خانه سلامتی ورزش کنید؛ تنبلی نکنید! (+ویدئو)

ورزش کنید؛ تنبلی نکنید! (+ویدئو)

۳
3
چرا باید ورزش کنیم؟ تنبلی دیگر بس است! فرقی نمی‌کند کدام ورزش را انتخاب می‌کنید؛ فقط تحرک داشته باشید؛ این پیغام سلامتی مجله دلتا است.

ورزش تنها چیزی است که شما را جوان، سر حال و سلامت نگه می‌دارد؛ فرقی نمی‌کند که دوچرخه‌سواری می‌کنید، کوه می‌روید یا حتی پیاده‌روی روزانه دارید؛ تنها چیزی که مهم است این است که همیشه و به صورت روزانه و مرتب ورزش کنید؛ با صفحه سلامتی مجله دلتا همراه باشید.

فواید ورزش کردن

فواید ورزش کردن

همیشه ورزش کنید تا سالم بمانید. ورزش کردن فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد؛ از جمله آنها:

تناسب اندام

تقریبا همه افراد به خصوص خانم‌ها از چاق شدن بیش از حد خوش‌شان نمی‌آید و دنبال راهکارهای ساده برای لاغری می‌گردند؛ پس چرا راه دور می‌روید و رژیم‌های سخت و طاقت‌فرسا می‌گیرید؟ ورزش به عنوان یک راه حل ساده در کنار شما است.

درواقع، ورزش شما را زیباتر و خوش‌تیپ‌تر می‌کند؛ بنابراین اگر به تناسب اندام خودتان اهمیت می‌دهید حتما به باشگاه سر بزنید.

بزرگ شدن ریه‌ها و اکسیژن‌رسانی

هنگامی که ورزش می‌کنید، جریان خون و همچنین تنفس شما تند می‌شود و این خود باعث می‌شود ریه تند‌تر و بیشتر کار کند. به این ترتیب، کشش قفسه سینه و دیواره‌های ریه بیشتر شده و عضلات تنفسی شما بهبود می‌یابند. همچنین حجم تنفسی ریه نیز بالا می‌رود.

سم‌زدای طبیعی بدن

ورزش کردن منظم راه حلی بدون عوارض جانبی برای سم‌زدایی بدن است.

عرقی که در زمان ورزش از بدن شما ترشح می‌شود، نه تنها دمای بدن‌تان را کنترل می‌کند بلکه راهی برای زدودن سموم از بدن‌تان است؛ به همین خاطر توصیه می‌شود بلافاصله بعد از ورزش کردن حمام کنید تا تمام مواد سمی که روی پوست بدن‌تان مانده است، شسته شده و از بین برود.

بهبود عملکرد گردش خون

وقتی ورزش می‌کنید، خون و اکسیژن بیشتری به مغزتان می‌رسد؛ در نتیجه قدرت متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما هم ناخودآگاه تنظیم می‌شود.

کمک به هضم غذا

ورزش باعث می‌شود تا روند هضم غذا و جذب مواد مغذی سریع‌تر و بهتر انجام شود. ورزش سیستم گوارشی شما را سالم نگه می‌دارد و باعث می‌شود مدت زمانی که برای هضم غذا لازم دارید، کاهش پیدا کند.

چربی‌سوزی و لاغری

ورزش روزانه برای حفظ شرایط بدن در وضعیتی سالم بسیار مفید است و همچنین راه حل مناسبی برای جلوگیری از افزایش وزن و چاقی است؛ زیرا راهی آسان‌تر از آهسته دویدن و دوچرخه‌سواری برای سوزاندن کالری‌های اضافه بدن وجود ندارد؛ بنابراین، هر روز ورزش کنید تا دیگر نیازی نباشد نگران رژیم غذایی و تناسب اندام‌تان باشید.

البته حق انتخاب با شما است؛ مثلا می‌توانید انواع ورزش‌ها مثل یوگا، بدنسازی، تمرینات قدرتی یا ورزش‌های هوازی و حتی شنا کردن را انتخاب کنید و اگر هم خیلی تنبل یا چاق هستید، می‌توانید ورزش‌های ساده‌تر مثل پیاده‌روی را انتخاب کنید.

