خانه سلامتی 17 خوراکی مفید برای افزایش قد

17 خوراکی مفید برای افزایش قد

۴
2
کوتاهی قد و به قول معروف کوتوله بودن خجالت ندارد! راهکار درمان شما در صفحه سلامتی دلتا است؛ با ما همراه باشید.
افزایش قد

بلند شدن قد و تراکم استخوان‌ها ممکن است آرزوی بسیاری از افراد باشد؛ البته راه‌های مختلفی برای این مسئله وجود دارد؛ از عمل‌های جراحی گران‌قیمت گرفته تا ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی مناسب؛ شما کدام راه را انتخاب می‌کنید؟

کوتاهی قد معمولا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود؛ از عوامل ژنتیکی گرفته و حتی بیماری‌های مختلف مثل تیروئید در آن نقش دارند. در این میان استفاده از یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند بسیار کارساز باشد؛ اما برای افزایش قد دقیقا باید چه بخوریم؟

اگر احساس می‌کنید کوتوله هستید و راهی جز خجالت کشیدن ندارید، این مقاله مجله دلتا را حتما بخوانید.

قد-و-کلسیم

ویتامین‌های مؤثر بر افزایش قد

علاوه بر کلسیم و فسفر که ساختار اصلی تراکم استخوان‌ها را تشکیل می‌دهند، گروه دیگری از ویتامین‌ها وجود دارند که در افزایش قد و جلوگیری از پوکی استخوان مؤثر هستند.

  • منیزیم
  • ویتامین‌های گروه B+
  • ویتامین A
  • روی
  • ویتامین D
  • ویتامین K

شیر-و-لبنیات

این خوراکی‌ها شما را قد بلند و جذاب می‌کنند

شاید اولین خوراکی که برای افزایش قد به فکرتان برسد، نوشیدن مداوم شیر باشد اما این تنها خوراکی و تنها راه حل نیست!

بدون شک مواد خوراکی زیادی (کلسیم، پروتئین و گروه ویتامین‌ها) در یک رژیم غذایی سالم وجود دارند که می‌توانند به افزایش قد شما به خصوص افزایش قد نوزادان و کودکان که در مراحل رشد قرار دارند، کمک کنند؛ با ما همراه باشید.

شیر

شیر حاوی مقدار زیادی کلسیم است که برای رشد استخوان‌ها اهمیت زیادی دارد. کلسیم همچنین بر افزایش قد تأثیرگذار است. شیر به غیر از کلسیم، حاوی پروتئین و ویتامین A است که برای رشد قد ضروری هستند؛ بنابراین برای افزایش قد به طور مؤثر و مرتب، باید هر روز سه لیوان شیر بخورید.

این ماده به خصوص برای کودکان که در سن رشد استخوان‌ها هستند، حکم طلا را دارد؛ همچنین از پوکی استخوان در سالمندان هم جلوگیری می‌کند.

مصرف لبنیات

شما به غیر از شیر، باید سایر محصولات لبنی را نیز مصرف کنید. فراورده‌های لبنی عبارتند از ماست، پنیر، بستنی، خامه و غیره.

همانطور که می‌دانید کلسیم و ویتامین D در رشد استخوان‌ها نقش مهمی دارند. لبنیات غنی از ویتامین‌های A، B، D و E هستند. به علاوه کلسیم و پروتئین نیز در آن‌ها به میزان زیادی یافت می‌شود؛ پس اگر می‌خواهید به گروه افراد جذاب و قد‌بلند اضافه شوید، مصرف شیر و خانواده آن را هرگز فراموش نکنید.

میوه و سبزی بخورید

این منابع برای افزایش قد گزینه‌ای عالی هستند؛ یک پکیج متنوع، فیبر‌دار، صمیمی و خوشمزه! درواقع میوه‌ها و سبزیجات یکی از منابع قدرتمند فیبر، ویتامین‌ها و پتاسیم محسوب می‌شوند.

