خانه سلامتی همه چیز درباره ویتامین

همه چیز درباره ویتامین

۵
2
درباره خانواده بزرگ ویتامین‌ها چه می‌دانید؟علائم کمبود ویتامین را می‌شناسید؟ مولتی‌ویتامین های طبیعی بدن را چطور؟ با مجله دلتا همراه باشید.
ویتامین

بلایی به اسم ویتامین! ویتامین یک عضو جدایی‌ناپذیر از بدن است که به هم خوردن تعادل یا کمبود آن می‌تواند بلاهای زیادی را برای سلامت بدن ما به همراه داشته باشد. ویتامین در بدن کاربرد های زیادی دارد که البته مهم‌ترین آن درمان بیماری‌ها است.

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که با کمبود ویتامین در بدن‌مان چه کنیم؟ شما برای بر قرار کردن تعادل سیستم ایمنی و عملکرد ارگان‌های حیاتی بدن دو راه دارید؛ یا از مکمل‌ها و قرص‌های شیمیایی مثل انواع مولتی‌ویتامین برای جبران این کمبود استفاده کنید یا به سراغ مولتی‌ویتامین‌ های طبیعی بروید و آن‌ها را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید؛ با صفحه سلامتی مجله دلتا همراه باشید.

ویتامین-و-مولتی-ویتامین

خانواده ای به نام ویتامین

همه ما می‌دانیم که ویتامین‌ها و مواد معدنی، موادی مغذی و ضروری برای بدن ما هستند اما هر یک از این ویتامین‌ها در بدن ما چه می‌کنند؟ چه غذاهایی این مواد را دارند؟ اصلا ویتامین‌های ضروری بدن از کدام نوع و دسته هستند؟

ویتامین های طبیعی بدن و کاربرد آنها

به خانواده بزرگ ویتامین‌ها خوش آمدید! شاید تا این لحظه شما فقط انواع قرص و خوراکی‌های مختلف را مصرف می‌کردید؛ بدون اینکه از ویتامین‌های آن مطلع باشید یا اینکه درباره کاربرد آنها در درمان بیماری‌ها اطلاعات مفیدی نداشتید اما از این لحظه به بعد، دیگر اینطور نخواهد بود؛ با ما همراه باشید.

ویتامین-A

 ویتامین A

این ویتامین برای تقویت بینایی و داشتن چشم‌های سالم و رشد عمومی استخوان‌های بدن از جمله دندان‌های سالم و زیبایی پوست ضروری است.

ویتامین B

این ویتامین خانواده گسترده‌ای دارد که به طور کلی برای افزایش انرژی بدن، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و جذب آهن بسیار مفید است. همچنین این خانواده از ویتامین‌ها سوخت و ساز بدن را بالا می‌برند.

ویتامین-C

 ویتامین C

با خاصیت آنتی‌اکسیدانی فراوان که به جذب آهن و اسید فولیک بدن هم کمک می‌کند.

ویتامین D

اگر درد کمر یا پا دارید یا اینکه استخوان‌های قوی و سالمی می‌خواهید، این ویتامین را فراموش نکنید؛ البته بهترین راه طبیعی تأمین ویتامین D آفتاب گرفتن است.

ویتامین E

این ویتامین برای گردش خون، تنظیم تعداد اسپرم‌های مردانه، مقاومت سلول‌های بدن و حفظ رادیکال‌های آزاد ضروری است.

ویتامین K

این ویتامین هم بیشتر در سبزیجات از خانواده کلم وجود دارد که به گردش خون، جلوگیری از خون‌لختگی کمک می‌کند و خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

فولیک اسید

یک ویتامین که شانس مادر ماندن شما را با کنترل نقص‌های جنینی در دوران بارداری بیشتر می‌کند؛ همچنین باعث تقویت عملکرد سلول‌های روده و معده می‌شود.

کلسیم

این دسته هم بیشتر به خانواده لبنیات متعلق است که برای استخوان‌سازی و مبارزه با پوکی استخوان اهمیت دارد.

زینک

زینک یا روی

اگر سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف شده است یا باردار هستید؛ زینک بخورید.

آهن

کم‌خونی شایع‌ترین بیماری است که با کمبود آهن بدن در ارتباط است؛ البته مصرف این ویتامین در عضله‌سازی ماهیچه‌ها هم کاربرد دارد. البته تمام این گروه از ویتامین‌ها هم خانواده‌هایی دارد و همچنین منابع طبیعی و غذایی مرتبط که می‌توانند یک رژیم غذایی سالم و مناسب را برای عملکرد بدن شما ایجاد کنند.

