مسجد زیبا با معماری شگفت انگیز

۴
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
این که در اولین نگاه تصوّر شود سازه‌ بزرگ سفید رنگ یک مسجد است شاید باورکردنی نباشد. سازه ای که بیش از هر چیز شبیه به یک سفینه‌ فضایی غول پیکر است که قصد دارد از زمین برخیزد.
مسجد

گنبد ها و گلدسته ها معمولا” نماد معماری مسجد ها را تشکیل می‎دهند. این در حالی است امروزه معماری مدرن، معماری های سنتی را تحت تاثیر قرار داده و آن ها را دگرگون کرده است. در عصر کنونی معماری سنتی مسجد ها نیز تحت تاثیر معماری مدرن، نمایی تازه  و خیره کننده به خود گرفته اند. با مجله دلتا همراه باشید تا با مسجد ی در قطر با معماری مدرن آشنا شوید.

سه سال پس از تاسیس دانشگاه مطالعات اسلامی قطر، نخستین مسجد این مجموعه با معماری مدرن و ساختاری ویژه و منحصر به فرد  برای حضور نمازگزاران به بهره برداری رسید.

این که در اولین نگاه تصور شود سازه‌ بزرگ سفید رنگ یک مسجد است شاید باورکردنی نباشد. سازه ای که بیش از هر چیز شبیه به یک سفینه‌ فضایی غول پیکر است که قصد دارد از زمین برخیزد. مناره و گنبد آن،شباهتی چندان با معماری سنتی مسجد ها ندارد و نمایی شگفت ‌انگیز و قابل‌ تأمل را در معرض دید عموم قرار می‎دهد.

مسجد

این سازه بزرگ، نشانه‌ های مذهبی و اسلامی بسیار دارد. مانند حکاکی آیه ‌های قرآن در ابعاد بزرگ که روی سقف این سازه، نقش بسته است. همچنین این سقف بلند، دارای صدها نقطه‌ کوچک و درخشان است که شبیه ستاره‌ های آسمان در شب است که چشمک می‌زنند. این سازه با بخش‌ های داخلی و حیاط بیرونی، گنجایش پذیرایی از ۱.۸۰۰ نمازگزار را دارد.

مناره

مناره‌های متفاوت این مسجد به شکل ۹۰ درجه خمیده و رو به سوی شهر مکه قرار گرفته‌ اند. خطاطی‌هایی با مضمون آیات قرآنی در گوشه گوشه این مسجد به طرزی زیبا دیده می‎شود، از بام تا ستون‌های زیرین، کاشی‌های سرامیک و پنجره‌ های شیشه‌ای، همگی نقش و نگاری بر خود دارند.

گلدسته

نمازخانه‌ی مردان در طبقه یکم این سازه قرار گرفته است؛ همچنین کتابخانه‌ ی بزرگ و محراب طلایی جذابی نیز در این قسمت ایجاد و با آیه‌ای از قرآن مزین شده است.

نمازخانه‌ی بانوان نیز در طبقه‌ی دوم قرار گرفته و با دیواری بلند ازنمازخانه‌ اصلی مجزا شده است .

6 6 مسجد زیبا با معماری شگفت انگیز

نمادهای دین اسلام به شکلی هنرمندانه در ساختار این بنا به کار رفته ‌اند. مسجد دانشگاه مطالعات اسلامی بر پنج ستون بزرگ و مستحکم استوار که با آیاتی از قرآن تزئین شده‌ اند. در بخش زیرین این بنا ۴ رود جریان دارد که در فضای سبز و باغ‌های اطراف مسجد جاری است.

9 4 مسجد زیبا با معماری شگفت انگیز

در کنار این مسجد زیبا، ساختمان دانشگاه قرار دارد که ده ها کلاس درس را در خود جای داده  و دارای بخش‌های اداری، کتابخانه و فضاهای کوچک مطالعاتی است.

کتابخانه دانشگاه که در طبقه‌ی یکم واقع شده، گنجایش نگهداری صد هزار کتاب را دارد. این مسجد همچنین مجهز به ۵ مرکز مطالعاتی است.

۴ دیدگاه

  1. مهدی فراهانی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۳۱ ب٫ظ

    خیلی زیبا و جالب بود.

    پاسخ

  2. فتحی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۵۶ ق٫ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

  3. نامجو

    ۱۴ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۴۶ ب٫ظ

    چقدر زیبا

    پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۴۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…