تمایل موجران ؛ رهن کامل نه ؛ فقط اجاره!

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به گفته مشاوران املاک آگهی‌های رهن کامل در پاییز سال جاری با کمبود قابل‌توجهی مواجه شده‌اند؛به طوری‌که مشاهده می‌شود آپارتمان‌های کمتر از 100 متر مربع در زمره آگهی‌های رهن کامل قرار نگرفته‌اند.
رهن و اجاره

بازار مسکن در ایران اغلب اوقات تحت تاثیر شایعات، بازارگرمی‌ها، باورها و … دچار نوسان می‌شود؛ به‌طوری که اقرار به رکود در بازار مسکن و ایجاد تنش، رکود را بیشتر می‌کند. رکود روانی که اکنون در این بازار ایجاد شده تعداد واحدهای مسکونی برای متقاضیان رهن کامل را تا حد زیادی کاهش داده است؛ به‌طوری که ترجیح موجران بر این است که به جای گزینه “رهن کامل”  درپی “رهن و اجاره” باشند.

بازار مسکن متاثر از رفتارهای فصلی متقاضیان

به گزارش مجله دلتا بررسی تعداد آگهی‌های رهن کامل ارائه‌شده از سوی بنگاه‌های ملکی، نشان می‌دهد که با وجود رفتارهای مرسوم  مستاجران و تمایل پایین آن‌ها برای جست‌وجوی ملک در پاییز و زمستان نسبت به بهار و تابستان، حتی برای این تعداد محدود هم، آپارتمان‌ هایی که در قالب رهن کامل به بازار شده‌اند، بسیار اندک است. یکی از علل چنین واکنشی از سوی موجران می‌تواند به کساد بودن بازار اجاره در سال ۹۸ بازگردد. واسطه‌ها می‌گویند تعداد قراردادهای جدید که در حضور آنها منعقد می‌شود، تحت تاثیر تمایل به تمدید قراردادهای قبلی بین موجر و مستاجر به شکل غیررسمی، کاهش چشمگیری داشته است و این موضوع تعداد آگهی‌ها را در مقایسه با پاییز گذشته کمتر کرده است.

رهن و اجاره

بازار مسکن؛ سرمایه‌گذاری مطمئن

علت دیگر چنین چالشی همان‌طور که اشاره شد به رفتارهای فصلی متقاضیان مسکن در اوقات مختلف سال بازمی‌گردد و از این رو است که اغلب واحدهای رهنی پیش از شروع فصل پاییز به اجاره رفته‌اند. در نتیجه آنچه که اکنون در بنگاه‌های املاک برجای مانده آپارتمان‌هایی است که به دلیل مشکلات مختلف یا اجاره بالا مورد پسند مشتریان قرار نگرفته‌اند.

از آنجا که بازار مسکن حداقل تا چند سال آینده یکی از محل‌های سرمایه‌گذاری با سود قابل توجه در ایران است و بازارهای دیگری مانند خودرو، طلا و ارز هم اکنون با کاهش قیمت روبرو هستند، ترجیح موجران حاضر در بازار پاییزی بر این است که مبلغ قابل قبولی را از محل اجاره دریافت کنند.

۴ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۲۸ ق٫ظ

    قیمت اجاره ها واقعا بالاست ومستاجرها توان پرداخت ندارند

    پاسخ

  2. مهدی فراهانی

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۰۰ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

    • فاطمه آذرافراز

      ۱۷ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۰ ب٫ظ

      درود

      پاسخ

  3. ثامن

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…