مشاغلی که می‌توان در واحدهای مسکونی دائر کرد

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از آن جاییکه اغلب در مطب‌ها رفت وآمد بیماران بسیار است، دایر کردن مطب در منزل مسکونی باعث تردد زیاد بیماران و ایجاد مزاحمت برای دیگر ساکنان آن است، و بر طبق قانون باید حقوق تمامی ساکنان مجتمع‌های مسکونی مذکور رعایت شود.
مشاغل

طبق قانون حرفه‎هایی نظیر دفتر وکالت، مطب، دفتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی که به فعالیت مالک به عنوان استفاده تجاری محسوب نمی‌شود، می‎توانند در ملک مسکونی مستقر باشند و به کسب و کار خود بر اساس قوانین ادامه دهند. این مشاغل از مجوز قانونی لازم برای سکونت در مجتمع‎های مسکونی برخوردارند. به گزارش مجله دلتا، طبق ماده واحده‎ که در سال ۱۳۶۶ که راجع به قانون محل مطب پزشکان تصویب شد امکان دائر کردن مطب در محل مسکونی توسط پزشک مستاجر و حرفه‎های وابسته با پزشکی، دارای مجوز قانونی اعلام شده‎اند. در این نوشتار سعی داریم با مثالی از تاسیس مطب پزشکی در خصوص دایر کردن مشاغل مجاز در قانون برای سکونت در ملک مسکونی بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کاربری مسکونی

براساس قانون شهرداری‎ها، تاسیس محل کسب در اماکنی که دارای سند مسکونی هستند، ممنوع است و شهرداری با اطلاع قبلی نسبت به پلمپ محل کسبی که دارای کاربری مسکونی است اقدام می‎کند. اما تعدادی از مشاغل از این قاعده مستثنی هستند و در مواردی که قانون اجازه داده است، امکان تاسیس محل کسب و کار در اماکن مسکونی را دارند. از این موارد می‎توان به اجازه تاسیس دفتر وکالت و مطب پزشکان در ساختمان‎های مسکونی نام برد.

مشاغل

مطب در ملک مسکونی

طبق قوانین مصوب، فعالیت شغلی پزشکان و صاحبان مشاغل وابسته در ساختمان‌های مسکونی و تجاری ملکی و اجاری منع قانونی ندارد و دایر کردن مطب توسط مالک در محل مسکونی از نظر قانون به عنوان استفاده تجاری محسوب نمی‌شود. همچنین مکان استیجاری مطب پزشکان که برای عرضه خدمت علمی و تخصصی پزشکی و معالجه بیماران مورد استفاده واقع می‎شود محل کسب و پیشه یا تجارت محسوب نمی‎شود.

رضایت سایر ساکنان درباره دایر کردن مطب

از آن جاییکه اغلب در مطب‎ها رفت‎وآمد بیماران بسیار است، دایر کردن مطب در منزل مسکونی باعث تردد زیاد بیماران و ایجاد مزاحمت برای دیگر ساکنان آن است، و بر طبق قانون باید حقوق تمامی ساکنان مجتمع‌های مسکونی مذکور رعایت شود. به همین منظور پزشکان موظفند با رعایت ضوابط و مقررات رضایت تمامی ساکنان مجتمع خود را کسب کنند.

برای مثال تأسیس رادیولوژی در هر محلی نیاز به فراهم آوردن وسایل و ابزارهایی برای حفاظت از اشعه دارد. از طرفی رفت و آمد غیرمتعارف بیماران، حضور مداوم ایشان در راه پله ساختمان، سر و صدای زیاد از جانب ایشان، و… در صورتیکه این مزاحمت‎ها جدی و بر اساس عرف و عادت غیرقابل تحمل باشند و باعث شود یکی از ساکنین آن ساختمان مسکونی از فعالیت حرفه‎ای پزشک مذکور ناراضی باشد و بتواند این مزاحمت‎ها را برای دادگاه ثابت کند، در چنین شرایطی حکم به تعطیلی مطب مذکور در آن محل مسکونی داده خواهد شد.

مشاغل

منظور از مشاغل در قانون چه فعالیتی است؟

منظور از محل کسب، پیشه یا تجارت محلی است که در آن منفعتی کسب می‌شود و هدف از تأسیس آن جلب منفعت است. چنانکه قانون نظام صنفی در تعریف فرد صنفی گفته است، فرد حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیت‌های صنفی شامل تولید، خرید و فروش، توزیع و انجام خدمات بدنی یا فکری سرمایه‌گذاری کرده و به‌ عنوان پیشه‌ور و صاحب حرفه و مشاغل آزاد مشغول فعالیت است ‌خواه شخصا یا با مباشرت دیگران محل کسبی دایر یا وسیله کسب فراهم کند و تمام یا قسمتی از کالا یا خدمات را به‌ طور مستقیم به مصرف‌کننده عرضه کند فرد صنفی شناخته می‌شود. بنابراین با این تفسیر، دایر کردن دفتر وکالت، استفاده تجاری از ملک مسکونی محسوب نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه و شرایط پروانه کسب “مراحل دریافت جواز کسب” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. سید فاضل جعفری

    ۲۶ تیر ۱۳۹۹ در ۲:۲۴ ب٫ظ

    سلام
    ببخشید در خصوص دفاتر قضایی چطور؟
    آیا می توان در منزل مسکونی اجاره داد یا مشمول جریمه یا تغییر کاربری میشود؟

    پاسخ

  2. صلابت

    ۱۲ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۵۹ ب٫ظ

  3. امجد

    ۱۲ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۰۳ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  4. روزبهاني

    ۱۲ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۰۳ ب٫ظ

    در واحد مسکونی کار ممنوع است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …