روانشناسی رنگ در دکوراسیون

۵
23
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وجود انواع رنگ در دکوراسیون احساسات مختلفی را به وجود می‌آورد. معماران داخلی، طراحان دکوراسیون و حتی ساکنان هر ساختمان برای طراحی و داشتن فضایی مطلوب نیاز به دانش کافی و به روز در زمینه رنگ ها دارند.
رنگ در دکوراسیون

رنگ در دکوراسیون

آشنایی با نقش رنگ در دکوراسیون ، به عنوان یکی از عناصر طراحی داخلی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این بخش از مجله دلتا به تاثیر رنگ و معرفی سه رنگ اصلی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

رنگ ها در زندگی واقعی وجود ندارند و فقط همان چیزی است که مغز و چشم در اثر حرکت امواج الکترومغناطیس ثبت می‌کنند. با این وجود نمی‌توان از نقش پر اهمیت آن در زندگی روزانه چشم پوشی کرد. وجود انواع رنگ در دکوراسیون داخلی احساسات مختلفی را به وجود می‌آورد. معماران داخلی، طراحان دکوراسیون و حتی ساکنان هر ساختمان برای طراحی و داشتن فضایی مطلوب نیاز به دانش کافی و به روز در زمینه رنگ ها دارند.

تاثیرات رنگ در دکوراسیون

رنگ یکی از عناصر مرتبط با نور است. رنگ های مختلف حس و حال متفاوتی از جمله شادی، شور و هیجان، آرامش و … در خانه ایجاد خواهند کرد. با شناخت رنگ فضای مطلوب و مورد نظرتان را به خانه اضافه کنید. عوامل متعددی مانند سن، نژاد و تجربیات زندگی در افراد مختلف تاثیر متفاوتی ایجاد می‌کند. در هر صورت افراد به هر رنگ در دکوراسیون واکنش نشان می‌دهند. برای مثال رنگ خاصی برای شما یادآور خاطره ای نشاط برانگیز است در حالیکه همان رنگ چنین حسی را برای شخص دیگری نخواهد داشت.

انتخاب رنگ

هنگام انتخاب رنگ به این سه توصیه توجه کنید:

  • مدت زمانی که افراد (با در نظر گرفتن سن، موقعیت شغلی، نژاد و… ) در آن مکان حضور خواهند داشت. بخش مورد نظر چه زمانی از روز پذیرای ساکنان است. فعالیت هایی که در آن اتاق رخ خواهد داد. حالی که می‌خواهیم به افراد منتقل کنیم.
  • آیا نور خورشید به درون می‌تابد؟ از کدام جهت و چه ساعتی از روز؟ با توجه به موقعیت اتاق تمام مدت روز نور طبیعی را در فضا داریم یا اصلا نور وارد مکان نمی‌شود؟
  • برای انتخاب رنگ، ابعاد فضا و سطح روشنایی سنجیده شود. رنگ روشن فضا را بزرگ تر و رنگ های گرم یا تیره فضا را تاریک و کوچک تر نشان می‌دهند.

برای آشنایی بیشتر، به بررسی اجمالی سه رنگ اصلی در تئوری سنتی و رنگ های سفید و سیاه می‌پردازیم. در بخش های آینده در مورد رنگ های فرعی، مکمل و چرخه رنگ خواهیم نوشت.

رنگ سفید در دکوراسیون

سفید مقابل سیاهی و تاریکی قرار دارد، بنابراین به عنوان رنگ صلح شناخته می‎شود. این رنگِ خنثی به طور گسترده در طراحی های داخلی مورد استفاده قرار گرفته است. سفید در القای حس جوانی، معصومیت، پاکی، اعتماد به نفس بالا و امنیت به خوبی عمل می‌کند. برای روشن تر و بزرگ تر دیده شدن فضا این رنگ به کار گرفته می‌شود. حسی که افراد از سفید دریافت می‌کنند، حس سرزندگی، نشاط، خنکی و شیرینی است. چون ممکن است فضای سفید بی روح به نظر برسد با بکار بردن الگوهایی به رنگ گرم، کنتراست و جذابیت به دکوراسیون اضافه می‌شود.

