بهشت گمشده تاریخ را ورق بزنید!

۷
8
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اولین خانه دنیا؛ شهر آفتاب و ‌آینه‌ یا بهشت گمشده تاریخ کجا است؟ با مجله دلتا همراه باشید.
کوه-پردیس-جم

اولین خانه دنیا کجا است؟

مبتلایان به بیماری ایدز و سرطان به این بهشت سفر کنند؛ یک منطقه گردشگری عجیب در ایران که با حقیقت و افسانه توأم شده است.

کوه باستانی پردیس یا کوه پدری ( معروف به بهشت) در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه‌های راه بندر کنگان به فیروز‌آباد شیراز قرار دارد؛ جاذبه گردشگری که به قول عده‌ای از دانشمندان درمان‌کننده بیماری‌هایی مثل ایدز و سرطان است؛ با صفحه گردشگری مجله دلتا همراه باشید.

پردیس-جم

کوه پردیس؛ بهشت گمشده تاریخ

محلی‌ها و ساکنان قدیمی این دشتستان به کوه جم، پوز یا پدری می‌گویند؛ چون قله این کوه شبیه پوز است اما در کتاب اوستا از این منطقه به “ور جم کرد” نام برده می‌شود؛ به همین دلیل نام جم نیز بر آن گذاشته شده است.

پژوهشگران با استفاده از نام “پدری” که نام رسمی کوه و به معنی پارادایس یا بهشت اوستا است، واژه پردیس را برای این منطقه گردشگری انتخاب کرده‌اند.

در کنار کوه پردیس، تپه‌های قدیمی نیز وجود دارد که متعلق به دوره جمشید است. اما غاری که در نزدیکی کوه مشاهده می‌شود، از لحاظ قدمت تاریخی می‌توان اولین خانه دنیا نامید.

پردیس ؛ همسایه دیوار به دیوار خورشید

بنابر نظر باستان‌شناسان و محققان، قله این کوه که رفته‌رفته از ارتفاع آن کاسته می‌شود، نزدیک‌‌ترین نقطه کره زمین به خورشید ‌است؛ زیرا در نزدیکی خط استوا بلندترین ارتفاع، قله همین کوه‌ است.

بنا به گفته بدیعه دشتی، محقق و تاریخ‌شناس، “حتی اورست حدود هزار متر از پوز پدری پایین‌تر است و یک قله مستقل و جداگانه محسوب می‌شود”.

البته تمام این شواهد نیاز به بررسی‌های تاریخی و علمی بیشتر در این منطقه گردشگری دارند؛ چون بسیاری از آنها با موضوعات و برداشت‌های عامیانه مردم محلی دخیل شده است.

جام-جم-و-آینه

کوه پدری ؛ شهر آینه ها

به گفته باستان‌شناسان، حدود یک کیلومتر از کوه پردیس از جنس سیلیس است. در زمان‌های گذشته از این منطقه به عنوان آیینه‌ای برای دیدن سپاه دشمن در اطراف قله استفاده می‌شده است.

از نظر فنی و علمی اثری از آینه در روی این نقش‌های سنگین کوهی به جای مانده است اما برای اثبات آن باید گفت که این منطقه کوهستانی معادن متعدد شیشه و فلزاتی مانند آهن و جیوه دارد و رستنگاه گیاهانی مانند کتیرا است که از خشک شدن آن برای ساخت آینه هم استفاده می‌شده است. جدای از این، صیقلی بودن این محدوده از کوه در ۲۷ هزار سال پیش به تنهایی می‌توانست وظیفه یک آینه را به دوش بکشد.

جام جهان نمای جمشید اینجا است

بنا به گفته بدیعه دشتی، پژوهشگر و تاریخ‌شناس، جام جهان‌نما در کوهستان‌های متعدد اطراف کوه جم است که مانند یک قدح و جام عظیم بیننده را از آن همه ابهت و عظمت در خلقت مدهوش می‌کند.

همچنین در لابه‌لای این کوهستان‌ها نقش‌هایی پیدا شده است که بر سینه کوه‌ها جاری شده بودند و به گفته سالمندان محلی در قدیم با آینه پوشیده شده بود. این آینه‌های کوهین سر جام جم را نشان می‌دهند؛ البته تمام این گفته‌های محلی می‌تواند آمیخته به قصه و افسانه هم باشد.

در بالای کوه جم، در چندین نقطه با زاویه‌های خاص دیوارهای سنگی صیقل‌شده در مقیاس‌های بزرگ وجود دارد که شهروندان کهنسال جم در گپ و گفت‌های محلی از آن به عنوان چرم آیینه یاد می‌کنند. همچنین بنا به گفته آنها در سال‌های بسیار دور آنها با حضور در زیر این چرم آیینه‌ها قطعات کوچک شیشه‌های سیاه‌رنگ می‌یافتند که صحت این مسئله را تقویت می‌کند.

