پایان بازی گران‌فروشان

کاهش چشمگیر معاملات مسکن در تهران

۵
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گفته‌های مشاوران املاک گویای آن است که با ساماندهی سایت‌های فروش ملک با قیمت‌های نجومی، اکنون تعداد معاملات مسکن کاهش پیدا کرده است.
بازار مسکن

نوسان نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار مسکن باعث شد تا در اسفندماه سال گذشته و همچنین اردیبهشت‌ماه امسال، سوداگران ارز برای عقب نماندن از سود بادآورده ناشی از تورم، سرمایه خود را روانه بازار مسکن کنند، اما افت نرخ ارز در ماه‌های بعد از آن و همچنین نظارت بر سایت‌های معاملات غیرمتعارف مسکن، نقشه‌های سودجویان این بازار را نقش بر آب کرده و معاملات مسکن را تا حدی زیادی کاهش داده است.

به گزارش مجله دلتا قیمت مسکن در تهران به دلیل وجود متغیرهای مختلف، نسبت به چهار سال قبل ۲۰۸ درصد، نسبت به سه سال قبل ۱۹۶ درصد، نسبت به دو سال قبل ۱۶۶ درصد و نسبت به سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است. جهش قیمت‌ها به گونه‌ای بوده است که حتی با وجود دو افت اخیر در ماه‌های مرداد و شهریور نتوانسته، خریداران چندانی را جذب کند.

معدود خریداران بازار مسکن به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ نخست، خریداران مصرفی که خانه قبلی خود را زیر قیمت می‌فروشند و آپارتمان‌های جدید را زیر قیمت خریداری می‌کنند یا سفته‌بازانی که خرید جدید آنها مشروط به فروش خانه فعلی است که البته گروه دوم با توجه به انتظار سودآوری، تخفیف نمی‌دهند، به همین‌دلیل است که بازار مسکن اکنون با انجماد دارایی‌ها و مقاومت فروشندگان مواجه است.

خرید و فروش

توقع خریداران برای قیمت‌های پایین‌تر نیز به حدی بوده است که حتی فروش‌های زیر قیمت به سختی صورت می‌گیرد. عدم تمایل خریداران و اصرار مالکان به قیمت پیشنهادی خود و کاهش قطره‌چکانی قیمت‌ها در دو ماه گذشته، میزان کل معاملات را ۷۳ درصد کاهش داده است و طبیعی است که خرید و فروش‌های نجومی هم متاثر از این رخداد در محاق بی‌اعتنایی طرفین معامله قرار گرفته باشند. بازار مسکن در ایران که کاملا متاثر از تلاطم بازارهای موازی است، به‌ دلیل هیجانات بازارهای ارز و طلا، در بهار امسال با رشد کم‌سابقه‌ای مواجه شد. کارشناسان بازار مسکن معتقدند؛ افت قیمت مسکن تا رسیدن قیمت‌ها به قیمت اسفند سال گذشته ادامه خواهد داشت.

.

۵ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

    به امید رونقدر بازار ملک

    پاسخ

  2. فرهاد کرمی

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۰ ب٫ظ

  3. متین

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۲۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۰۰ ب٫ظ

    چقدر تحلیل ابکی میکنین وقتی نهاده های مسکن پایین نیومده مسکن پایین نمیاد الانم تا چند ماهه اینده با خروج پول لازم ها در بازار قیمت مسکن دوباره جهشی خواهد شد

    پاسخ

  5. ملکی

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۱۳ ب٫ظ

    ممنون از اطلاعات خوبتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…