خواص نارنج ؛ مادر مرکبات پاییزی

0
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مادر مرکبات را می‌شناسید؟ یک میوه نارنجی رنگ خوشبو و خوش‌طعم با خواص فراوان! با دلتا همراه باشید.
خواص نارنج

نارنج ؛ چاشنی ترش و خوشمزه کباب با خواص فراوان!

نارنج میوه‌ای ترش از خانواده مرکبات است و درخت آن که بومی آسیا و مدیترانه است، به عنوان مادر مرکبات شناخته می‌شود و پایه بسیار خوبی برای پیوند شاخه‌‌های نارنگی یا پرتقال است.

طبع این میوه سرد و خشک است. از نارنج، پوست نارنج و بهار‌نارنج برای تهیه سس سالاد، مربا و مارمالاد و به عنوان طعم‌دهنده غذا استفاده می‌شود، همچنین روغن آن هم برای استعمال خارجی کاربرد دارد؛ با دلتامگ و خواص دارویی و درمانی این میوه همراه باشید.

نارنج

خواص درمانی نارنج

نارنج یک میوه ترش و آبدار با خواص فراوان است؛ اگر شما یک انرژی‌زای طبیعی از خانواده مرکبات می‌خواهید؛ این میوه را بخورید.

منبع غنی ویتامین ث

تقریبا همه میوه‌های ترش و به ویژه مرکبات، حاوی ویتامین C هستند. مصرف آب نارنج می‌تواند ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. از طرفی، در صورت ابتلا به سرماخوردگی، روند درمان با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C تسریع پیدا می‌کند.

این میوه، یک ضدعفونی‌کننده قوی و طبیعی محسوب می‌شود و مصرف آن هنگام گلودرد اثرات مثبتی را به همراه دارد. كسانی كه دچار تورم گلو و حلق شده‌اند، آب نارنج غرغره كنند. همچنین شما می‌توانید از مخلوط آب نارنج و عسل استفاده کنید.

هضم‌کننده غذا 

مصرف خوراکی‌ها با ترشی طبیعی به هضم بهتر غذا کمک می‌کند؛ به همین دلیل مصرف آب نارنج به عنوان چاشنی سالاد و چاشنی روی غذا مانند اضافه کردن آب این میوه به ماهی می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند. برای رفع ترشی معده غذای خود را همراه با نارنج بخوريد.

افزایش انرژی بدن

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف این میوه، انرژی در دسترس جهت فعالیت بدنی روزانه را افزایش می‌دهد و از این طریق توان و نشاط زیادی را برای انجام امور روزانه تولید می‌کند. به‌ طور کلی، مصرف این میوه بیش از عصاره آن توصیه می‌شود.

آنتی‌اکسیدان قوی

این میوه به دلیل غنی بودن از ویتامین C یکی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی محسوب می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که آبگیری و حرارت می‌تواند تا حدودی باعث تخریب ویتامین C موجود در آن شود.

درمان کم‌خونی

نارنج در گروه مرکبات جای می‌گیرد و  ویتامین C دارد؛ به این دلیل مصرف آب آن همراه غذاهای گوشتی جذب آهن موجود در گوشت را افزایش خواهد داد؛ بنابراین کسانی که کم‌خونی دارند یا در معرض کمبود آهن هستند، بهتر است همراه غذای‌شان این میوه را مصرف کنند.

درمان دیابت

نارنج قند خون را کاهش می‌دهد؛ از این رو به بیماران دیابتی توصیه می‌شود، این چاشنی را همراه سالاد سبزیجات تازه با غذای‌شان میل کنند.

طبق اصول طب سنتی، ترشی‌ها همه به عصب‌ها ضرر می‌رسانند. از بین خوراکی‌های ترش‌مزه، این میوه کمترین ضرر را به عصب‌ها می‌رساند. خوردن آب نارنج همراه با شکر، صفرای زیادی را از بدن خارج می‌کند.

نارنج و سرماخوردگی

سرماخوردگی

این میوه مانند دیگر خانواده مرکبات سرشار از ویتامین C بوده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، گرفتگی بینی و درمان سینوزیت مفید است.

مفید برای سلامت قلب و عروق

نارنج برای بيماران قلبی مفيد است. این میوه پایین‌آورنده چربی خون است. كسانی كه فشار خون دارند، این میوه را در برنامه غذايی خود بگذارند. برای درمان فشار‌ خون باید نصف لیوان آب نارنج را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و بعد از غذا میل کنید.

فواید نارنج برای پوست و مو

افرادی که صورت‌شان جوش دارد، آب نارنج با كمی عرق آويشن مخلوط کنند و صورت‌شان را با آن بشويند يا اينكه گل ختمی را در آب جوش بریزند و سپس صاف کنند با آب نارنج مخلوط کرده و صورت را با آن بشويند.

كسانی كه می‌خواهند موی نرم داشته باشند، این ميوه را بپزند، آن را له کنند و روی سر بمالند. همچنین شما می‌توانید مخلوطی از پوست نارنج و پوست سبز گردو را با آب بجوشانید؛ سپس بعد از شستشوی سر موها را با آن ماساژ دهيد. اين محلول تقويت‌كننده مو است.