ویتامین A در توسعه‌ استخوان‌ها و بافت‌ها بسیار مفید است که در انواع مختلف میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. میوه‌هایی مانند گریپ‌فروت، گرمک، ​​پاپایا، انبه، هندوانه، میوه‌ گل ساعتی و زردآلو غنی از ویتامین A هستند. البته گروه سبزیجات را هم نباید دست کم بگیرید؛ سبزیجاتی مانند هویج، نخود‌فرنگی، کلم بروکلی، اسفناج، کدو‌تنبل، سیب‌زمینی شیرین، کلم برگ و غیره به میزان فراوانی ویتامین A دارند.

علاوه بر این، انواع توت‌ها، سیب‌زمینی، میوه‌های خانواده‌ مرکبات و گوجه‌فرنگی هم غنی از ویتامین C هستند که همگی نقش مهم و مثبتی در افزایش قد دارند و به رشد استخوان‌ها کمک می‌کنند.

نظرتان چیست که با یک بشقاب سالاد میوه یا سبزیجات این مسئله را برای همیشه درمان کنید.

گیلاس زمستانی

گیلاس زمستانی یا کاکنج که جینسنگ هندی نیز نامیده می‌شود.

 این داروی گیاهی یکی از بهترین مواد خوراکی است که باعث افزایش قد می‌شود؛ تعجب نکنید فقط کافی است تا سری به فروشگاه محل‌تان بزنید و این خوراکی نا‌آشنا اما مقوی را تهیه کنید. برای تهیه یک معجون خانگی این گونه عمل کنید:

  • پودر گیلاس زمستانی (دو قاشق غذاخوری) را با یک لیوان شیر گاو گرم مخلوط کنید.
  • مقداری شکر قهوه‌ای یا شکر را بر حسب ‌ذائقه‌ خودتان اضافه کنید و سپس خوب هم بزنید.
  • ترکیب حاصل را باید قبل از خواب به مدت حدود ۴۵ روز بنوشید تا قدتان افزایش پیدا کند.

موز-و-قد-بلند

موز

برای داشتن استخوان‌های سالم و قوی، باید موز را به طور منظم مصرف کنید. این ماده‌ خوراکی به غیر از این‌که رشد قد را سرعت می‌بخشد، برای حرکات روده و هضم نیز مفید است.

مرغ

مرغ یکی از بهترین مواد غذایی است که به افزایش قد کمک می‌کند. این ماده مغذی مقدار زیادی پروتئین به بدن‌مان می‌رساند که برای ساخت عضلات و بافت‌های بدن ضرورت دارد.

گوشت گاو

در کنار مرغ، گوشت گاو نیز منبع خوبی از پروتئین و چربی است که به افزایش قد کمک‌کننده است. گوشت قرمز به طور معمول به شما در تراکم استخوان‌ها کمک می کند البته نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

ماهی

ماهی غنی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها است. این ماده‌ خوراکی مانند ماهی تن و ماهی سالمون به میزان فراوانی پروتئین و ویتامین D دارد که باعث سلامت عمومی بدن و رشد استخوان‌ها می‌شود.

نشاسته و غلات

نشاسته و غلات از غذاهای مهمی هستند که می‌توانند قد را افزایش بدهند. به خصوص که آن‌ها فیبر، آهن، ویتامین B، منیزیم و سلنیوم را برای بدن فراهم می‌کنند. پاپ کورن، برنج قهوه‌ای، ماکارونی تهیه‌شده از غلات کامل و گندم کامل از جمله غذاهایی هستند که به رشد استخوان‌ها و قد کمک می‌کنند.

تخم-مرغ-و-ویتامین

تخم‌مرغ

این ماده هم به عنوان منبع خوبی از پروتئین در نظر گرفته می‌شود.

سفیده‌ تخم‌مرغ حاوی ۱۰۰٪ پروتئین و ویتامین B2  است. با این حال، باید از خوردن زرده‌ آن پرهیز کنید؛ زیرا چربی زیادی دارد. برای افزایش قد، توصیه می‌شود که روزانه ۳ تا ۶ تخم‌مرغ مصرف کنید.

دانه سویا

یکی از مواد غذایی که باعث افزایش قد و تراکم استخوان‌ها می‌شود، سویا است. سویا غنی از پروتئین‌هایی است که به بهبود توده استخوانی و بافت بدن کمک می‌کنند. برای افزایش قد، توصیه می‌شود ۵۰ گرم سویا به طور روزانه مصرف کنید.