پیشگیری از بیماری قلبی

هنگامی که شما ورزش می‌کنید، پمپ خون بین دو بطن قلب تا 20 درصد افزایش می‌یابد. این امر باعث افزایش جریان خون در بدن شما می شود.

پیاده‌روی و دویدن به صورت آهسته رابطه‌ نزدیکی با سلامت قلب دارد؛ پس آهسته دویدن می‌تواند خطر مشکلات قلبی مانند فشار خون، کلسترل بالا، سکته و بسیاری از موارد دیگر را کاهش دهد.

ورزش-اعتماد به نفس

افزایش‌دهنده اعتماد به نفس

ورزش با تولید اندورفین‌ها به شما برای فرار کردن از تمام استرس‌ها و ناآرامی‌ها کمک می‌کند؛ اعتماد به نفس‌تان را بالا می‌برد و باعث می‌شود حس بهتری داشته باشید.

بهبود سلامت روان و ضد افسردگی

اگر صبح‌ها به قول معروف از دنده چپ بلند می‌شوید؛ افسرده هستید و مدام غر می‌زنید، ورزش کنید.

از آنجایی که ورزش منظم می‌تواند خلق و خوی شما را بهتر کند؛ پس در کل برای سلامت روح و روان شما مفید است. در ضمن، ورزش می‌تواند استرس ناشی از عواملی مانند فشار کاری یا مشکلات عصبی و حتی افسردگی را کاهش دهد.

جلوگیری از پیری زودرس

هیچ‌کس دوست ندارد به این زودی‌ها درگیر ضعف و ناتوانی ناشی از پیری شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که ورزش کردن می‌تواند پیری زودرس را به تأخیر بیندازد و حتی در روند پیری تأثیر معکوس داشته باشد.

ضد پوکی استخوان

فقط مصرف کلسیم ضامن سلامت استخوان‌های شما نیست!

ورزش کردن باعث می‌شود تراکم سلول‌های استخوانی بدن شما بالا برود؛ این خود به افرادی که در معرض پوکی استخوان یا بیماری‌هایی از این قبیل هستند، کمک می‌کند.

بهبود کیفیت خواب

ورزش انرژی شما را می‌گیرد و خسته‌تان می‌کند. همچنین بسیاری از سد‌های ذهنی یا جسمی که می‌تواند در خواب‌تان اختلال ایجاد کند با ورزش کردن رفع می‌شود؛ به این ترتیب، خواب شبانه شما بهبود پیدا می‌کند.

بدنسازی

فواید بدنسازی

تقریبا همه آقایان از داشتن عضلات قدرتمند لذت می‌برند؛ کار کردن با وزنه و انجام تمرینات قدرتی و حتی داشتن شکم تخت و صاف و به قول معروف سیکس‌پک هم دردسرهای خاص خودش را دارد البته از فایده‌های این ورزش هم نباید غافل شد.

پرورش اندام و عضله‌سازی

یک نمونه از فایده‌های بدنسازی آن است که می‌توانید عضلات و اندام خود را پرورش دهید و به شکل دلخواه درآورید؛‌ این امر به ویژه برای مردان اهمیت زیادی دارد؛ به طوری که بسیاری از آنها بیشتر وقت خود را در باشگاه می‌گذرانند.

 اصلا مهم نیست که شما در آرزوی داشتن شکم سیکس‌پک باشید؛ مهم این است که چرا این مسئله برای شما باید یک آرزوی دست‌نیافتنی باشد؟

بهبود ناراحتی‌های عضلانی

بدنسازی فایده‌های بسیار دیگری برای سلامتی شما به همراه دارد و فقط به داشتن بدنی خوش‌فرم محدود نمی‌شود بلکه شامل تمرین دادن استخوان‌ها، عضلات و مفاصل نیز می‌شود؛ به عبارت دیگر، بدنسازی می‌تواند خطر مشکلات و ناراحتی‌های استخوانی شما را کاهش دهد و شما را در بهترین حالت و وضعیت بدنی قرار دهد.

