ایرانگردی، کاشان

باغ فین، بهشت کویری کاشان

۶
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گفته می‌شود انتخاب تعداد اندکی درخت چنار، تنها برای افزایش زیبایی باغ فین و خلق چشم‌اندازهای بدیع در پاییز بوده است!
باغ فین کاشان

باورکردنی به نظر نمی‌رسد! اما حقیقت دارد. باغی سر سبز با درختان چندصد ساله و قصرها، حمام‌ها و برج‌و‌باروهای تاریخی، فواره‌های آب‌فشان و جوی‌های خروشان، آن هم در دل کویر! اینجا باغ فین کاشان است.

این سوی دیوار باغ فین، بیابانی خشک قرار دارد و آن سویش بهشتی باصفا. مجموعه باغ فین کاشان جایی است که به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های باغ ایرانی، به ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو درآمده است. با صفحه گردشگری مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم به باغ فین کاشان سفر کنیم.

باغ فین کاشان

باغ فین کجاست؟

باغ فین کاشان در ۶ کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر کاشان، و انتهای خیابان امیرکبیر قرار دارد. با فرض اینکه خودروی شخصی ندارید، برای رفتن به باغ فین، کافی است به ابتدای خیابان امیرکبیر، یعنی میدان امام حسین بروید. ابتدای این خیابان تاکسی‌هایی قرار دارند که مقصدشان باغ فین است. استفاده از دوچرخه امکان دیگری است که به تازگی در کاشان ایجاد شده است. می‌توانید دوچرخه اجاره کنید و کل شهر را با آن رکاب بزنید.

باغ فین کاشان

تاریخ باغ فین

باغ فین کاشان قدمتی دیرینه دارد. در برخی منابع قدمتش را حتی به پیش از اسلام نیز نسبت می‌دهند. اما آنچه از منابع معتبر برمی‌آید، گویای این است که تاریخ شکل‌گیری و انسجام باغ فین، به دوران صفویه می‌رسد. آب، درختان و ساختمان‌های باغ فین، عناصر تشکیل دهنده آن به شمار می‌روند. درختان سرو و چنار با نسبتی هوشمندانه، در تمام باغ روییده‌اند. کارشناسان برآنند انتخاب تعداد اندکی درخت چنار که از جمله گیاهان خزان‌دار به شمار می‌آید، تنها برای افزایش زیبایی باغ فین و خلق چشم‌اندازهای بدیع در پاییز بوده است. این درختان کهنسال بین ۱۰۰ تا ۴۵۰ سال سن دارند.

باغ فین کاشان

ویژگی‌های معماری باغ فین کاشان

سیستم انتقال آب نیز یکی از مواردی است که باغ فین را از باغ‌های هم‌عصر خویش متمایز کرده و به آن برتری قابل توجهی بخشیده است. طبق اسناد دانشگاهی، شیخ بهایی از دانشمندان ایرانی، طراح سیستم انتقال آب باغ فین بوده است. وی با بهره‌گیری از شیب طبیعی زمین و همچنین تسلط بر قوانین فیزیک، انتقال، جوشش و پاشش آب به همه نقاط باغ و حمام‌ها را به هوشمندانه‌ترین شکل ممکن مدیریت و طراحی کرده است. حمام بزرگ و حمام کوچک، عمارت شترگلوی عباسی، عمارت شترگلوی صفوی، کوشک قاجاری، کوشک صفوی، خلوت کریم‌خانی و اتاق شاه‌نشین از جمله ساختمان‌های باغ هستند. برای ساخت هر کدام از آنها از تکنیک‌های بی‌نظیر معماری کمک گرفته شده و با هنرهای فاخر زمان خود آراسته شده‌اند.

باغ فین کاشان

کی برویم؟

مجموعه باغ فین از ۹ صبح تا ۶:۳۰ عصر باز است و در این بازه زمانی می‌توانید از آن دیدن کنید. از آنجایی که در باغ، آب و درخت وجود دارد، در تمام ساعات، هوا مطبوع و بازدید از آن لذت‌بخش است. با این همه، در ساعات ابتدایی روز که هنوز باغ خنک است و صدای پرنده‌ها به گوش می‌رسد، بازدید از آن لطف بیشتری دارد.

باغ فین کاشان

نکات مهم در بازدید از باغ فین

باغ فین کاشان در حاشیه کویر قرار دارد و شب‌های سرد و روزهای گرم، از ویژگی‌های کویر است. بنابراین اگر بازدیدتان به ساعات پایانی روز می‌انجامد، یک ژاکت سبک به همراه داشته باشید. عکس‌برداری از موزه، حمام و دیگر بناهای باغ، بدون فلاش اشکال ندارد. از یاد نبرید که استفاده از سه پایه در محوطه باغ ممنوع است.

باغ فین کاشان

آب، بیشترین چیزی است که در باغ فین کاشان می‌بینید. این آب از چشمه سلیمانیه تامین می‌شود. از آنجا که مقدار آب‌دهی چشمه در تمام ایام سال یکنواخت است و دمای آن نیز روی ۲۵ درجه سانتی‌گراد مانده و تغییر نمی‌کند، گروهی بر این باورند که این آب مقدس است. به باورهای محلی بومیان احترام بگذارید و یادتان باشد آبی که در استخرها و جوی‌های قرار دارد و یا از فواره‌ها به اطراف می‌پاشد، غیرقابل آشامیدن است. برای استفاده از آب آشامیدنی به تابلوهای راهنما توجه کنید.

باغ فین کاشان

نکات مهم برای بازدید افراد با نیازمندی‌های خاص

افراد با نیازمندی‌های خاص، بدون مشکل جدی می‌توانند از این باغ دیدن کنند. همچنین این باغ برای بازدید خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم نیز مناسب به نظر می‌رسد.

۶ دیدگاه

  1. مسعود

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۴۴ ب٫ظ

    بسیار عالی بود ممنون

    پاسخ

  2. مسعود

    ۷ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۳۱ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  3. مسعود

    ۷ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۱۱ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  4. یوسفی

    ۴ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۳۰ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  5. بردیا

    ۲ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۳۶ ب٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

  6. روزبهاني

    ۲ مهر ۱۳۹۸ در ۴:۳۲ ب٫ظ

    بسیار جالب ودیدنی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…