ایرانگردی، مشهد

باغ موزه نادری ؛ برگی از تاریخ ایران

۷
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
باغ نادری بعد از مجموعه حرم امام رضا ع ، یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مشهد است.
باغ نادری مشهد

کمتر کسی است که به مشهد سفر کرده باشد، اما با مجسمه اسب‌های با ابهت باغ نادری عکس یادگاری نگرفته باشد. باغ نادری یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های مشهد به شمار می‌رود و در فاصله‌ای نه چندان دور از حرم امام رضا (ع) قرار دارد. این باغ بعد از حرم، پربازدیدترین مکان گردشگری و تاریخی مشهد محسوب می‌شود. با صفحه گردشگری مجله دلتا همراه باشید تا با هم به باغ نادری سفر کنیم و از زیبایی‌های آن لذت ببریم.

باغ نادری توس

چطور برویم؟

برای رسیدن به باغ نادری کافی است از حرم حدود ۵۰۰ متر خیابان شیرازی را به سمت شمال غربی پیاده‌روی کنید. باغ موزه نادری در چهارراه شهدا قرار دارد.

آرامگاهی الهام گرفته از چادر عشایر!

مجسمه نادرشاه افشار سوار بر اسب که در بالای بنای آرامگاه او نصب شده و همچنین معماری بی‌نظیر آرامگاه که با الهام از چادر عشایری ایران ساخته شده، از دیدنی‌های باغ نادری مشهد به شمار می‌رود. باغ نادری موزه‌ای دارد که آثار تاریخی زیادی مانند سلاح‌های گرم و سرد را به نمایش گذاشته است.

باغ نادری توس

نادر، شاه افشاری ایران

نادر شاه افشار بنیانگذار سلسله افشاریه در ایران بود. این سلسله حدود سه قرن قبل بر قسمت‌های وسیعی از ایران و همسایه‌های کنونی آن حکمرانی می‌کردند. آرامگاه کنونی نادر توسط هوشنگ سیحون، یکی از بزرگترین معماران ایران، با الهام از چادر عشایری ساخته شده است. چون نادرشاه از اقوام عشایر ایران بود و زایش و مرگ او در درون چادر اتفاق افتاده بود! سنگ‌های به کار رفته در مقبره نادر، سنگ‌های یکپارچه گرانیتی کوه‌سنگی مشهد هستند.

موزه نادری

موزه نادری در داخل بنای آرامگاه قرار گرفته و دارای دو تالار است و انواع سلاح‌ها، لباس‌ها و پوشش‌های نظامی دوره افشاریان، تابلوهای نقاشی که صحنه‌های نبرد نادرشاه را ترسیم کرده‌اند و وسایل سوارکاری نادرشاه را به نمایش گذاشته است. دو شمشیر زیبا متعلق به نادر از دیدنی‌های منحصر به فرد این موزه است.

باغ نادری توس

مجسمه نادر را بهتر بشناسید!

بر فراز آرامگاه نادرشاه، مجسمه‌ نادر قرار دارد که سوار بر اسب بوده و چند نفر از سربازان وی را همراهی می‌کنند. این مجسمه توسط مجسمه‌ساز بزرگ ابولحسن صدیقی در ایران طراحی و در کارخانه‌ای در ایتالیا از برنز ساخته شده است. در گوشه‌ای از باغ نادری، محمدتقی خان پسیان آرام گرفته است. وی از نظامیان مشهور اواخر دوره قاجاریه بود. کلنل محمدتقی خان پسیان علاوه بر قریحه هنری و ذوق ادبی، نخستین هوانورد ایرانی نیز بود.

باغ نادری توس

کی برویم؟

باغ موزه نادری مشهد از ساعت ۷ بامداد تا ۹ شب باز است. در هر روزی از سال می‌توانید به مشهد سفر کنید و ضمن زیارت، بازدید از باغ موزه نادری را نیز در برنامه‌های خود بگنجانید.

نکات مهم در بازدید از باغ نادری

عکاسی از هر گوشه از باغ آزاد است. به شرط اینکه از سه پایه عکاسی استفاده نکنید. همچنین در نظر داشته باشید نیازی نیست تجهیزات یا خوراک خاصی همراه داشته باشید. بیرون باغ، هر چیزی که بخواهید وجود دارد. به حدود یک ساعت زمان نیاز دارید تا کل باغ را مورد بازدید قرار دهید. عکاسانی در مجموعه قرار دارند که از شما در پس زمینه مجسمه نادرشاه و اسب‌هایش، عکس یادگاری می‌گیرند و فوری به شما تحویل می‌دهند. این عکاس‌ها معمولا تجهیزاتی مانند زره و کلاهخود دارند. می‌توانید آنها را بر تن کنید و مانند یک ژنرال دنیای باستان، عکس بیندازید. ما این تجربه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با پای پیاده می‌توانید خودتان را از باغ، به حرم امام رضا ع برسانید.

باغ نادری توس
عکسی متعلق به اوایل دهه ۲۰ خورشیدی از یک خانواده در باغ نادری مشهد

۷ دیدگاه

  1. سارا

    ۴ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۳۰ ق٫ظ

    زیبا بود ممنونم از اطلاع رسانی

    پاسخ

  2. زهرایی

    ۳ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۰۸ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  3. ملکی

    ۱۰ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۰۹ ب٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  4. آژن

    ۱۰ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۲۵ ق٫ظ

    تشکر از معرفی جاذبه های گردشگری

    پاسخ

  5. یوسفی

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۰۲ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  6. نامجو

    ۹ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ ق٫ظ

    دیدنی و جالب است

    پاسخ

  7. روزبهانی

    ۸ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۳۰ ب٫ظ

    جالب ودیدنی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…