یوگا

چرا ورزش یوگا؟

قطعا در کنار ورزش‌های مناسب برای جسم، روح شما هم نیاز به سبک شدن دارد؛ در این مواقع، ورزش یوگا به کمک جسم و روح شما می‌آید؛ یوگا فواید بسیاری به خصوص برای خانم‌ها دارد.

تناسب اندام زنان

درست مانند بدنسازی، یوگا راهی ملایم‌تر برای فرم‌دهی اندام و به کمال رساندن حالت بدن است. اگرچه بدنسازی بیشتر ورزش مناسب مردها است اما یوگا را اغلب خانم‌ها تمرین می‌کنند.

سلامت ستون فقرات

یوگا یکی از راه‌های حفاظت از ستون فقرات است که باعث تمرکز بیشتر و حفظ تعادل بدن می‌شود. با انجام منظم یوگا می‌توانید از سلامت ستون فقرات‌ خود و در عین حال حفظ توان و قدرت آن اطمینان حاصل کنید.

پیاده-روی

فواید پیاده‌روی کردن

پیاده‌روی هم فال است و هم تماشا!

یک ورزش ساده، مفرح و کم‌خرج ! پیاده‌روی را می‌گوییم. فقط کافی است یک جفت کفش کتانی و لباس مناسب بپوشید و به اتفاق دوست ورزشکار خود به نزدیک‌ترین پارک محله خود بروید.

پایین آمدن فشار خون

فقط 30 دقیقه پیاده‌روی می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود و فرقی نمی‌کند که شما 30 دقیقه را یک باره پیاده‌روی کنید یا تا محل کار خودتان قدم بزنید.

محققان دریافتند که که راه نرفتن و فعالیت بدنی کمتر در افراد مسن، منجر به فشار خون بالا می‌شود، همچنین داشتن یک پیاده‌روی کوتاه برای افراد مسن می‌تواند برای حافظه و پیشگیری از آلزایمر در آنها مفید باشد.

کاهش بیماری در مردان

طبق مطالعات دانشمندان، کسانی که زمان اندکی را پیاده‌روی می‌کنند، کمتر بیمار می‌شوند. محققان دریافتند روزانه دو مایل پیاده‌روی می‌تواند خطر ابتلا به ناتوانی جنسی در مردان را کاهش دهد و جریان خون را در سرتاسر بدن آنها بهبود بخشد.

کاهش قند خون

مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است، نشان می‌دهد که یک پیاده‌روی 15 دقیقه‌ای بعد از هر وعده غذایی باعث کاهش قند خون شما طی 24 ساعت می‌شود، این مسئله می‌تواند دلیل خوبی برای قدم زدن بعد از غذا خوردن باشد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

دو ساعت و نیم پیاده‌روی در هفته ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 42% کاهش دهد.

با توجه به تحقیقات در اپیدمیولوژی سرطان، هورمون استروژن با پیاده‌روی تغییر می‌کند. همچنین پیاده‌روی بافت چربی در زنان را (ترشح هورمون استروژن) کاهش می‌دهد.

بنابراین، وقت آن رسیده است که سبک زندگی خود را تغییر دهید؛ مهم نیست که شما کدام نوع ورزش را انتخاب می‌کنید؛ مهم این است که به طور روزانه و منظم ورزش کنید تا معجزه آن را در بهبود کیفیت زندگی‌تان ببینید.

بیشتر ببینید در سلامتی

۳ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۱۱ مهر، ۱۳۹۸ در ۸:۵۹ ق.ظ

    عالی

    پاسخ

  2. متین

    ۱۰ مهر، ۱۳۹۸ در ۷:۲۷ ب.ظ

    بسیار جالب بود

    پاسخ

  3. ملکی

    ۱۰ مهر، ۱۳۹۸ در ۶:۱۳ ب.ظ

    خیلی عالی و مفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.