تحرک نسبی دربازار مسکن پایتخت

۷
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افت قیمت‌های پیشنهادی در چند ماه گذشته موجب شده تا خریداران مصرفی با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار مسکن در انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن ریسک نکنند و به بازار وارد شوند.
بازار مسکن

تحرک نسبی دربازار مسکن پایتخت مشاهده می‎شود.بنا بر آمار ارائه‌شده از سوی اتحادیه املاک تا نیمه مهرماه سال جاری در کل کشور، حدود ۱۶ هزار و ۴۰۰ قرارداد خرید‌وفروش در بازار مسکن به امضا رسیده است که میزان آن نسبت به ماه گذشته تفاوت چندانی نداشته، اما نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، ۵۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مجله دلتا ، باتوجه به رفتار خریداران مصرفی مسکن و کاهش طبیعی روند معاملات در فصول سرد، بازار مسکن پایتخت، در رخدادی کم‌سابقه شاهد افزایش ۲۶ درصدی معاملات در مهرماه سال جاری، نسبت به ماه گذشته بوده است. هر چند که میزان معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما آمار دریافت‌شده از تعداد معاملات در نیمه مهرماه سال جاری نشان می‌دهد که نوسان‌های غیرقابل پیش‌بینی بازار مسکن و همچنین افت قیمت‌های پیشنهادی، خریداران محتاط را به پای میز معامله کشانده است.

از علل انعطاف‌پذیری طرف تقاضا در بازار معاملات تهران می‌توان به کاهش قیمت‌های پیشنهادی واحدهای مسکونی، ثبات بازارهای موازی با بازار مسکن و افزایش اطمینان جامعه به شرایط عمومی اقتصاد اشاره کرد. عده‌ای از متقاضیان واقعی با توجه به این واقعیت که افت ماهیانه قیمت در زمان رکود، کمتر از میزان افزایش قیمت در زمان رونق است، به قصد خرید و فروش در مهرماه وارد بازار مسکن شدند. از سوی دیگر هم‌اکنون ساخت و ساز در تهران حدود دو برابر تعداد معاملات است و عرضه تدریجی واحدهای نوساز به بازار، می‌تواند دالّ بر تحرک نسبی موجود بازار معاملات مسکن باشد.

واسطه‌های ملکی، کماکان از کمبود نقدینگی در این بازار اشاره کرده و می‌گویند کسانی که فروش خود را شش ماه تا یک سال به حالت تعلیق درآورده بودند از تیرماه امسال واحدهای خود را در دفاتر املاک فایل کرده‌اند. با این وجود معاملات چنگی به دل نمی‌زند و تعداد آن‌ها همچنان نسبت به ماه‌های نیمه تعطیل فروردین نیز کمتر است.

۷ دیدگاه

  1. گل افشان

    ۲۰ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۳ ب٫ظ

    خیلی جالب بود

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۲۰ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

      درود

      پاسخ

  2. بزرگی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۳ ب٫ظ

    به امید رونق بیشتر

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۲۰ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

      امیدواریم

      پاسخ

  3. روزبهاني

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ ق٫ظ

    خریداران به دنبال کاهش قیمت بیشتر هستند

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۲۰ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۰ ب٫ظ

      تا حدودی طبیعی است

      پاسخ

  4. صلابت

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۴۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…