتی زمانی که وام پرداخت خواهد شد در رهن بانک قرار می‎گیرد و البته این مسئله در خود سند هم قید می‌شود. منظور از رهن سند در نزد بانک، گرو ماندن آن نیست؛ بلکه صرفاً در خود سند قید می‌شود که این سند تا تاریخ معین در رهن بانک است. بنابراین اگر وام گیرنده نتواند در موعد مقرر وام خود را پرداخت کند بانکی که سند در رهن آن است، می‎تواند ملک را تصاحب کند.

۳ دیدگاه

  1. درویش

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۳۰ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  2. مودت

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۱۵ ق٫ظ

    البته سند تک برگ در منطقه یک جایگزین اسناد بنیادی شد . دفترچه ای اصالت داره ضمنا.

    پاسخ

  3. روزبهانی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۵۱ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …