مسکن های طبیعی دندان درد (+ویدئو)

۱۲
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر نصف شب با درد شدید دندان از خواب بیدار شوید چه می‌کنید؟ با دلتا همراه باشید.
دندان-درد

یک درد شدید و شاید هم یک مهمان ناخوانده به نام دندان درد! البته شما می‌توانید درد آن را خیلی فوری مهار کنید.

دندان‌درد شدید یکی از ناراحتی‌هایی است که معمولا همه افراد حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌اند. در این صورت فرد نمی‌تواند غذا بخورد و صحبت کند و سعی می‌کند هر طور شده درد دندان خود را تسکین دهد.

در این شرایط قطعا منطقی‌ترین راه مراجعه به دندان‌پزشک است البته راهکارهای خانگی هم برای تسکین درد دندان وجود دارد؛ با صفحه سلامتی مجله دلتا همراه باشید.

دندان-درد

مسکن‌های طبیعی دندان درد

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که نصف شب با درد دندان از خواب بیدار شوید؛ در این مواقع چه کار باید کرد؟ آیا راهی برای تسکین درد دندان وجود دارد یا اینکه باید تا صبح بیدار بمانیم و درد بکشیم؟

زنجبیل

اگر پودر زنجبیل را با آب مخلوط کنید، برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر است.

برای این کار، پنبه‌ای را به این خمیر آغشته کنید، آن را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود و سپس آن را روی دندان دردناک خود بگذارید. عملکرد آن به این نحو است که زنجبیل، پوست آن قسمت را تحریک می‌کند و خون را به سمت پوست می‌کشاند و التهاب را کم می‌کند.

در صورتی که پودر زنجبیل در دسترس نبود، می‌توانید یک تکه از این ادویه خشک‌شده را بر روی دندان متورم قرار دهید تا کم‌کم اثر کند.

سیر

یکی از مؤثرترین روش‌های کاهش دندان درد، استفاده از سیر است.

یک حبه سیر را روی دندان خود قرار دهید و آن را بجوید تا درد دندان را کم کند. سیر همچنین دندان را محکم‌تر و قوی‌تر می‌کند.

میخک

بی‌تردید میخک رایج‌ترین ماده طبیعی برای تسکین دندان‌درد است.

درواقع میخک در ترکیب یوجینول دندان‌پزشکی به کار می‌رود. یوجینول با باکتری‌ها مقابله می‌کند، حساسیت دندانی را کاهش می‌دهد و درد دندان را درمان می‌کند.

برای تأثیر فوری میخک کافی است آن را روی دندان دردناک بگذارید و فک بالا و پایین را فشار دهید تا روی دندان بماند. همچنین می‌توانید ۲ تا ۳ قطره از روغن آن را روی پنبه بریزید و روی دندان بگذارید اما آن را نخورید. چنین روغن‌هایی بسیار قوی هستند و مصرف خوراکی ندارند. قبل از مصرف میخک و چنانچه بیماری یا حساسیت خاصی دارید، بهتر است با فرد متخصصی مانند پزشک داروخانه مشورت کنید.

لیمو و دندان درد

لیمو‌ترش

لیموترش به کاهش درد دندان کمک زیادی می‌کند. به علاوه، این میوه از پوسیدگی دندان، لق شدن دندان و خونریزی لثه هم جلوگیری می‌کند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز طعم عالی به بعضی غذاها می‌دهد و مزه بی‌نظیری را در دهان باقی می‌گذارد. اما ادویه بودن تنها ویژگی فلفل نیست بلکه یکی از خواص شگفت‌انگیز آن تسکین درد دندان است.

 رنگدانه قرمز مانند مسکن و ضد التهاب عمل می‌کند. اگر قصد استفاده از این گیاه را برای تسکین درد دارید، کمی از پودر آن را با آب مخلوط کنید تا خمیر سفتی آماده شود.

پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و بفشارید. آن را روی دندان دردناک بگذارید و مراقب باشید با لثه تماس نداشته باشد. این مرهم، موضع را تحریک می‌کند و خون را به قسمت دیگری می‌فرستد که باعث تسکین التهاب و درد می‌شود. البته می‌توان پودر زنجبیل را همراه با پودر فلفل قرمز برای این مرهم مخلوط و استفاده کرد.

دانه کنجد

بیشتر از ۱۶۰۰ سال است که کنجد برای تسکین درد دندان در چین کاربرد دارد.

 کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می‌بخشد. خواص کنجد شبیه آسپرین است و مانند مسکن عمل می‌کند. این دانه‌ها برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر هستند.

تهیه مرهم آن بسیار ساده است و نیاز به مواد زیادی ندارد. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و سپس دانه‌های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم است. برای اینکه ترکیب تأثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شد تا نیمی از آب آن تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک بگذارید.

پیاز

یک تکه کوچک پیاز را روی دندان خود قرار دهید و خیلی آرام آن را گاز بزنید تا تأثیر آن را در کاهش درد و عفونت مشاهده کنید.

آب نمک

یکی دیگر از راه‌های مؤثر در کاهش درد دندان، غرغره کردن آب‌نمک گرم در دهان است.

 یک قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب گرم (نه آب داغ) به خوبی حل کنید و چند بار آن را در دهان‌تان غرغره کنید و بیرون بریزید تا یک لیوان آب‌نمک تمام شود. این کار ورم دندان را کم می‌کند و باکتری‌های مضر دهان را از بین می‌برد و درد دندان را کم می‌کند.

چای کیسه‌ای

تانین موجود در چای اثر ضد التهاب دارد. گذاشتن یک عدد چای کیسه‌ای خیس روی دندان نیز درد و ورم دندان را کم می‌کند.

همچنین اگر دندان شما به سرما حساسیت ندارد، می‌توانید چای کیسه‌ای را در آب یخ قرار دهید و سپس آن را روی دندان‌تان بگذارید.

زنجبیل-و-دندان-درد

دارچین و زنجبیل

دارچین و زنجبیل را با کمی عسل مخلوط کنید و به اندازه یک نخود از آن را در آورید و به مدت ۲۰ دقیقه روی دندان متورم قرار دهید. این کار هم موجب تسکین درد دندان می‌شود و هم چرک دندان را خشک می‌کند.

خاک رس

خاک رس یکی از مواد طبیعی است که در صنعت لوازم آرایشی و دارویی کاربرد دارد.

 این ماده که مستقیما از زمین به دست می‌آید، برای مشکلات جسمانی از جمله ناراحتی‌های گوارشی، سوختگی پوست و … مفید است. خاک رس ضد عفونی‌‌کننده، ضد التهاب، ضد سم و تسکین‌دهنده درد دندان است.

برای تهیه این مرهم، ظرفی انتخاب کنید که فلزی و پلاستیک نباشد. خاک رس را همراه با آب در آن بریزد. با یک قاشق چوبی آن را به هم بزنید تا خمیر نرمی درست شود؛ دارو آماده است؛ می‌توانید آن را مانند پماد روی محل درد بگذارید.

دندان-درد

راهکارهای دیگر کاهش درد دندان

  • دو عدد قرص ایبوپروفن با هم بخورید. در میان مسکن‌ها، این دارو برای کاهش دندان درد مناسب‌تر است.
  • از اسپری‌های بی‌حسی برای دندان درد استفاده کنید. آنها می‌توانند برای مدتی روی اعصاب دندان‌تان تأثیر بگذارند تا بتوانید خود را به پزشک برسانید.
  • این روش همیشه مؤثر نیست ولی کمی به کاهش درد دندان کمک می‌کند و آن این است که لثه اطراف دندانی را که درد می‌کند، خیلی آرام ماساژ دهید و بمالید تا درد آن کمتر شود.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ دی ۱۳۹۹ در ۰:۵۷ ق٫ظ

  2. شایسته

    ۱۰ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۲۰ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. نامجو

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۵۸ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. بزرگی

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۲۰ ب٫ظ

    خیلی هم عالی

    پاسخ

  5. عسل محمدی

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۴۷ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱۰ تیر ۱۴۰۰ در ۹:۵۲ ب٫ظ

  6. پرهام

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۱۵ ب٫ظ

    عالی و بینظیر

    پاسخ

  7. پرهام

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۱۵ ب٫ظ

    عالی و بینظیر

    پاسخ

    • محمد

      ۱۷ دی ۱۴۰۰ در ۲:۱۶ ق٫ظ

      خدا خیرت بده منو از دندون درد نجات دادی

      پاسخ

  8. شایسته

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۵۷ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  9. مودت

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۴۹ ب٫ظ

    عجب

    پاسخ

  10. یوسفی

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۳۰ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…