علائم کمبود ویتامین در بدن چیست؟

ویتامین‌ها در بدن مثل کفه‌های یک ترازو عمل می‌کنند؛ یعنی اگر میزان و مقدار آن‌ها در بدن کم یا زیاد شود؛ عوارض زیادی از خود به جای می‌گذارند و معمولا این عوارض با انواع مختلف بیماری‌ها خود را نشان می‌دهد؛ معمولا کمبود ویتامین با این نشانه‌ها همراه است:

  • خستگی و کمبود انرژی
  • درد های عضلانی
  • کرختی پاها
  • مشکل دید در شب
  • احساس افسردگی و بی‌حالی
  • دیر خوب شدن زخم‌های بدن
  • بوی بد دهان

مولتی-ویتامین

آیا مصرف مولتی ویتامین باعث سلامت بدن می‌شود؟

بسیاری از افراد استفاده از این قرص‌های شیمیایی را به داشتن رژیم غذایی مناسب و حتی استفاده از مولتی‌ویتامین های طبیعی ترجیح می‌دهند و با مصرف این قرص‌ها خیال‌شان از کمبود ویتامین یا در امان ماندن از شر بسیاری از بیماری‌ها مثل ناراحتی قلبی، سکته و سرطان راحت است اما باید بدانید که همیشه اینطور نیست!

گاهی وقت‌ها مصرف مولتی‌ویتامین زیاد هم درد‌سر ساز می‌شود.درواقع باید بدانید که تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن از طریق مولتی‌ویتامین‌ها فقط باید در شرایطی صورت گیرد که سطح یک یا برخی از ویتامین‌ها در بدن کم باشد.

در غیر این صورت، مصرف آنها توصیه نمی‌شود؛ زیرا افزایش برخی ویتامین‌ها در بدن می‌تواند منجر به بر هم زدن تعادل بدن و در نتیجه پایین آمدن سطح برخی دیگر از انواع ویتامین‌ها شود.

شما می‌توانید به جای استفاده از این قرص‌ها از جایگزین‌های طبیعی آن استفاده کنید و از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید.

رژیم-غذایی-با-ویتامین

مولتی ویتامین و رژیم گیاهخواری

مصرف مولتی‌ویتامین در افراد با رژیم‌های غذایی گیاهی نیز مانند افراد معمولی به عادت‌های غذایی هر فرد بستگی دارد. اما در هر صورت باید بدانید افراد گیاه‌خوار یا افرادی که رژیم‌های گیاهی می‌گیرند؛ به طور معمول، بیش از سایر افراد در خطر ابتلا به کمبود ویتامین‌ها قرار دارند.

مولتی ویتامین های طبیعی بدن

گاهی اوقات، بدن افراد دچار کمبود ویتامین است و باید این کمبود از طریق قرص‌های مکمل جبران شود اما در بسیاری از اوقات تعدادی از این افراد به مصرف بی‌رویه مولتی‌ویتامین و مکمل‌های آن روی می‌آورند که آن هم عوارض و پیامد های خاص خودش را دارد.

مثلا مصرف خودسرانه ویتامین‌های A ، D ، E ، K  در قسمت‌های مختلف ذخیره و موجب آسیب رساندن به بدن می‌شود؛ به طوری که مصرف بیش از حد ویتامین D رسوب کلسیم در قلب را به همراه خواهد داشت.

پس تا وقتی که مواد مغذی طبیعی هستند، چرا مکمل‌ها و قرص‌های مولتی‌ویتامین؟

مولتی‌ویتامین های طبیعی در مواد خوراکی مثل صدف، ماهی، جلبک دریایی، شیر، مرغ، تخم مرغ، حبوبات، موز، بادام و سبزیجات تازه وجود دارند؛ پس تا می‌توانید از این مواد در رژیم غذایی خودتان استفاده کنید.

بنابراین، اگر کمبود ویتامین دارید یا علائم مشکوک به آن را تجربه می‌کنید، قبل از مصرف خودسرانه دارو و مکمل حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیشتر ببینید در سلامتی

۵ دیدگاه

  1. جعفر

    25 اکتبر، 2019 در 9:07 ق.ظ

    اطلاعات در باره ویتامین ها بسیار خوب و مفید است

    پاسخ

  2. روزبهاني

    15 اکتبر، 2019 در 8:54 ق.ظ

    مطلب خوب بود

    پاسخ

  3. یوسفی

    15 اکتبر، 2019 در 8:48 ق.ظ

    ممنون از اطلاعاتی که میدید

    پاسخ

  4. ملکی

    14 اکتبر، 2019 در 7:18 ب.ظ

    مطالب مفید و خوبی هستن

    پاسخ

    • محمد جاوید کامروا

      15 اکتبر، 2019 در 10:31 ق.ظ

      برنامه که دارین پیش میبرید برنامه عالی است چیز های زیادی آموختیم؛ به امید ترقی های زیادی در برنامه تان هستیم تشکر

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.