دکوراسیون داخلی

با این ترفندها آشپزخانه کوچک را بزرگ کنید

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
با کمی سلیقه و حوصله و صرف هزینه‌ای اندک، می‌توانیم آشپزخانۀ کوچک خود را دلباز و جادار کنیم.
آشپزخانه

بدیهی است که با کوچک شدن آپارتمان‌های امروزی، آشپزخانه‌ها هم کوچک شوند. ازاین‌رو بهتر است به فکر چاره برای جادار کردن آشپزخانه باشیم. بهترین راه، استفاده از چند ترفند کاربردی در چیدمان است تا علاوه بر بزرگتر نشان دادن آشپزخانه، فضایی زیبا و دلنشین داشته باشیم.

کابینت

آشپزخانه

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش فضا در آشپزخانه‌های کوچک، استفاده از کابینت‌های بلند است. این نوع کابینت، هم آشپزخانه را بزرگتر نشان می‌دهد و هم فضای بیشتری برای وسایل دارد. حتماً یک یا دو کابینت را از کف تا سقف آشپزخانه در نظر بگیرید تا هم قفسه‌های بیشتری داشته باشید و هم سقف آشپزخانه بلندتر به نظر بیاید.

رنگ

آشپزخانه

بهترین راه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه، استفاده از رنگ‌های سفید، کرم و خنثی است. رنگ‌های ملایم و روشن فضا را دلباز و گرم می‌کنند. به‌عنوان مثال ترکیب کابینت کرم با دیوار بژ، فضا را بزرگ و صمیمی نشان می‌دهد.

البته اگر به رنگ‌های خنثی علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از رنگ‌های آبی و سبز ملایم یا زرد استفاده کنید. با این حال پیشنهاد ما استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی است.

نورپردازی

آشپزخانه

بخش بالای کابینت‌ها را لامپ‌های هالوژن بگذارید. زمانی که این لامپ‌ها روشن می‌شوند، روی سطح کابینت‌های زیرین روشن شده و فضا شیک و دلباز می‌شود. نورپردازی بالای کابینت‌ها باعث می‌شود ارتفاع سقف بلندتر نشان داده شده و محیط بزرگ شود.

متریال

آشپزخانه

قرار دادن آینه در هر فضایی، باعث بزرگتر نشان دادن آن مکان می‌شود. استفاده از کابینت‌هایی با درهای آینه‌دار، باعث بزرگتر نشان دادن آشپزخانه می‌شود.

استفاده از کابینت براق و رفلکس کننده یا کابینت شیشه‌ای و مات هم گزینۀ خوبی برای آشپزخانه‌های کوچک است. مثلاً می‌توانید برای تعدادی از کابینت‌ها، از درهای شیشه‌ای استفاده کنید و در آن‌ها ظرف‌های شیشه‌ای و کریستال بگذارید تا درخشش آن‌ها فضا را روشن‌تر کند. البته لازم نیست تمام کابینت‌ها به این شکل باشند.

استفاده از آینه روی هود هم گزینۀ خوبی برای نشان دادن فضای بیشتر است.

سقف

آشپزخانه

همیشه رنگ سقف آشپزخانه باید روشن باشد. مهم نیست که ترکیب رنگی آشپزخانه چیست، حتی با وجود ترکیب‌های تیره در آشپزخانه، سقف را روشن نگه دارید. رنگ سفید مناسب‌ترین رنگ برای سقف آشپزخانه‌های کوچک است. برای زیباتر و بزرگتر شدن فضا می‌توانید کمی نور غیر مستقیم به سقف بتابانید.

وسایل

آشپزخانه

برخی وسایل مانند جاروشارژی، سرویس کفگیر ملاقه و تابه‌های کوچک را می‌توان روی دیوار نصب کرد. استفاده از دیوار برای جا دادن برخی وسایل باعث می‌شود فضای داخل و روی کابینت‌ها زیادی اشغال نشود. نگران این نباشید که این وسایل آشپزخانه را شلوغ کنند. اگر تعداد محدودی از وسایل را روی دیوار نصب کنید و کمی سلیقه به خرج دهید، فضا زیبا و متناسب می‌شود.

پنجره ها

آشپزخانه

برای خرید پردۀ آشپزخانه باید به نکات زیادی توجه کنید تا پرده‌ای مناسب برای تنظیم نور در آشپزخانۀ کوچک تهیه کنید.

برای پنجره ها بهتر است از پرده‌های نازک با چین کم استفاده کنید تا راه ورود نور خورشید به داخل گرفته نشود. چون نور طبیعی تأثیر بسیار زیادی در بزرگتر و وشن‌تر شدن فضای آشپزخانه دارد. استفاده از پرده‌های شید هم گزینۀ خوبی است. چون به‌راحتی می‌توان آن را بالا برد تا نور مستقیم وارد آشپزخانه شود.

سینک ظرفشویی

آشپزخانه

بهتر است برای روی سینک ظرف‌شویی قطعه‌ای متحرک از جنس سطح رویی کابینت‌ها داشته باشید. با این کار وقتی با سینک کاری ندارید، قطعۀ متحرک را روی آن بگذارید تا سطح کار شما بیشتر شود. قرار دادن این قطعه روی سینک، باعث وسیع‌تر شدن فضا می‌شود.

خلوت نگه داشتن آشپزخانه

آشپزخانه

هرچه فضای آشپزخانه خلوت‌تر باشد، بزرگتر به نظر می‌آید. بهتر است وسایل پرکاربرد را در دسترس بگذارید و وسایل دیگر را در قفسه‌ها و کابینت‌ها جا دهید. خودتان بهتر از هر کسی می‌دانید از کدام وسیله استفادۀ بیشتر و از کدام یک استفادۀ کمتری دارید. اگر از برخی وسایل استفادۀ چندانی نمی‌کنید، به‌خاطر زیبایی آن‌ها روی کابینت‌ها نگذارید. این کار آشپزخانه را شلوغ و گرفته می کند.

۲ دیدگاه

  1. مهدی فراهانی

    ۱۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۰ ب٫ظ

    بسیار جالب و کاربردی بود

    پاسخ

    • مریم سوری

      ۱۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۱۱ ب٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…