تغییر مسیر بازار مسکن ؛ آری یا خیر؟

۴
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قراردادهای امضا شده معاملات مسکن در شهریورماه سال جاری نشان می‌دهد که تعداد معاملات با منفی ۷۴ درصد به پایین‌ترین سطح خود طی شش سال اخیر رسیده و بازار مسکن همچنان بر رکود پافشاری می‌کند.
بازار مسکن

به رغم پیش‌بینی فعالان و مسوولان بازار مسکن مبنی بر کاهش تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در نیمه دوم سال ۹۸ و عمیق‌تر شدن رکود بازار مسکن؛ تعداد قراردادهای امضا شده خرید و فروش در تهران تا نیمه مهرماه امسال  در مقایسه با  همین مدت درشهریور ماه، رشد ۲۶ درصدی داشته است.

 به گزارش مجله دلتا در شرایطی، نشانه‌های مثبتی از رشد نسبی قراردادهای معامله مسکن درمهرماه امسال نسبت به مدت مشابه ماه قبل در تهران وجود داشته است که بررسی قراردادهای خرید و فروش و همچنین رهن و اجاره  در کل کشور، تغییر محسوسی را در این قراردادها نشان نمی‌دهد.

آمار یا گزارش‌های میدانی؟

با وجود آنکه براساس آمار ارائه شده از سوی اتحادیه املاک، تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در مهرماه در مقایسه با ماه شهریور بهبود یافته است، اما تازه‌ترین گزارش میدانی از مناطق مختلف پایتخت حکایت از کاهش میزان معاملات در نیمه نخست مهر در مقایسه با شهریور ماه دارد. مشاوران املاک پنج منطقه پایتخت (شمال، مرکز، غرب، ‌شرق و جنوب) نیز همگی بر این نکته اذعان دارند که جهش قیمت‌ها طی دو سال گذشته به حدی بوده است که کاهش فقط چند درصدی نمی‌تواند کمکی به اوضاع بازار کند. ضمن آنکه مشاوران املاک معتقدند فقط فروشندگانی که پول لازم هستند، اقدام به کاهش محسوس قیمت‌ها می‌کنند اما بقیه آن‌ها، به علت عدم شفافیت و غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار مسکن، اصراری به فروش واحدهایشان ندارند و فروش آن‌ها را به زمان دیگری موکول کرده‌اند.

اما افزایش نسبی تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن تا نیمه نخست مهر ماه می‌تواند متاثر از دلایل متعددی باشد. واکنش مثبت و استقبال گروهی از متقاضیان مصرفی بازار مسکن به کاهش قیمت‌ها در دو ماه مرداد و شهریور، ثبات نرخ ارز و دیگر بازارهای موازی با بازار مسکن و افزایش اطمینان به شرایط عمومی اقتصاد جامعه، موجب شده‌است تا معاملات تا حدودی در مقایسه با شهریورماه رشد کند.

۴ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۱۷ ب٫ظ

    خیلی بده

    پاسخ

  2. جعفری

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۲ ب٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

  3. علي حنيفه پور

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

    بهترین کارگشا ادامه کاهش قیمتهاست تا تمایل خریداران برای خرید افزایش پیدا کند

    پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۵۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…