داستان کوهی که جاذبه دارد

شاید این کوه از نظر علمی جاذبه مغناطیسی نداشته باشد اما با افسانه‌هایی که محلیان و ساکنان آن برای این منطقه نقل می‌کنند، به طور حتم جاذبه گردشگری زیادی خواهد داشت.

به گفته محلی‌های منطقه، مغناطیس فوق‌العاده قوی کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ متری کوه، یعنی تقریبا انتهایی‌ترین نقطه مشخص آسفالت با ماشین توقف کنید و ترمز دستی را بخوابانید، ماشین به جای سر پایینی به نرمی به سمت کوه کشیده می‌شود.

البته این مسئله از دیدگاه علمی و منطقی ممکن است به دلیل خطای دید در شیب ایجاد شده باشد.

کوه-جم

کوهی که ضد ایدز و ضد سرطان است

افسانه یا حقیقت؟ کسی چه می‌داند؟

به گفته محلی‌ها و حتی برخی از دانشمندان این کوه و گیاهان روییده در اطراف آن درمان‌کننده بسیاری از بیماری‌ها است؛ البته شواهد محکمی دال بر این موضوع وجود ندارد؛ ممکن است که این فقط یک ادعای محلی یا دروغین باشد.

درمان ایدز

از جمله خواص خارق‌العاده این کوه کمک به درمان مبتلایان به ایدز است. به خاطر نزدیکی این کوه به خورشید امکان رشد و نمو ویروس‌های بیماری‌زا از جمله ویروس HIV تقریبا صفر است.

پزشکان متخصص بریتانیایی در مؤسسه‌ای در شهر لندن اخیرا در مقاله‌ای در روزنامه تایمز ضمن بر شمردن این خاصیت از سازمان ملل درخواست کرده‌اند تا نام این کوه را به کوه ضد اچ آی وی ANTI-HIV Mountain تغییر دهند.

دکتر تیم هوپکینس Tim Hopkins، رئیس مؤسسه فوق و دارنده مدرک فوق تخصص در رشته ایمونولوژی و ویروس‌شناسی، چنین ادعا می‌کند که به دلیل خواص درمانی این کوه در این منطقه باید شهرک‌های درمانی برای مبتلایان به ایدز ساخته شود.

درمان سرطان

از دیگر خواص درمانی این کوه که زبانزد همه متخصصان mountain trapi است، خواص مغناطیسی آن است که باعث تخریب سلول‌های سرطانی شده و به همین دلیل متخصصان بسیاری از بیماران سرطانی را به کوه‌نوردی در این منطقه گردشگری تشویق می‌کنند.

گردشگری-و-طبیعت-گردی

محصولات کشاورزی خاص منطقه

ممکن است نوع خاک، پوشش گیاهی و حتی عسلی که از این ناحیه به دست می‌آید، بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند.

عسل

درواقع، پوشش گیاهی این منطقه نوعی خار بیابانی گرمسیری منحصر به فرد است که خواص دارویی فراوانی دارد و عسل حاصل از این منطقه گردشگری طرفداران زیادی حتی در کارخانه‌های دارویی دارد که می‌تواند ناراحتی‌های اعصاب و سردردهای میگرنی را درمان کند.

خرما

این منطقه خرمای ویژه‌ای نیز تولید می‌کند که به نام خرمای خصه معروف است و در شیره خود غرق می‌شود؛ یعنی یک کاسه آن ظرف سه ساعت پر از شیره می‌شود. اندازه این خرما اندازه آلبالو است و به جهت خواص دارویی فراوان برای ساخت قندهای رژیمی مخصوص بیماران دیابتی صادر می‌شود.

زیتون

نکته جالب دیگر رویش درخت زیتون در دامنه شمالی کوه حد فاصل شهرستان جم تا روستاهای چاهه و دره پلنگی است که در آب و هوای آن منطقه بسیار بعید است.

آب معدنی طبیعی

در لایه‌های زیرین این کوه معدن عظیمی از آب خنک و فوق‌العاده سالم وجود دارد، آن هم در اطراف عسلویه عجیب است!

مردم چاهه و جم، کوه پردیس را فوق‌العاده مقدس و محترم می‌شمارند و به استناد علائم موجود در آتشکده احتمالا یکی از اولین مکان‌هایی بوده که نفت در آن سوزانده شده است.

اگر از این منطقه گردشگری خوش‌تان آمده است؛ بیشتر از این فرصت را از دست ندهید؛ چمدان خود را محکم ببندید، یک دوربین عکاسی کوچک بردارید و مرز افسانه تا حقیقت این منطقه جالب گردشگری را بشکنید.

۷ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۳۷ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. فرهنگ

    ۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۳۶ ب٫ظ

    مطلب بسیار الهام بخش و پرانرژی بود

    پاسخ

  3. بزرگی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۱ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. ملکی

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۸ ب٫ظ

    چه زیبا و مفید بود مطالبش

    پاسخ

    • صمد

      ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۴۰ ب٫ظ

      جالب بود حتمأ با خانوهدهام میریم

      پاسخ

  5. فتحی

    ۱۸ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق٫ظ

    عجیب زیباست

    پاسخ

  6. متین

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…