هزینه‌ های ضروری برای دریافت وام خرید خانه

۴
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زوج‌های تهرانی برای دریافت یک وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این اوراق هشت میلیون تومان می‌شود.
وام مسکن

قیمت اوراق تسهیلات مسکن با سر رسیدهای مختلف از حدود ۳۶ هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از ۴۱ هزار تومان هم ادامه دارد. در این مطلب قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن را به طور متوسط ۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و با این شرایط هزینه وام مسکن محاسبه شده است.

به گزارش مجله دلتا همان‌طور که می‌دانید اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر شده و قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد. در معاملات فرابورس ایران قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن با توجه به زمان انتشار اوراق و زمان مانده تا سررسید از ۳۶ هزار تومان تا بیش از ۴۱ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

در آخرین روز معاملاتی فرابورس ایران قیمت امتیاز تسهیلات مسکن آذرماه ۱۳۹۶ کمی بیشتر از ۳۷ هزار تومان بود. امتیاز تسهیلات مسکن دی ماه سال ۱۳۹۶ نیز به حدود قیمت ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان ‌رسید. همچنین امتیاز تسهیلات مرداد ماه سال ۱۳۹۷ بیش از ۴۰ هزار تومان و تسه شهریور ماه سال ۱۳۹۷ بیش از ۴۱ هزار تومان داد و ستد شد. در مجموع قیمت اوراق تسهیلات مسکن با سر رسیدهای مختلف از حدود ۳۶ هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از ۴۱ هزار تومان هم ادامه دارد. اوراق ارزان‌تر، به ابطال نزدیک‌تر هستند.

زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن نیاز به خرید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن دارند که هزینه این اوراق هشت میلیون تومان است. با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید ۴۰ برگ تسه خریداری شود، به این مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود. به‌عبارتی، یک زوج باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن، حدود ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه کند.

زوج‌های غیر تهرانی نیز در شهرهایی با جمعیت بیش‌ از ۲۰۰ هزار نفر، تا سقف ۸۰ میلیون مجاز به دریافت وام هستند. دریافت این مبلغ منوط به خریداری ۱۶۰ ورق بهادار با ارزش حدودی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. با احتساب یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، زوج‌های غیر تهرانی ساکن در شهرهای پرجمعیت برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید هشت میلیون تومان پرداخت کنند.

زوج‌های ساکن در شهرهایی با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر نیز برای دریافت ۶۰ میلیون تومان وام مسکن، بایستی به خرید ۱۲۰ برگ بهادار با ارزش چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اقدام کنند. برای دریافت ۲۰ میلیون تومان بابت وام جعاله نیز باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت شود. در مجموع این زوج‌ها برای دریافت وامی به ارزش ۸۰ میلیون تومان، ملزم به پرداخت حدود شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هستند.

مجردهای تهرانی، تا سقف ۶۰ میلیون تومان، مجردهای ساکن در مراکز استان‌هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر تا سقف ۵۰ میلیون تومان و غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان، مجاز به دریافت وام هستند که هر کدام به ترتیب بایستی به خریداری ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن اقدام کنند. مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، افراد ساکن در مناطقی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر، مبلغ چهار میلیون تومان و افراد گروه سوم مبلغ سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دیگر نیز بپردازند.

اوراق تسهیلات مسکن قابلیت معامله در فرابورس ایران را داشته و با توجه به باقی‌مانده زمان اعتبار، قیمت متفاوتی دارد. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام برسد و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف شده و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

۴ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۲۰ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۳۴ ب٫ظ

    مطلب خوبی بود

    پاسخ

  2. روزبهاني

    ۲۰ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۵۱ ب٫ظ

    اطلاعات خوب بود

    پاسخ

  3. ملکی

    ۲۰ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۲۶ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۲۰ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۱۴ ب٫ظ

      درود

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…