ارزانی ملک چرا احساس نمی شود؟

۳
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهریورماه ۹۸ به سبب میزان معاملات مسکن در تهران افت بی سابقه پیش آمد؛ به طوری که حتی در شهریورسال 94 نیز که بازار در مقایسه  با سال‌های قبل و بعد از آن در رکودی عمیق قرار داشت میزان معاملات ۴.۶ برابر امسال بود.
ارزانی

ارزانی قیمت ملک چرا احساس نمی شود؟ بازار مسکن از تیرماه امسال پس از جهش‌ های ۲۰ ماهه، به مرحله فروش واحدهای زیر قیمت ورود کرد و معاملات به طور عمده در این گروه از آپارتمان‌ها صورت می‌گیرد. به همین سبب آن‌ چه در بازار مسکن شهر تهران دیده می‌شود با آمار معاملات متفاوت است.

به گزارش مجله دلتا، گروهی از فروشندگان که آگهی ‌های مجازی فروش ملک آن ها قابل توجه است هنوز در مقابل اینکه رکود بازار را قبول کنند مقاومت نشان می‌دهند و قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش نمی‎دهند. این موضوع به اختلاف قیمت‌ها در آمار رسمی و بازار مسکن منجر شده است.

در مقابل حدود یک چهارم مالکان که چشم‌انداز رکود را در بازار می‌بینند با تخفیف های ۵ تا ۱۵ درصد از قیمت‌های  غیر منطقی که در اردیبهشت ماه پیشنهاد کرده کوتاه آمده‌اند.

بررسی‌ ها نشان می‌دهد که معاملات، صرفا بین خریداران واقعی و فروشندگان پول‌لازم انجام می‌شود و به همین سبب تعداد معاملات در شهریورماه امسال در مقایسه با سال گذشته ۷۳  درصد و همچنین دو سال پیش ۸۲ درصد کاهش یافته است. قیمت قطعی نیز در مقایسه با دو ماه پیش به طور میانگین ۶۹۰ هزار تومان افت کرده است.

تعلل برای عقد قرارداد تا تیرماه امسال از سوی بخش عرضه انجام می‌شد اما هم‌اکنون معاملات از طرف بخش تقاضا به تعلیق درآمده است.

دوگانه کاهش توان خرید و انتظار برای کاهش قیمت باعث ارزانی بی سابقه قیمت خانه دست‎کم در شش سال اخیر شده است. به جز تعداد اندکی از متقاضیان مصرفی که در بازار حضور دارند، بخش عمده خریداران واقعی ارزانی بیشتر قیمت‌ها را انتظار می کشند. این در حالی است که  آگهی ها با قیمت های غیر منطقی حدود نیمی از بازار را در بر گرفته‌اند و انتظار می‌رود با ناامید شدن فروشندگان این واحدها ازافزایش قیمت، به تدریج سهم این آگهی‌ها کاهش یابد.

ارزانی

بازار مسکن به تاریک‌ترین نقطه رسید

شهریورماه ۹۸ به سبب میزان معاملات مسکن در تهران افت بی سابقه پیش آمد، به طوری که حتی در شهریورسال ۹۴ نیز که بازار در مقایسه  با سال‌ های قبل و بعد از آن در رکودی عمیق قرار داشت میزان معاملات ۴.۶ برابر امسال بود.

 کسادی بازار مسکن در شهریور امسال از زمان آغاز ارائه گزارش‌های ماهانه بازار معاملات توسط بانک مرکزی در سال ۹۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است. از سوی دیگر مرداد امسال کلنگ ساخت ۵۵۶۲ واحد مسکونی در تهران زده شد؛ در حالی که معاملات فقط ۲۷۸۷ مورد بود.

با این‌ که پیشی گرفتن ساخت‎و‎ساز از معاملات می‌تواند به تعادل عرضه و تقاضا منجر شود اما در دوره رکود معاملات، سازندگان انگیزه خود را برای ساخت‎و‎ساز از دست می‌دهند و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده میزان ساخت‎و‎ساز بازهم کاهش یابد.

افت حدود ۵ میلیون تومانی قیمت مسکن در شمال تهران

شهریور امسال حباب قیمت در بازار مسکن شهر تهران برای دومین بار تخلیه شد. برابر اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن شهر تهران از مترمربعی ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تومان در مردادماه ۹۸ به ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار تومان در شهریور رسیده است که کاهش ۲.۸ درصدی را در مقایسه با مردادماه امسال و افزایش ۵۶.۵ درصدی را در مقایسه با شهریورسال گذشته نشان می‌دهد.

معاملات نیز به ۲۷۸۷ مورد رسید که ۱۵ درصد در مقایسه با مرداد  و ۷۳ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته کاهش یافت. این دومین افت پیاپی قیمت ماهانه است و به نظر می‌رسد بازار خرید و فروش قفل شده است.

با وجودی که به دلیل تعداد اندک معاملات نمی‌توان ارزیابی درستی از تحولات قیمت در مناطق مختلف تهران داشت، آمار گویای آن است که در منطقه یک ارزانی قیمت‌ در مقایسه با مرداد ۳.۲ میلیون و همچنین تیر امسال  ۴.۸ میلیون تومان بوده است که بیشترین میزان کاهش در بین مناطق مختلف شهر تهران محسوب می‌شود. افت تا ۴.۸ میلیونی قیمت از خروج سفته‌بازان خبر می‎دهد  که تا تیرماه ۹۸ نبض خرید و فروش در شمال پایتخت را در اختیار داشته اند.

منبع : ایسنا

۳ دیدگاه

  1. گل افشان

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۱ ق٫ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

  2. روزبهاني

    ۱۴ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۰۳ ب٫ظ

    هنوز خیلی جا داره قیمتها باید بیاد پاینتر

    پاسخ

  3. ملکی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۱۱ ب٫ظ

    مطالب خیلی مفیده ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…