آب ؛ مایه حیات یا بلای جان؟!

۲
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آب؛ مایه حیات یا مایع مرگ؟! آب‌درمانی هم حدی دارد؛ اگر زیاد آب بخورید به یک بیماری کشنده مبتلا خواهید شد؛ با دلتا همراه باشید.
مسمومیت

آب خوردن بیش از حد شما را مسموم می‌کند!

آب‌درمانی همیشه یک علم قابل توجه در میان افراد بوده است؛ این مسئله در رژیم‌های غذایی و لاغری اهمیت زیادی دارد؛ اما باید بدانید که مصرف بیش از اندازه آب هم می‌تواند شما را بیمار و مسموم کند؛ با صفحه سلامتی مجله دلتا همراه باشید.

آب-و-مسمومیت

مسمومیت با آب

تعریف مسمومیت با آب عبارت است از: “کاهش غلظت سدیم خون (هیپوناترمی) که به دلیل مصرف آب اضافی بدون جایگزینی مناسب سدیم در بدن رخ می‌دهد.”

واژه هیپوناترمی به معنای کمبود نمک در خون است. هیپوناترمی یا کاهش شدید غلظت سدیم خون با ورود مقدار زیادی آب به بدن اتفاق می‌افتد.

اگر هیپوناترمی به صورت شدید ایجاد شود، ممکن است به بروز مسمومیت با آب (water intoxication) منجر شود. مسمومیت با آب علائمی مثل سردرد، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، تکرر ادرار و نیز آشفتگی ذهنی را به همراه دارد.

البته و به یقین آب‌درمانی به بهبود و رفع بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی، میگرن‌های خفیف و شدید، سلامت کلیه‌ها، تکرر ادرار و … کمک زیادی می‌کند؛ اما آیا همین مایه حیات می‌تواند باعث مسمومیت در بدن شود؟

پاسخ این سؤال مثبت است؛ مسمومیت با آب به هر دلیلی که باشد؛ در صورت عدم تشخیص و درمان می‌تواند باعث مرگ شود؛ یک عدم تعادل بین آب و سدیم در خون که بسیار کشنده است!

علت مسمومیت با آب

علت مسمومیت با آب

ممکن است این سؤال در ذهن شما ایجاد شده باشد که چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند؟

مطالعات نشان داده است که این ولع بیش از حد به مصرف آب معمولاً در بیماران بستری و افرادی که اختلال روانی دارند، ایجاد می‌شود؛ اگرچه می‌تواند در افراد سالم هم اتفاق بیفتد.

چه کسانی در معرض این بیماری خطرناک هستند؟ و علت آن چیست؟

اختلال روانی

نوشیدن آب اجباری به عنوان پولییدپسی روانی شناخته می‌شود. این بیماری بیشتر اوقات با معلولیت ذهنی همراه است. در بعضی موارد، مسمومیت با آب به دلیل “مسابقات آب نوشیدن” رخ داده است که باعث می‌شود افراد مقدار زیادی آب مصرف کنند.

گرمازدگی و کم آبی بدن

برخی از افراد از جمله ورزشکاران ممکن است به دنبال آسیب‌های ناشی از گرما، دچار هیپوناتراتیا (هیدراتاسیون بیش از حد) شوند. ممکن است آنها برای جلوگیری از کم‌آبی بدن‌شان حجم بالایی آب بنوشند اما در صورت مصرف بیش از حد، این مسئله باعث مسمومیت می‌شود.

مشکلات کلیه و دیابت

مسمومیت با آب گاهی ممکن است به دلیل نارسایی کلیوی یا اختلال عملکرد آن، دیابت یا گاستروانتریت (التهاب غده روده ناشی از ویروس، باکتری یا انگل) ایجاد شود. در این شرایط، هیپوناترمی به طور معمول با پمپاژ معده درمان می‌شود.

مصرف قرص روان گردان

هنگامی که افراد از روان‌گردانی به MDMA (اکستازی) استفاده می‌کنند، خود را در معرض عدم تعادل الکترولیت قرار می‌دهند؛ زیرا این دارو احساس گرما ایجاد می‌کند و باعث افزایش تعریق، تشنگی و دفع سدیم بیشتر از طریق ادرار و عرق کردن می‌شود. این مسئله می‌تواند به نوشیدن مقدار زیادی آب یا مایعات منجر شود که در بعضی موارد مسمومیت ایجاد می‌کند.

علائم-مسمومیت-با-آب

علائم مسمومیت با آب

هیپوناترمی خفیف یا متوسط ​​معمولاً علامتی ندارد اما اگر این بیماری درمان نشود، مشکلات زیادی در سیستم بدن فرد ایجاد می‌کند. شایع‌ترین علائم مسمومیت با آب این موارد هستند:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • تهوع
  • استفراغ
  • گرفتگی عضلات
  • درد و خستگی
  • مشکلات تنفسی
  • تکرر ادرار
  • تغییر در فشار خون و ضربان قلب نامنظم
  • اختلال روانی و علائمی مانند روان‌پریشی، دلهره، رفتار نامناسب و توهم.
  • خواب‌آلودگی شدید، تشنج، ایست تنفسی و کما

مسمومیت-آب-در-کودکان

مسمومیت با آب کودکان را هم درگیر می‌کند

مسمومیت با آب فقط در بزرگسالان مشاهده نمی‌شود و ممکن است در نوزادان، به ویژه در کودکان زیر ۹ ماه هم رخ دهد. علائم مسمومیت با آب در نوزادان یا کودکان می‌تواند شامل مواردی مثل گریه، تغییر در رفتار، استفراغ، دل‌پیچه یا لرزش، تنفس نامنظم و در موارد شدید تشنج، اغما، آسیب مغزی و حتی مرگ باشد.

آب-درمانی-و-مسمومیت

آیا مسمومیت با آب منجر به مرگ می‌شود؟

در موارد شدید، اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند منجر به تشنج، اغما و مرگ شود؛ به همین دلیل کارشناسان می‌گویند که تشخیص زودهنگام آن برای جلوگیری از افت فشار خون شدید بسیار مهم است.

میزان مسمومیت شدید با آب بستگی به این دارد که چقدر و با چه سرعتی آب مصرف شده است و میزان غلظت سدیم در خون چقدر کاهش یافته است. برای تجربه علائم مسمومیت با آب، معمولا مشخص می‌شود که فرد بیش از پنج فنجان آب در ساعت نوشیده است.

البته به خاطر داشته باشید که افراط و تفریط نداشتن در بحث سلامتی بسیار مهم است؛ از طرفی طب سنتی همیشه نوشیدن ۸ لیوان آب را در طول شبانه‌روز برای سلامت بدن ضروری می‌داند.

۲ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۰۵ ق٫ظ

    جالبه

    پاسخ

  2. صلابت

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…