بزرگ متراژ ها کوتاه آمدند؛ کوچک متراژ ها نه!

خرید آپارتمان ۴۰ متری در تهران

۵
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حالی است که میانگین رشد قیمت در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۷ درصد بوده اما خرید آپارتمان 40 متری در تهران، ۷۵ درصد رشد قیمت را به خود اختصاص داده اند.
خرید آپارتمان 40 متری

خرید آپارتمان ۴۰ متری در تهران در پی افزایش قیمت مسکن، فشار تقاضا را موجب شده است. از دیگر سو نیز عدم تمایل بساز بفروش ها به ساخت واحدهای زیر ۶۰ متر، زمینه کمبود عرضه واحدهای ۴۰ متر مربعی را فراهم کرده است؛ تا جایی که این واحدها با ۷۵ درصد رشد قیمت، بالاترین میزان تورم را در بازار مسکن شهر تهران داشته‌اند.

به گزارش مجله دلتا عمده عرضه آپارتمان ۴۰ متری در مناطق جنوبی تهران است و به رغم افت ۳۰ درصدی قیمت پیشنهادی مالکان واحدهای بزرگ متراژ، مالکان آپارتمان‌های ۴۰ تا ۵۰ متر کمتر تخفیف می‌دهند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، طی سال‌های پس از ۹۲، واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع همواره بیشترین سهم را از تعداد معاملات مسکن شهر تهران به خود اختصاص می‌دادند؛ تا این‌که آذرماه ۹۷ برای اولین بار این رتبه از آن واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر مربع شد که نشان می‌دهد جهش قیمت مسکن منجر شده تا تقاضا به سمت واحدهای کوچک سوق داده شود.

خرید آپارتمان گزارش های میدانی از تعداد و قدمت خانه‌های کوچک متراژ نشان می‌دهد که طی پنج سال گذشته خریداران بازار مسکن به تدریج به واحد های قدیمی‌تر روی آورده‌اند. در شهر تهران، فروش آپارتمان‌های با عمر شش سال به بالا طی پنج سال گذشته از ۴۵  درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

مهرماه سال ۹۳، آپارتمان‌های با عمر بنای شش سال به بالا ۴۴.۷ درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده بودند. این رقم در مهر سال ۹۴ به ۴۴.۹ درصد رسید. مهرماه ۹۵ آپارتمان‌های مذکور ۴۸.۳ درصد از کل معاملات را در بر گرفتند. مهر ۹۶ واحدهای مسکونی بالای شش سال ۵۳.۸ درصد خرید و فروش را به خود اختصاص دادند. در مهرماه ۹۷ نیز سهم آپارتمان‌های شش ساله به بالا از کل مبایعه‌ نامه‌ های شهر تهران ۵۵.۵  درصد شد. در شهریور امسال خانه‌ های شش سال و بیشتر ۵۹.۲ درصد از کل معاملات پایتخت را به خود اختصاص داده اند. هم اکنون خرید آپارتمان ۴۰ متری در تهران بالاترین میزان رشد در گروه های متراژی را دارد؛ در حالی که واحدهای ۱۴۰ تا ۱۶۰ متر مربع کمترین نرخ افزایش را با ۳۳ درصد به خود اختصاص  داده‌ اند.

۵ دیدگاه

  1. مسرور

    ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۷:۳۴ ب٫ظ

    من هم با خانم آذرافراز موافقم

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۱۹ ب٫ظ

      لطفا همیشه با مجله دلتا همراه باشید

      پاسخ

  2. ملکی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۲ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. علي حنيفه پور

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۳ ق٫ظ

    خبر خوبی نیست چون با توجه به شرایط گرونی فعلی خیلی ها تمایل به خرید واحدهای کوچک دارند.

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

      بله درسته که خیلی ها مایلند با توجه به نقدینگی در دسترسشون واحدهای کوچک رو خریداری کنند اما باید شرایط عرضه رو هم بررسی کرد. در واقع یا باید تسهیلات رو بالا برد انقدری که مشتری مصرفی قادر به خرید متراژ بیشتر باشه یا که عرضه واحدهای کوچک رو در بازار بیشتر کرد. مورد اول بیشتر از مورد دوم حال بازار مسکن رو بهتر می کنه و تبعات فرعی رو تا حد زیادی کاهش میده. اساسا خانه چهل متر نمی تونه پاسخگوی نیاز یک خانواده و فرهنگ ایرانی باشه.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…