اوراق مسکن به کانال ۲۰ هزار تومان سرازیر شد

۵
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در شهریور ماه امسال ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار برگ تسهیلات مسکن فروخته شد که ارزش آن ۵۵ میلیارد تومان بود. ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن در شهریور ماه امسال در مقایسه با شهریور ۹۷ با کاهش ۴۱ درصد روبه رو شده  است.
اوراق

اوراق مسکن در حال سرازیر شدن به کانال ۲۰ هزار تومان است.

اوراق تسهیلات خرید خانه متاثر از رکود بازار مسکن با افت شدید قیمت روبه رو شده و در حال ورود به کانال ۲۰ هزار تومان است.

به گزارش مجله دلتا، کاهش تعداد مبایعه نامه ها، در کم شدن تقاضای دریافت تسهیلات مسکن نیز مؤثر بوده است. به گونه ای که به دلیل کاهش تقاضای وام خرید خانه، اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات نیز در بازار فرابورس با کاهش تقاضا و درنتیجه با افت شدید قیمت رو‎به‎رو شده است.

ارزان ترین اوراق تسهیلات مسکن

هر برگ اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهرماه ۹۶ به ۳۳ هزار و۸۷۰ تومان رسیده و روزدوشنبه فقط ۵۴ مورد معامله این ورق ها ثبت شده و در جریان این معاملات، ۹۲۹ برگ از این نماد معاملاتی به فروش رفته است. هر چند که اتمام تاریخ اعتبار این نماد معاملاتی در پایان ماه کنونی، می‎تواند یکی از عوامل ارزانتر بودن آن در مقایسه با سایر نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن باشد.

اوراق تسهیلات مسکن صادره در آبان ۹۶ نیز در معاملات دیروز بازار سرمایه به ۳۵ هزار و ۵۵۵ تومان رسید که تاریخ اعتبار این نماد معاملاتی نیز در ماه بعد به پایان می رسد. اما در معاملات درروز فرابورس، ۹۱ مورد معامله از اوراق تسهیلات مسکن صادره در آبان ۹۶  به ثبت رسید و ۸۹۵ برگ فروخته شد.

۸ نماد معاملاتی دیگر نیز در بازار سرمایه در بازه ۳۶ هزار تومان و ۹ نماد معاملاتی دیگر در بازه ۳۷ هزار تومان خرید و فروش شدند.

پرفروش ترین نمادهای اوراق تسهیلات مسکن

پرفروش ترین اوراق تسهیلات مسکن در معاملات دیروز به نماد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور ۹۸اختصاص داشت که معمولا در ابتدای هر ماه پربرگه ها، به اوراق صادره در همان ماه اختصاص دارد. به خصوص که با توجه به انتشار گمانه هایی در رسانه ها مبنی بر احتمال کاهش قیمت و تعداد معاملات مسکن در ماه های آینده، دارندگان حساب سپرده ممتاز بانک مسکن بلافاصله پس از دریافت اوراق خود در هر ماه، اقدام به فروش آن ها در بازار می کنند که در نتیجه در ماه کنونی شاهد ورود تعداد زیادی از دارندگان اوراق تسهیلات مسکن شهریور ۹۸ هستیم.

اوراق

نماد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور ۹۸ در معاملات دیروز به قیمت ۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان کشف قیمت شد و ۳۵ هزار و ۲۰۰ برگ از آن به فروش رسید. همچنین ۲ هزار و ۱۶۵ مورد معامله ثبت شد و ۱ میلیارد و ۳۵۹ میلیون تومان ارزش دیروز بازار برای این نماد بود.

هم اکنون پرفروش ترین برگ های اوراق تسهیلات مسکن پس از نماد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور ۹۸ همچنان به نماد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد ۹۸ تعلق دارد که در معاملات دوشنبه ۸ مهر فرابورس، با کمی بیش از ۳ هزار ورق جزء پرفروش ترین ها میان نمادهای متعلق به اوراق تسهیلات مسکن بود.

ضمن اینکه این نماد ۳۸۴ هزار ریال قیمت گذاری شد و ۳۸۶ مورد معامله برای این نماد به ثبت رسید؛ مجموع ارزش بازار برای این نماد معاملاتی، ۱۲۰ میلیون تومان بود که یکی از با ارزشترین نمادهای تسهیلات در روز دوشنبه محسوب می شود.

در معاملات دیروز ۶۱ هزار و ۲۷۵ برگ حق تقدم تسهیلات مسکن به فروش رسید و مجموع ارزش ریالی آن در حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برآورد می شود.

افت ۴۱ درصدی ارزش معاملات اوراق تسهیلات در شهریور ۹۸

شایان ذکر است، در شهریور ماه امسال ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار برگ تسهیلات مسکن فروخته شد که ارزش آن ۵۵ میلیارد تومان بود. ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن در شهریور ماه امسال در مقایسه با شهریور ۹۷ با کاهش ۴۱ درصد روبه رو شده  است.

قیمت وام مسکن کاهش یافت

با توحه به اینکه میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات دیروز، ۳۶ هزار تومان برآورد می‎شود، برای دریافت وام ۹۰ میلیون تومانی خرید مسکن در تهران متقاضی مجرد دریافت تسهیلات می‎بایست ۱۶۰ برگ به ارزش ۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان پرداخت کند.

همچنین  زوج های متقاضی دریافت تسهیلات ۱۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن در تهران نیز می‎بایست ۲۴۰ برگ به ارزش ۸ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان برای خرید اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن بپردازند.

با توجه به اینکه ‎میانگین قیمت مسکن در شهریور ماه در تهران بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ۱۲ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان در هر متر مربع اعلام شده، با وام مسکن زوج ها می‎توان صرفا ۱۰.۷ متر از یک واحد مسکونی را خریداری کرد که این میزان وام فقط معادل ۱۷.۸ درصد از هزینه یک واحد مسکونی ۶۰ مترمربعی را در تهران پوشش می دهد.

منبع : مهر

۵ دیدگاه

  1. جعفری

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۹ ب٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

  2. ملکی

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۵ ب٫ظ

    سپاس از زحمات شما

    پاسخ

  3. پرهام

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۱۰ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. یوسفی

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۲۹ ب٫ظ

    خوبه

    پاسخ

  5. شمس

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۱۴ ب٫ظ

    بسیار اطلاعات خوبی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…