دادخواست تامین دلیل و کاربردهای آن

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تامین دلیل به معنای تهیه ،حفظ و نگهداری دلایل و مدارکی است که اشخاص ذی‎نفع در دعوا می‎توانند از دادگاه تقاضای استفاده از این مدارک را داشته باشند.
تامین

بعضی از دلایل و مدارک برای طرح شکایت لازم است ولی زمان استفاده از این دلایل برای طرح دعوی نرسیده است. از طرفی ممکن است این مدارک از بین بروند به همین لحاظ، بهترین راه‎حل «تامین دلیل» است. به عبارت بهتر تامین دلیل به معنای تهیه، حفظ و نگهداری دلایل و مدارکی است که اشخاص ذی‎نفع در دعوا می‎توانند از دادگاه تقاضای استفاده از این مدارک را داشته باشند. در مجله دلتا به کاربردهای دادخواست تامین دلیل برای کمک به حفظ مدارک و دلایل دعوا از ابعاد مختلف می‎پردازیم.

مواردی که می‌توان تامین دلیل کرد

طبق قانون، در هر موردی که احتمال استفاده از دلایل و مدارک موجود در محل یا مدارکی که نزد شخص دیگری است و ممکن است در آینده از بین برود یا دسترسی به آن‎ها دشوار شود می‌توان از تامین دلیل استفاده کرد.

این امر می‌تواند از راه‌هایی از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از افراد مطلع از واقعه، استعلام نظر کارشناسان یا استفاده از دلایل و مدارک موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا است انجام شود. باید به این نکته توجه داشت که مقصود از تامین در این موارد صرفا ملاحظه و صورت‎برداری از اینگونه دلایل است.

تامین

مثال بارز در این خصوص، خسارت وارد شده به وسیله‌ نقلیه است. ممکن است ماشین شخصی در جایی پارک باشد و وسلیه‌ نقلیه‌ دیگری به آن برخورد و خسارت وارد کند ولی از صحنه تصادف متواری شود. در چنین شرایطی احتمال دارد شخص متضرر بخواهد هم طرح دعوا و از طرفی نیز اتومبیل خود را تعمیر کند، اما نتواند تا پایان مراحل دادرسی منتظر بماند و تعمیر ماشین را به تاخیر اندازد. در چنین شرایطی بهترین کار این است که نظریه‌ کارشناس را در خصوص ارزیابی خسارت، تامین دلیل کنید.

نکاتی که در دادخواست تامین دلیل باید رعایت شود

تامین دلیل می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی انجام شود ولی عملا این اقدام زمانی به صورت شفاهی ممکن و مقدور است که در جلسه‌ رسیدگی دادگاه درخواست و ضمن صورتجلسه نوشته شود. ولی در اغلب موارد افراد قبل از طرح شکایت، تامین دلیل می‎کنند که در این حالت باید در برگ دادخواست و به طور کتبی تنظیم شود.

این دادخواست مثل سایر دادخواست‏‎‌ها باید روی فرم چاپی و به تعداد طرف‎های شاکی و همچنین ‏به علاوه یک نسخه باشد. در قسمت خواسته باید عنوان دعوایی که برای آن تقاضای تامین داده شده است ذکر شود، زیرا شورای حل اختلاف یا اگر در حوزه‌ای شورا نباشد، دادگاه باید عنوان دعوا را با نوع دلایلی که طبق آن‎ ادله درخواست تامین داده شده با هم مطابقت دهد.  همچنین باید اوضاع و احوالی که طبق آن درخواست تامین دلیل داده شده، در برگه ذکر شود.

تامین

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوا

اکنون با تصویب قانون شوراهای حل اختلاف، درخواست تامین دلیل در صلاحیت شورایی است که دلایل و مدارک در حوزه یا محدوده آن واقع شده است، مگر در نقاطی که شورای حل اختلاف تشکیل نشده باشد که در این صورت در صلاحیت دادگاه حقوقی آن محل خواهد بود.

موارد رد درخواست تامین دلیل

مواردی که باعث رد درخواست تامین دلیل می‎شوند عبارت است از:

  1. در صورتی که مرجعی که به آن مراجعه شده، صلاحیت رسیدگی به دادخواست تامین دلیل را نداشته باشد.
  2. در صورتی که دادخواست دلیل بدون شرایط شکلی لازم، مثلا هزینه دادرسی پرداخت نشده باشد، قرار رد آن صادر خواهد شد.
  3. چنانچه درخواست تامین دلیل، طبق قانون مشخصات درخواست‌‌‌کننده و طرف او، موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تامین دلیل می‎شود و اوضاع و احوالی را که موجب درخواست تامین دلیل شده نداشته باشد درخواست از سوی قاضی رد خواهد شد.
  4. تامین دلیل، حفظ و نگهداری دلیل موجود است نه جمع‌آوری یا تحصیل دلیل؛ بنابراین اگر تحصیل دلیل باشد، درخواست مذکور رد خواهد شد.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۲:۴۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۳۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …