ایرانگردی، اصفهان

مناره‌‌های جادویی! (ویدئو)

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
منارجنبان اصفهان مثل ژله می‌لرزد! جالب نیست؟
منارجنبان اصفهان

منار جنبان می‌جنبد! این مناره‌های هفتصد ساله خشت و گلی حتی قوانین فیزیک را به بازی گرفته‌اند و همین موضوع، آن ها را به یکی از هیجان‌انگیزترین دیدنی‌های اصفهان، نصف جهان تبدیل کرده است. با صفحه گردشگری مجله دلتا همراه باشید تا با هم به پر جنب و جوش‌ترین مناره‌های ایران در اصفهان سفر کنیم و با لرزیدن و جنبیدن آنها هیجان‌زده شویم.

منارجنبان اصفهان

این مناره‌های همه کاره

منارجنبان مشهورترین منار ایران است و در زمان حکمرانی ایلخانیان مغول ساخته شده. یعنی حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد و لرزان‌ترین بنای باستانی ایران شناخته می شود. شاید بپرسید چرا این مناره‌ها می‌لرزند؟ پاسخ کوتاه به این سوال این است که معماران منارجنبان به قوانین فیزیک آگاه بوده‌اند و با تیزهوشی، از آن ها استفاده کرده‌اند. راز جنبیدن مناره‌ها و فرو نریختن آن ها در استفاده از مصالح سبک و همچنین قانون رزونانس است.

منارجنبان اصفهان

البته ما تنها کشوری نیستیم که منارجنبان داریم. منارجنبان‌ها در کشورهای دیگر نیز وجود داشته و دارند. یادداشت‌های جهانگردان گذشته این موضوع را تایید می‌کند. منارجنبان اصفهان در زمان خودش کاربری نظامی، اطلاع رسانی و مذهبی داشته است.

منارجنبان اصفهان

مناره‌ ها چگونه می‌لرزند؟

لرزیدن مناره‌ ها به این صورت است که اگر یکی از آجرهای آن ها را تکان دهید، دیگری نیز می‌لرزد. در واقع هر دو مناره همزمان به لرزه در می‌آیند. البته شما نمی‌توانید این کار را بکنید. متصدی مناره‌ها این کار را انجام می‌دهد و شما در حالی که آن پایین ایستاده‌اید، منظره را تماشا می‌کنید و هیجان زده می‌شوید.

منارجنبان اصفهان

چله خانه دیده‌اید؟

زیر مناره‌ها بقعه‌ای قرار دارد که به عمو عبدالله کارلادانی نسبت داده می‌شود. این فرد از عرفای نامدار زمان خود بود. کنار بقعه، دو اتاق کوچک قرار دارد که چله‌‎خانه نامیده می‌شود. سالکان و افرادی که در پی تقویت نیروی معنوی درون خود بودند، در اتاقک‌ها به چله نشینی می نشستند. یعنی چهل شبانه روز در اتاقک می‌ماندند، ریاضت می‌کشیدند و عبادت می‌کردند.

منارجنبان اصفهان

چطور برویم؟

منارجنبان در مرکز شهر اصفهان قرار ندارد و در حاشیه آن واقع شده. با فرض اینکه خودروی شخصی ندارید، بهترین انتخاب برای رفتن به منارجنبان، تاکسی‌های زرد و سبز هستند. در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با قیمتی مناسب شما را به مقصد می‌رسانند. پیشنهاد می‌شود منارجنبان و سایت آتشکده اصفهان را در یک زمان بازدید کنید. زیرا در یک مسیر و با فاصله حدود ۳ کیلومتر از همدیگر قرار دارند.

منارجنبان اصفهان

کی برویم؟

منارجنبان از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر برای بازدید آماده است. در روزهای تابستانی معمولا ساعت پایان بازدید، کمی بیشتر به درازا می‌کشد.سفر به اصفهان هم فصل ندارد. در هر روزی از سال که به اصفهان سفر کنید، شک نداشته باشید خوش می‌گذرد.

منارجنبان اصفهان

نکات مهم هنگام بازدید

منارجنبان از مرکز شهر فاصله دارد. بنابراین نمی‌توانید مانند دیگر جاذبه‌های گردشگری اصفهان با پای پیاده به آن برسید. عکاسی از بنا و مناره‌ ها ممنوعیت ندارد. فقط حواستان باشد که از سه پایه استفاده نکنید. همچنین به ساعات مخصوص تکان دادن مناره‌ ها دقت کنید. اگر خارج از این ساعات در منارجنبان حاضر شدید، یا باید منتظر نوبت بعدی تکان دادن بمانید و یا در ازای پرداخت پول بیشتر، متصدیان بنا حاضر خواهند شد آن را بصورت اختصاصی برای‌تان بلرزانند.

دیدن این بنا زمانی که هوا تاریک شده توصیه نمی‌شود. همچنین فیلم‌برداری از تکان خوردن مناره‌ ها نیازی به مجوز ندارد.

منارجنبان اصفهان

همچنین در نظر داشته باشید برای حفظ بنا، اجازه بالا رفتن از مناره‌ها به افراد داده نمی‌شود. در گذشته اما بازدیدکنندگان می‌توانستند روی مناره‌ ها بروند و شخصا آن را بلرزانند.

در مجموع به حدود نیم ساعت زمان نیاز دارید تا از این مجموعه بازدید کنید. کاشیکاری‌ های فیروزه‌ای اطراف مقبره عموعبدااله زیباست. حواس‌تان به دیدن آنها باشد. برای بازدید از این مکان نیاز به تجهیزات خاصی ندارید.

۲ دیدگاه

  1. متین

    ۴ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۳۴ ق٫ظ

  2. یوسفی

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۱۹ ب٫ظ

    قشنگه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…