رنگ سفید در دکوراسیون و طراحی

مشکی

مشکی، رنگی است که هیچ طیفی را بازتاب نمی‌کند و نور را به خود جذب می‌کند، در نتیجه فضا کوچک تر به نظر خواهد رسید. سیاه یا مشکی با غم، فقدان و اندوه درآمیخته است. این رنگ دراماتیک از اولین رنگ هایی بود که در نقاشی های داخل غار ها یافت شد. از طرفی دیگر به عنوان رنگ خِرد و معرفت نیز شناخته می‌شود. در تئوری طراحی داخلی از مشکی به همراه رنگ های مکمل برای ایجاد تضاد روی لوازم دکوری با ابعاد کوچک استفاده می‌شود. استفاده از مشکی، نمایی لوکس به دکوراسیون می‌بخشد. برای ایجاد عمق میدان در محیط باید از این رنگ در جای مناسب استفاده شود. به کار بردن مشکی در ابعاد بزرگ، حس غم را در ناخودآگاه تولید می‌کند.

رنگ مشکی در دکوراسیون

زرد

زرد یکی از رنگ های اصلی و گرم در چرخه رنگ است . گرما، کامیابی، دلسوزی، علاقه، همدردی و ترس احساساتی هستند که با قرار گرفتن در دکوراسیون به رنگ زرد در فرد به وجود می‌آید. در گذشته دریانوردان برای ارسال پیام کمک و به نشانه بیماری از پرچم زرد استفاده می‌کردند. اتاق زرد رنگ فضایی مسرت بخش، با روح و دوستانه خواهد بود. به کاربردن این رنگ در ابعاد بزرگ باید با احتیاط و درایت استفاده شود، زیرا این رنگ تحریک کننده است.

نقش رنگ زرد در دکوراسیون

قرمز

طیف رنگیِ قرمز در پایین ترین بسامد نوری قرار دارد. در کنار آبی و زرد، سه عنصر ترکیب اصلی رنگ های اصلی را تشکیل می‌دهد. قرمز رنگ آتش، پویایی، عشق، شجاعت، خطر و قدرت است. این رنگ خشن و سرزنده احساسات را برانگیخته، توجه بیننده ها را جلب می‌کند. قرمز از دسته رنگ های گرم بوده، اشتها و  تپش قلب را افزایش می‌دهد. قرمز در آشپزخانه و رستوران ها کاربرد گسترده ای دارد. به دلیل ویژگی محرک آمیز این رنگ در طراحی خانه و به خصوص اتاق خواب کم تر استفاده می‌شود.

چیدمان قرمز

آبی

یکی دیگر از رنگ های تاثیرگذار در طراحی داخلی آبی است. آبی با یادآوری آسمان و دریا تاثیری عمیق در ذهن می‌گذارد. به همین سبب رنگ آبی که از رنگ های سرد محسوب می‌شود، انتخاب مناسبی برای دکوراسیون اتاق خواب است. به نظر می‌رسد صلح و آرامش درون رنگ آبی حل شده اند. در طراحی سرویس بهداشتی، حمام و استخر، آبی انتخاب معقولی برای ایجاد احساس آسودگی و سکون خواهد بود. استفاده از این رنگ سرد در مکان های رسمی و تشریفاتی توصیه می‌شود. رنگ های مکمل، زرد و سفید در ترکیب با این رنگ جلوه ای جذاب خواهد داشت. استفاده بیش از حدِ رنگ آبی باعث ایجاد افسردگی می‌شود.

طراحی داخلی آبی

۵ دیدگاه

  1. افشین

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۱۶ ق٫ظ

    عالی و باتشکر از همکاران دلتا

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۴ ق٫ظ

      خواهش میکنیم. نظر لطفتونه

      پاسخ

  2. روزبهانى

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۵۴ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۰۱ ب٫ظ

      مرسی که مجله دلتا رو دنبال میکنین

      پاسخ

  3. ثامن

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۴۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…