مطلب پیشنهادی:  با این راهکارهای ساده راحت بخوابید

اگر این میوه به ‌صورت کامل همراه با پوست و دانه با حرارت کم همراه با کمی آب پخته شود تا اجزایش از هم جدا شوند و روی پوست و مو مالیده شود، یک نرم‌کننده بسیار مفید برای پوست و مو و از بین برنده خارش سر است.

فواید نارنج در کاهش وزن و لاغری

نارنج حاوی ماده‌ای به نام سینفرین است که اثری طولانی‌تر از اپی‌نفرین دارد. در واقع به آن مقلد سمپاتیک گفته می‌شود. این ماده همانند کافئین باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. درواقع این میوه یک چربی‌سوز قوی و ضد اشتها است.

مصرف نارنج در بارداری

مقادیر بالای ویتامین C موجود در این میوه باعث افزایش جذب آهن می‌شود و برای درمان کم‌خونی در زنان باردار مفید است. برای زايمان آسان در چاشنی غذای خود نارنج را قرار دهيد.

تاکنون در مورد عوارض جانبی این میوه برای زنان باردار و جنین در دوران بارداری و شیردهی تحقیقاتی انجام نشده است اما بهتر است در این دوران از مصرف زیاد نارنج خودداری کنید.

فواید مصرف شکر و نارنج

در صورت ابتلا به مشکل “یبوست” یکی از درمان‌های مناسب و بی‌ضرر علاوه بر خوردن یک قاشق روغن زیتون، مصرف یک فنجان مخلوط شکر و آب نارنج است. برای این کار کافی است آب این میوه را با یک قاشق چای‌خوری شکر مخلوط کرده و آن را میل کنید. البته در صورتی که دیابت ندارید!

خواص درمانی پوست نارنج 

پوست این میوه هم سرشار از خاصیت است. طبیعت (مزاج) پوست نارنج، گرم و خشک است.

  • از خلال پوست نارنج هم می‌توان مانند خلال پوست پرتقال مربا تهیه کرد و هم با خیساندن آن در سرکه، ترشی درست کرد.
  • مربا و ترشی پوست نارنج تقویت‌کننده معده است.
  •  پوست نارنج نشاط‌آور و تقویت‌کننده قلب و معده است.
  •  اگر ده گرم پوست نارنج خشک‌شده را بکوبید و با آب بخورید، از استفراغ و تهوع جلوگیرى مى‌کند و انگل‌هاى معده و روده را از بین مى‌برد.
  • مالیدن ضماد آن با سرکه روى شقیقه از سردرد جلوگیرى می‌کند.
  • مصرف حدود چهار گرم از پوست خشک نارنج حالت تهوع و استفراغ را رفع می‌کند.
  • برای جلوگيری از سردرد پوست نارنج را در سركه خيس و صاف كنيد، از این محلول به شقيقه‌ها بماليد.

فواید تخم نارنج (هسته نارنج)

كسی را كه عقرب زده است، می‌تواند 4 گرم تخم نارنج + تخم ليمو‌ترش را بکوبد و به عنوان ضماد استفاده کند.

خواص- برگ نارنج

خواص درمانی برگ نارنج

حتی برگ بهار‌نارج هم فواید بی‌شماری دارد.

  •  برگ نارنج آرام‌بخش، ضد تشنج و هضم‌کننده غذا است.
  •  دم‌کرده برگ نارنج تشنج را از بین می‌برد.
  • جهت درمان دردهای میگرنی و بی‌خوابی، کمی برگ تازه نارنج را خوب بشویید. سپس آن را دم کنید و بخورید. البته بهتر است همراه کمی عسل آن را نوش جان کنید که طعم تلخ آن آزار‌دهنده نباشد.
  •  برای از بين بردن كرم روده، پوست خشك‌شده نارنج را بکوبید و مخلوط آن با آب گرم ميل شود. همچنين مربای خلال پوست نارنج ضد كرم است.
  •    جوشانده برگ درخت نارنج برای اختلالات كبدی مفيد است.
  •    دم‌كرده برگ نارنج ضد عفونی‌كننده و صفرابر است.

مضرات نارنج

  • به هیچ عنوان برای نگهداری چاشنی‌های ذکر‌شده آنها را در ظروف پلاستیکی قرار ندهید؛ زیرا اسید موجود در آنها باعث تجزیه دیواره پلاستیکی بطری می‌شود و به این ترتیب ترکیب‌هایی وارد مایع می‌شوند که مصرف‌شان برای افراد سرطان‌زا خواهد بود.
  • خوردن زياد نارنج كبد را ضعيف می‌كند، مخصوصاً اگر ناشتا خورده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

مراقبت از پوست حین خانه تکانی را فراموش نکنید

با فرا رسیدن فصل بهار و شور و اشتیاق خانه تکانی، دغدغه مراقبت از پوست در کنار نظافت منزل ب…