جوی دوسر

جوی دوسر نیز یک منبع عالی از پروتئین است؛ همان ماده ارزشمندی که استخوان‌ها به آن نیاز دارند. این ماده‌ خوراکی در لاغری و کاهش وزن و همچنین افزایش توده‌ عضلانی بدن کمک می‌کند.

توفو

توفو یکی از بهترین مواد غذایی است که قد را افزایش می‌دهد؛ زیرا کالری کمی دارد و غنی از کلسیم است. علاوه بر این، توفو کم‌چرب است و به همین دلیل باعث لاغری و کاهش وزن هم می‌شود.

  تخمه کدو تنبل

تخمه‌ کدو تنبل به تقویت ساخت بافت‌های جدید و ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، اسیدهای آمینه موجود در این دانه‌ها به رشد بدن کمک می‌کنند.

هویج-و-قد-بلندی

هویج

یک ماده نارنجی مقوی که کلسیم را در استخوان‌های شما حفظ می‌کند.

هویج غنی از ویتامین‌های A و C است. ویتامین A موجود در آن استخوان‌ها را قوی و سالم نگه می‌دارد؛ خوراکی‌های غنی از ویتامین A همچنین به درخشش پوست و تقویت بینایی کمک می‌کنند.

 اسفناج

ماده‌ خوراکی دیگری که به رشد قد کمک می‌کند، اسفناج است.

 این گیاه برگ‌دار سبز غنی از مواد مغذی ضروری و ویتامین است. بهتر است این گیاه خوراکی و سایر سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی را در رژیم غذایی روزانه‌تان داشته باشید.

 لوبیا سبز

مواد معدنی باعث افزایش رشد استخوان، ایجاد بافت استخوانی و کمک به بهبود جریان خون در بدن می‌شوند. برای افزایش قد لوبیا سبز مصرف کنید؛ زیرا غنی از مواد معدنی و پروتئین است.

نوشابه-و-پوکی-استخوان

نوشابه ماده مضری که پوکی استخوان می‌آورد

مگر می‌توان از یک لیوان نوشابه خنک گذشت؟ بله می‌توان گذشت؛ اگر بدانید که این ماده با سلامت بدن و استخوان‌های شما چه می‌کند؟!

نوشابه مانع جذب کلسیم می‌شود و از این طریق رشد استخوان‌ها را مختل کرده و باعث کوتاه ماندن قد می‌شود. علاوه بر این، نوشابه گازدار باعث پوکی استخوان و مشکلات ناشی از آن می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مصرف این گونه مواد را تا حد ممکن محدود کنید.

ورزش-و-قد

آیا ورزش به افزایش قد کمک می‌کند؟

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که ورزش کردن مداوم، علاوه بر مصرف انرژی و بهبود کیفیت خواب باعث رشد استخوان‌ها هم شود.

ورزش با افزایش فشار کاملا طبیعی بر استخوان‌بندی بدن کمک می‌کند تا بدن کلسیم مورد نیازش را تا ده سال آینده هم تأمین کند. درواقع شاید ورزش کردن به طور مستقیم باعث افزایش قد نشود اما قطعا تراکم استخوان‌ها هدیه ورزش کردن مداوم است.

بنابراین؛ اگر به هر دلیلی کوتاه‌قد هستید یا حتی بیماری‌های مرتبط با استخوان دارید؛ ورزش کردن و استفاده از این رژیم غذایی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

بیشتر ببینید در سلامتی

۴ دیدگاه

  1. ملکی

    ۱۵ مهر، ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۸ ق.ظ

    عالی بود

    پاسخ

  2. مودت

    ۱۵ مهر، ۱۳۹۸ در ۹:۲۶ ق.ظ

    اوکی

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۱۵ مهر، ۱۳۹۸ در ۸:۵۴ ق.ظ

    عالی

    پاسخ

  4. فتحی

    ۱۴ مهر، ۱۳۹۸ در ۵:۴۹ ب.ظ

    ممنون بابت مطالب مفید و کاربردیتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.