سرایت رکود مسکن به خانه‌‌های قدیمی پایتخت

کناره گیری بساز بفروش‌ ها از معامله املاک کلنگی

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رکود بازار ساخت و ساز و تورم 60 درصدی مصالح ساختمانی در کنار قیمت زمین موجب شده تا بساز بفروش‌ های بازار مسکن هم قیدخرید خانه‌های کلنگی را بزنند.
بساز بفروش

گزارش‌های اخیر از روند معاملات مسکن نشان می‌دهد که حتی تحرک اندک بازار خرید و فروش املاک در نیمه مهرماه سال جاری نیز به دلیل کناره‌گیری بساز بفروش ها از داد و ستد خانه‌های کلنگی، نتوانسته است حریف رکود موجود در خرید و فروش این خانه‌ها شود.

به گزارش مجله دلتا مناطق چهار و پنج تهران که پر معامله‌ترین مناطق تهران در نیمه مهرماه سال جاری بوده‌اند و سهم نیمه شمالی تهران را از عرضه املاک کلنگی نسبت به گذشته افزایش داده‌اند نیز نتوانسته‌اند تاثیر چندانی در کاهش رکود داشته باشند. با این حال فعالان بازار مسکن بر این باورند رکود در این مناطق که عرضه خانه‌های کلنگی در آن‌ها در مقایسه با مناطق دیگر بالاتر است، از عدم تمایل هر دو سمت عرضه و تقاضای این املاک برای انجام معامله نشات می‌گیرد. چشم‌انداز نامشخصی که از بابت هزینه تمام شده ساخت و ساز در تهران وجود دارد، موجب شده تا بازار مشارکت در ساخت مسکن نیز در رکود نسبی به سر ببرد. عدم تمایل مالکان و بساز بفروش‌ ها به همکاری نیز خرید املاک کلنگی را تا حد زیادی کاهش داده است.

تفاوت رکود خانه‌های کلنگی با رکود عادی بازار مسکن

گزارش‌های میدانی مسکن از مناطق مختلف پایتخت و افت فروش خانه‌های کلنگی از بی‌علاقگی هر دو سمت عرضه و تقاضا نسبت به انجام معامله خبر می‌دهد. تفاوت عمده رکود معامله خانه‌های کلنگی با رکود حاکم بر بازار خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی در این است که در بازار معاملات واحدهای مسکونی کلنگی هم سمت عرضه و هم سمت تقاضا که عمدتا بساز بفروش ها هستند، نسبت به انجام معامله بی‌میل است یا اراده کافی برای انجام معامله بین هر دو سمت وجود ندارد، اما در بازار معاملات مسکن، رکود ایجاد شده ناشی از کاهش تقاضا برای خرید آپارتمان است. این در حالی است که هم‌اکنون عرضه آگهی برای فروش مسکن افزایش یافته است و مالکان و فروشنده‌های بسیاری تمایل به فروش واحدهای مسکونی خود حتی با قیمتی پایین‌تر از نرخ‌های پیشنهادی دارند.

۳ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۴ ق٫ظ

    خوبه

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

      ممنون که مجله دلتا رو ورق زدید

      پاسخ

  2. متین

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۰۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…