ایرانگردی، لاهیجان

چای خورها بخوانند

۷
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
موزه تخصصی چای لاهیجان، در واقع مقبره کاشف السلطنه است که بذر چای‌ را برای کاشت در مزارع به ایران آورده است.
موزه چای لاهیجان

چای ، این نوشیدنی گرم و معطر بهشتی که مثل جادوگری قدرتمند، خستگی کار روزانه را در چشم به هم زدنی از بین می‌برد، محبوب دل بیشتر ایرانی‌هاست. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید چای هم موزه دارد! موزه چای یکی از جاهای دیدنی لاهیجان به شمار می‌رود که هر ساله تعداد زیادی چای‌خور و چای‌دوست را به سوی خود می‌کشاند. با صفحه گردشگری مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم از این موزه دیدن کنیم.

lahijan green roof4 چای خورها بخوانند

موزه چای کجاست؟

لاهیجان به شهر چای ایران شهرت دارد. مزارع چای یکی از دیدنی‌ترین چشم‌اندازهای این شهر است. موزه چای در انتهای خیابان کاشف شرقی، بعد از میدان دکتر حشمت لاهیجان قرار دارد. این موزه به صورت تخصصی تاریخ ورود چای به ایران را از ابتدا تا انتها به بازدیدکنندگان نشان  می‌دهد. نکته جالب اینکه آرامگاه کاشف السلطنه، پدر چای ایران نیز در همین مجموعه قرار دارد.

موزه چای لاهیجان

کاشف السلطنه که بود؟

همه چای‌خورهای قهار ایرانی به کاشف السلطنه مدیون هستند. اگر این فرد نبود، شاید اکنون از لذت نوشیدن یک لیوان چای تازه دم محروم بودیم. کاشف السلطنه در زمان قاجار زندگی می‌کرد و به عنوان سفیر ارشد ایران به هند رفت. در آنجا با کشت چای آشنا شد و هنگام برگشت مقدار زیادی نهال و بذر این گیاه را با خود آورد. این فرد بود که چای‌کاری را در گیلان و به‌ویژه لاهیجان رواج داد. به همین دلیل به این فرد، پدر چای ایران می‌گویند. مقبره کاشف السلطنه که همان موزه تخصصی چای به شمار می‌رود، بنایی بلندقامت از سنگ مرمر است.

موزه چای لاهیجان

در موزه تخصصی چای چه خبر است؟

سالن اصلی موزه تاریخ چای ایران دو طبقه است. تزیینات چوبی و سنتی درون سالن، با الهام از فرهنگ بومی منطقه، منظره بی­‌نظیری را به گردشگران نشان می‌دهد.

در موزه چای، سماورهای بزرگ و کوچک ذغالی با نشان روسی، قوری‌های خوش رنگ و نگار چینی، سرویس های متعدد قهوه‌خوری بازمانده از دوره قاجار و پهلوی، قندشکن، قهوه‌خوری چینی، سینی نقره، پیمانه و جعبه چای، چپق، کیسه توتون، نعلبکی‌های قدیمی، نمونه دانه­‌های چای، منقل و اشیای مرتبط در زمینه صنعت چای و مراحل دم کردن آن را می‌بینید.

موزه چای لاهیجان

اسناد، مدارک و دست نوشته‌های کاشف السلطنه به همراه عکس‌ها و سردیس او از دیگر اشیایی است که در موزه به نمایش درآمده است. دو دستگاه ساخت و پرداخت چای، یک ساطور برای خرد کردن برگ خشک چای و وسیله‌ای برای حمل چای از دیگر دیدنی‌های موزه هستند. مقبره کاشف السلطنه نیز در طبقه همکف قرار دارد.

موزه چای لاهیجان

طبقه دوم این موزه، مربوط به بخش مردم­‌شناسی است. در ویترین‌های آن، وسایلی مانند ظروف مسی، ظروف سفالی، انواع روشنایی (چراغ و پیه سوز)، وسایل چوبی (پیمانه شیر، هاون چوبی، تغار، انواع قاشق چوبی)، اسناد و قباله‌های گوناگون، تسبیح، جاجیم و پوشاک محلی مردم قاسم آباد، دیلمان، املش و … دیده می‌شوند. در مجموع در بازدید از این موزه با ۵۳۲ ابزار تاریخی روبه‌رو می‌شوید.

موزه چای لاهیجان

نکات مهم در بازدید از این موزه

از این موزه می‌توانید رایگان بازدید کنید. همچنین در نظر داشته باشید مقبره کاشف السلطنه در مسیر شیطان‌کوه یا بام سبز لاهیجان قرار دارد. بنابراین هنگام بازدید از این جاذبه پرطرفدار لاهیجان، می‌توانید برای سر زدن به موزه نیز برنامه‌ریزی کنید. موزه برای بازدید افراد با نیازمندی‌های خاص، بدون مشکل است. همچنین خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم به راحتی می‌توانند از موزه بازدید کنند. بازدید از این مکان نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. عکاسی بدون سه پایه آزاد است.

۷ دیدگاه

  1. مسعود

    ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۷:۵۲ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

  2. آدینه

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

    پیشنهاد میکنم حتما” از این موزه دیدن کنید, و حتما” حتما” فقط چای لاهیجان بخورید نه چای خارجی

    پاسخ

    • سبحان

      ۸ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۱۹ ب٫ظ

      بسیار آموزنده بود مرسی

      پاسخ

  3. رضا

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۱۴ ق٫ظ

    واقعا چه جای خوبی برای رفتن . ممنون

    پاسخ

  4. افشین

    ۲ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۵۵ ب٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

  5. فرهادی

    ۲ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۲۰ ب٫ظ

    حتما بیرید

    پاسخ

  6. نامجو

    ۲ مهر ۱۳۹۸ در ۵:۱۸ ب٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…