شکسته‌شدن قفل خرید آپارتمان‌ قدیمی

وام مسکن برای خرید قدیمی‌ سازها

۳
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر در زمره خانه‌اولی‌ها قرار ندارید، امکان خرید آپارتمان‌های قدیمی‌ساز با عمر بیشتر از 20 و کمتر از 25 سال نیز با اوراق وام مسکن فراهم شده است. برای اطلاعات بیشتر با مجله دلتا همراه باشید.
وام مسکن

۳ میلیون واحد در حال سکونت در تهران وجود دارد که این واحدها به‌طور بالقوه می‌توانند در دایره فروش قرار بگیرند، اما بخشی از این آپارتمان‌ها برای خریداران ملک با وام مسکن و خانه‌اولی‌ها، در دایره قرمز قرار می‌گیرد.

به گزارش مجله دلتا از امروز به عمر آپارتمان‌های مجاز به استفاده از وام اوراق مسکن پنج سال اضافه شده است. این اقدام فاصله بین سقف سنی آپارتمان‌های مشمول وام اوراق و واحدهای مشمول وام خانه‎اولی را از ۵ سال به ۱۰ سال و تعداد واحدها را حدود ۴۰۰ هزار باب افزایش داده است.

ارزش ریالی وام اوراق مسکن این تسهیلات به لحاظ پوشش توان خرید، به مراتب کمتر از وام خانه اولی هااست؛ به عبارتی، این شارژ ناقص برای خانه اولی‌ها چاره‌ساز نیست؛ چراکه از یک طرف وام ارائه‌شده، اثرگذاری قبل از خیز قیمت مسکن را ندارد و نمی‌توان ارتباط معناداری را بین سقف ریالی تسهیلات و قیمت واحدها پیدا کرد و از طرف دیگر، خانه‌اولی‌ها برای خانه‌دار شدن با وام بانکی، از ورود به بازار  یک میلیون ۸۰۰ هزار واحدی خانه‌های با عمر بنای بیش از ۱۵ سال منع هستند.

تاثیر وام اوراق بر توان خرید

صدور مجوز خرید واحدهای قدیمی‌ساز ۲۰ تا ۲۵ ساله با استفاده از وام اوراق باعث می‌شود که قدرت خرید این وام در تهران حدود یک مترمربع افزایش یابد. هم اکنون، با احتساب میانگین قیمت مسکن در تهران و ارزش واقعی وام اوراق، دارنده این تسهیلات می‌تواند بهای خرید ۶ مترمربع از یک واحد مسکونی را با تسهیلات اوراق،‌ پوشش دهد. باتوجه به اینکه قدیمی‌سازها همچنین ۳۰ تا ۳۵ درصد ارزان‌تر از نوسازها هستند و در وضعیت فعلی که جلوی افزایش سقف ریالی تسهیلات خرید مسکن گرفته شده است؛ توصیه کارشناسان این است که سقف تسهیلات برای واحدهای با عمربنای متفاوت، شناور تعیین شود اما اجازه استفاده از وام برای تمام آپارتمان‌ها وجود داشته باشد.

شایان ذکر است که ارزش اسمی وام اوراق در تهران با احتساب وام جعاله، ۸۰ میلیون تومان (۲۰+۶۰) است که با احتساب بهای خرید اوراق، فعلا ارزش واقعی این تسهیلات حدود ۷۵ میلیون تومان برآورد می‌شود. ارزش وام صندوق یکم اما با احتساب وام جعاله، ۱۰۰ میلیون تومان است که البته برای دریافت این نوع تسهیلات، یک سال سپرده‌گذاری بانکی لازم است.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۶ ب٫ظ

    سلام برای خونه ها ۹۹ ساله بدون واسطه از چه سایتی جویا شویم

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۱۹ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

    مطلب کاربردی بود سپاس فراوان

    پاسخ

  3. نامجو

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۵۱ ب٫ظ

    با این وام ها کسی خونه دار نمیشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…