ترک نفقه در دوران عقد

۵
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مجازات قانونی جرم ترک انفاق در صورت اثبات و بدون تخفیف از سوی دادگاه ۶ ماه تا ۲ سال حبس است. این جرم از جرائم قابل گذشت است.
نفقه در دوران عقد

نفقه یکی از حقوقی است که قانونگذار به منظور حفظ حقوق زن برای وی تعیین کرده که در صورت ازدواج، شوهر مکلف به رعایت و انجام دادن این تکالیف است. به محض اینکه عقد ازدواج صورت گرفت و زن و مرد زندگی خود را آغاز کردند، شوهر مکلف به پرداخت نفقه است. در مجله دلتا به بررسی عواقب عدم پرداخت نفقه در دوران عقد پرداخته شده است.

نفقه چیست؟

نفقه تامین کردن همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، لباس، هزینه‌های درمانی، بهداشتی و رفع نیاز‌های زن هنگام بیماری است. برای تعیین میزان نفقه، باید بین زن و شوهر توافق باشد، ولی ملاک و معیاری را قانونگذار در نظر گرفته است. از آن جمله می‎توان به عرف و عادت ساکنان هر منطقه و وضع مالی مرد اشاره کرد ولی در صورت عدم توافق میان زن و مرد، دادگاه میزان نفقه را تعیین می‎کند.

ترک نفقه در دوران عقد جرم است؟

در مدت زمان بین عقد و انجام مراسم ازدواج، نفقه‌ای به زن تعلق نمی‎گیرد مگر در شرایطی که زن برای شروع به زندگی اعلام آمادگی کرده باشد و مرد از بردن همسر به خانه مشترک و شروع زندگی زناشویی مشترک خودداری کند. در این صورت زن این حق را خواهد داشت که نفقه خود را دریافت کند. البته سوالی که مطرح می‎شود این است که در دوران عقد زن احتمالا دوشیزه است. در این حالت آیا باز هم می‎تواند شکایت ترک انفاق کند؟ در پاسخ می‎توان گفت در این شرایط زن می‎تواند به حق حبس استناد و تمکین را موکول به پرداخت کامل مهریه کند. استناد زن به حق حبس باعث از بین  رفتن حق وی نمی‎شود و زن می تواند دادخواست مطالبه نفقه را به دادگاه بدهد.

نفقه

نحوه شکایت ترک نفقه در دوران عقد

شکایت ترک انفاق در دوران عقد به دلیل استناد به حق حبس میسر است.(حق حبس، حقی است که زن به موجب آن می‎تواند تا وقتی که تمام مهریه پرداخت نشده از وظایفی که نسبت به شوهر دارد خودداری کند). با توجه به قانون حمایت خانواده که مقرر می‎دارد: «هرکس با داشتن استطاعت و توان مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاصی که نفقه به آنها تعلق می‎گیرد خودداری کند به حبس تعذیری محکوم می‎شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات متوقف می‎شود.»
با تصویب قانون جدید این امکان برای زن فراهم شده که هم مطالبه حقوقی کرده و هم در صورت نپرداختن نفقه به دادگاه، شکایت کند. در صورت شکایت؛ زن می‎تواند به نزدیکترین مجتمع قضایی محل سکونت خود مراجعه و درخواست خود مبنی بر حق خود را اعلام و یا اینکه چند نفر را به شهادت بگیرد و استشهادیه ای تنظیم کند.

مجازات قانونی ترک نفقه

مجازات قانونی جرم ترک انفاق در صورت اثبات و بدون تخفیف از سوی دادگاه ۶ ماه تا ۲ سال حبس است. این جرم از جرائم قابل گذشت است. به این معنی که هر مرحله از دادرسی و حتی بعد از صدور حکم و یا اجرا، با رضایت زن پرونده متوقف و مختومه خواهد شد.
در صورتی که در دفاع جرم ترک انفاق، مرد بتواند ثابت کند مقداری از نفقه را پرداخت کرده است به نظر می‎رسد مقدار و میزان نفقه موضوعیت نداشته باشد. می‎توان گفت حتی اگر مرد در مواردی کمتر از میزان مورد نیاز زن نفقه بپردازد، باز هم موجب تبرئه شدن شوهر در دعاوی کیفری نفقه (ترک انفاق) خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نفقه فرزند “نفقه فرزند و قوانین آن” را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. شمس

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۴۹ ب٫ظ

    با تشکر از اطلاعات شما

    پاسخ

  2. بدون نام

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۴ ق٫ظ

    نه تنها تو بحث مهریه برای زن جایگاهی در نظر گرفته نشده تو بحث نفقه هم همین طور ۴ سال پرونده دارم تو دادگاه و حاصرم در جریان ریز نکات قرار بدهم همسرم نفقه پرداخت نمی کند و در طی این ۴ سال دو بار شکایت کیفری انجام داده ام و هر بار همسرم با استفاده از خلاهای قانونی مثلا پرداخت صد هزار تومان برای شش ماه از کیعری رهایی یافته و چیزی به من پرداخت نمی کند و علنا خواستار طلاق توافقی هست ایا اقای رییسی بخشنامه ای بذای همچین خلا های قانونی وان هم به صورت فوری نمیخواهد صادر کند برتی مهریه که سریه بحشنامه داده اند ولی برای نفقه ای که پرداخت نمی شود ومرد را روز به روز بی تعهد تر می کند هیچ کاری نشده

    پاسخ

  3. صلابت

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۲۹ ب٫ظ

  4. ملکی

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۴۱ ب٫ظ

    ممنون از مطالب شما

    پاسخ

  5. روزبهاني

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۵۱ ب٫ظ

    اطلاعات خوبی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …