چرا نباید وکالتی معامله کنیم؟

۱۰
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
به یاد داشته باشید که برخلاف تصور عموم مردم از وکالت بلا عزل، محکم‌ترین وکالت‌ها هم، به معنای سند قطعی خرید مال نیست.
وکالتی

معامله وکالتی چه مشکلاتی دارد و چرا نباید وکالتی معامله کنیم ؟ البته به رغم برخی تحولات در روابط و مناسبت‌ های اجتماعی، هنوز هم اکثر مردم به قول و قرارهای خود پایبندند  و وقتی قراردادی را منعقد می‎کنند در ابتدا چندان  نگران بد قولی طرف مقابلشان نیستند، اما برخی افرا که با  مسائل حقوقی آشنایی دارند غالبا با خوش بینی به این موارد نگاه نمی‎کنند.

برخورد با کلاهبرداری‌های متعدد وحیله ‌های فریبکارانه باعث می‌شود که این افراد هنگام قرارداد با وسواس معامله و جانب احتیاط را رعایت کرده و به دیگران نیز نکته های  قابل توجه را هنگام معامله گوشزد کنند. به این نکته ها توجه کنید که به نفع شما است. با مجله دلتا همراه باشید.

  • معامله با یک وکیل یا کارشناس حقوقی معمولا چندان مورد قبول معامله‌کنندگان نیست، چون نگاه نه چندان خوش بینانه آن ها و وسواس دربررسی شرایط قرارداد دردسرهایی برای طرف مقابل ایجاد می‌کند. اما این دقت و وسواس بی‌دلیل نیست. تجربه پیگیری پرونده‌های حقوقی نشان داده است که معامله ای ساده حتی با یک خویشاوند نزدیک می‌تواند ماه‌ها انسان را با  یک دعوای حقوقی و رفت‎و‎آمد به دادگاه درگیر کند. این در حالی است که با رعایت چند نکته ساده می‌توان این دردسرها را نداشت. بخشی عمده از پرونده‌هایی که در دادگستری مطرح می‌شود مربوط به ناآگاهی مردم از شیوه درست معاملات  و به خصوص معاملات وکالتی است. بهتر است که برای معاملات اعم از ملک و سایر موارد و جلوگیری از بسیاری مشکلات به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید .
  • نوعی از معاملات که می‌تواند اسباب دردسرهای مختلف شود، معاملات املاک است. برای این که معامله شما به دور از دردسر باشد، باید به دو نکته مهم توجه کنید.

نکته اول، دفاتر مشاوره املاک: مشاوران املاک، در نقش واسطه ها ، دو طرف قرارداد را به هم نزدیک می‌کنند، اما باید حتما، قرارداد را در دفتر اسناد رسمی ثبت کنید. اگر به بنگاه می‌روید و مبایعه ‌نامه می‌نویسید، حتما زمان رفتن به دفتر اسناد رسمی و شماره آن را تعیین کنید و به توافق بعدی واگذار نکنید. باید توجه کرد که تنظیم مبایعه‌نامه و حضور در دفتر اسناد رسمی باید در کوتاه ترین زمان انجام شود.

وکالتی

در بنگاه املاک باید دقت شود که بعد از تنظیم مبایعه‌نامه ممکن است معلوم شود که ملک در رهن بانک یا توقیف بوده یا این که طرف معامله شما مالک نبوده است. ممکن است این شرایط هنگامی معلوم شود که شما مبایعه‌نامه را امضا کرده‌اید و بخش زیادی از مبلغ را پرداخته‌اید.

برای اینکه با این مشکل روبه‌رو نشوید، قبل از آنکه مبایعه‌نامه را امضا کنید، با مشورت یکی ازکارشناسان  دفاتر اسناد رسمی یا مراجعه به اداره ثبت، از آخرین وضعیت ملک مورد معامله باخبر شوید. همچنین سعی کنید بیشتر مبلغ قرارداد را در دفتر اسناد رسمی و هم‌زمان با تنظیم سند رسمی بپردازید. در ضمن  توصیه می‌شود که زمان امضای مبایعه‌نامه و مراجعه به دفترخانه طولانی نباشد، چون با کوتاه بودن این زمان در صورت نوسان قیمت ملک و گران شدن نرخ‌ها، طرف‎ها به فسخ معامله و یا خلف وعده وسوسه نمی‌شوند. اما با توجه به نرخ تورم، اگر این زمان طولانی باشد، با افزایش قیمت ملک، فروشنده وسوسه می‌شود که با انتقال ملک با قیمتی که توافق شده، مخالفت کند و بعد از آن دردسرهایی به وجود خواهد آمد.

توصیه دیگر اینکه، مردم به مشاوران املاک دارای پروانه کسب مراجعه کنند، کسانی که مورد تایید اتحادیه مشاوران املاک و وزارت بازرگانی هستند. این‌گونه مشاوران با برچسب روی شیشه محل کسب خود و با داشتنن کد رهگیری، شناخته می‌شوند. در ضمن، کد رهگیری معامله ملک خود را حتما بگیرید.

نکته دوم: سند رسمی در اداره‌ها و بانک‌ها  ویژگی ‌های زیادی برای صاحب سند دارد. بنابراین  برای خرید و فروش ملک حتما” به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. خوشبختانه در این مورد مشکلی وجود ندارد و شهروندان به ضرورت معامله رسمی ملک آگاه هستند.

3 15 چرا نباید وکالتی معامله کنیم؟

 موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، اعتبار وکالت بلاعزل است که در دفاتر اسناد رسمی منعقد می‌شود. این نوع وکالت خیلی کاربرد دارد، اما شهروندان باید توجه داشته باشند که نباید زیاد به این قرارداد دل ببندند و حتما “هرچه زودتر تکلیف قرارداد را روشن کنند.

وکالت ممکن است بر اثر عواملی، باطل یا ابطال یا فسخ یا منفسخ شود. مثلا وکالت با فوت یکی از طرف‎ها و یا محجور شدن آنان از بین برود. بنابراین اگر موکل که وکالت داده است، آلزایمر بگیرد، در واقع او محجور شده است و وکالت از بین می‌رود. بنابراین توصیه می‌شود که فقط برای امور اداری از وکالت استفاده کنید و اگر ملکی را وکالتی خریدید، هر چه زودتر آن را به سند قطعی تبدیل کنید.

به یاد داشته باشید که برخلاف تصور عموم مردم از وکالت بلا عزل، محکم‌ترین وکالت‌ها هم، به معنای سند قطعی خرید مال نیست. بنابراین برخلاف نظر برخی مردم که گمان می‌کنند، گرفتن وکالت بلاعزل از فروشنده به معنای انتقال قطعی ملک است، این را باید گفت که محکم‌ترین وکالت‌ها‌ هم عقدی متزلزل و البته قابل فسخ است.

۱۰ دیدگاه

  1. مسعود

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۰۴ ب٫ظ

    مطالب بسیار عالی و آموزنده بود ، ممنون

    پاسخ

    • باقری

      ۱۴ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۹ ب٫ظ

      کاربردی وآموزنده

      پاسخ

  2. مسرور

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۱۷ ب٫ظ

    چقدر همه چی ترسناک شده
    همه به فکر کلاه برداری و … هستن متاسفانه
    اصلا نمیشه اعتماد کرد…
    ای بابا….

    پاسخ

  3. احمد سروری

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۱۶ ب٫ظ

    سلام ایا وکالت بلاعزل بخشی از ملک را مالک میتواند بدون هیچ دلیلی باطل کند

    پاسخ

  4. فرهنگ

    ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۰۲ ب٫ظ

    اوکی

    پاسخ

  5. نظری

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۳۱ ب٫ظ

    خیلی ممنون از گروه مجله دلتا.
    استفاده کردم.

    پاسخ

  6. بزرگی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۶ ب٫ظ

    موضوع خوبی بود سپاس فراوان

    پاسخ

  7. روزبهاني

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۴۴ ق٫ظ

    مطلب عالی

    پاسخ

  8. صلابت

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۵۵ ق٫ظ

  9. کارن

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۸ ب٫ظ

    مرسی از مجله دلتا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …