خانه سلامتی به ؛ میوه ای از بهشت (ویدئو)

به ؛ میوه ای از بهشت (ویدئو)

۳
1
مگر می‌شود صبحانه‌ی دلچسب یک روز پاییزی را بدون خوردن مربای به شروع کرد؟ این میوه بهشتی خواص زیادی برای بدن دارد؛ با ما همراه باشید.
به

به علاوه بر اینکه میوه خوشمزه‌ای است، ارزش غذایی زیادی هم دارد. این میوه منبع غنی از ویتامین C، روی، پتاسیم، مس، آهن و فیبر غذایی است. این میوه همچنین منبع غنی از ترکیبات آلی خاص همچون کاتچین، اپی کاتچین، لیمونن و انواع مختلفی از مواد مغذی گیاهی است.

چرا باید به بخوریم؟ با مجله پیام دلتا همراه باشید.

خواص-به

خواص به

شما می‌توانید از این میوه خوشمزه به شکل‌های گوناگون در مربا یا حتی انواع غذا و دسرها استفاده کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

پیشگیری از سرطان

سرطان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های این عصر است؛ به همین خاطر هر چیزی که بتواند خطر ابتلا به این شرایط را کاهش دهد، در میان افراد محبوب خواهد بود.

سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون فنولیک و مواد مغذی گیاهی در این میوه برای خنثی کردن یا از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن بسیار موثر هستند.درواقع، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در به می‌تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان‌ را کاهش دهد.

لاغری و کاهش وزن

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش وزن، بهبود سیستم گوارش است.

این میوه سرشار از فیبر غذایی است و مصرف آن به معنای بهبود سیستم روده و عملکرد معده است. با بهبود سیستم گوارش می‌توان انرژی بیشتری کسب کرد و لاغر‌تر شد.

درمان بیماری‌های معده و روده

علی‌رغم عملکرد عمومی سیستم گوارش که فیبر غذایی باعث بهبود آن می‌شود، مصرف این میوه می‌تواند از بروز بیماری‌های معده و روده همچون بیماری التهابی روده، سرطان‌های مختلف یا دیورتیکولیت پیشگیری نماید.

کاتچین و اپی کاتچین موجود در این میوه می‌تواند با برخی از سموم سرطانی ارتباط برقرار کند؛ به همین خاطر از اندام‌های مهم بدن محافظت می‌کند.

مربای-به

مراقبت از پوست

سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در این میوه برای حفظ سلامت پوست و جوانی آن بسیار ارزشمند است. آنتی‌اکسیدان‌ها آسیب وارد‌شده به خاطر رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و همین امر می‌تواند ظاهر چین و چروک‌ها را کاهش دهد، لکه‌ها را از بین ببرد و به پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک کند.

تنظیم فشار خون

پتاسیم موجود در این میوه یکی از مهم‌ترین مواد معدنی در بدن انسان است؛ زیرا برای حفظ تعادل، فشار خون و تسهیل انتقال مایعات در سلول‌های بدن ضروری است. پتاسیم می‌تواند رگ‌های خونی و شریان‌ها را شل کند و از فشار وارد‌شده به سیستم قلبی- عروقی بکاهد.

همین امر باعث می‌شود خطر توسعه شرایطی همچون آترواسکلروزیس کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری، حملات قلبی و سکته کمتر می‌شود.

واکنش‌های آلرژیک

به معمولا به خاطر توانایی آن برای کنترل واکنش‌های آلرژیک مورد تحسین افراد قرار می‌گیرد.

 زمانی که این میوه به صورت ژل بر روی پوست اعمال می‌شود، می‌تواند درماتیت آتوپیک و سایر شرایط پوستی مشابه را بهتر کند. سطح بالای ویتامین c در این میوه می‌تواند به کنترل التهاب و بهبود سلامت و ظاهر پوست کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این میوه مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان دارد اما ویتامین‌های دیگری همچون ویتامین C و E نیز در آن یافت می‌شود که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به شیوه‌های مختلف تقویت کند.

به عنوان مثال، ویتامین C سیستم ایمنی بدن را برای افزایش گلبول‌های سفید تحریک می‌کند. همانطور که می‌دانید گلبول‌های سفید با پاتوژن ها، ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در بدن مبارزه می‌کنند.

حفظ جریان خون

این میوه غنی از آهن، مس و روی است. این مواد معدنی به همراه سایر عناصر برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری هستند. زمانی که تولید گلبول‌های قرمز خون بالا است، جریان آن نیز در اطراف بدن بیشتر می‌شود.

این موضوع بدین معنی است که اکسیژن در سرتاسر بدن حمل می‌شود. همین امر موجب می‌شود تا جریان خون در پوست سر افزایش پیدا کند.

خواص روغن به

جهت تهیه روغن به، این میوه را تکه‌تکه کرده و بپزید؛ سپس آب آن را بگیرید و با دو برابر وزن آن روغن زیتون مخلوط کنید و آنقدر بجوشانید تا تمام آب آن بخار شود و فقط روغن آن باقی بماند؛ البته دقت کنید که روغن نسوزد.

  • برای برطرف کردن زنگ زدن گوش مفید است.
  • سرگیجه را برطرف می‌کند.
  • برای مداوای زخم‌های دهان مفید است.
  • خونریزی ریوی را درمان می‌کند.
  • اسهال مزمن را برطرف می‌کند.
  • دوست کبد است و ورم کبد را رفع می‌کند.
  • زخم روده را درمان می‌کند.

نکات مهم در خرید و نگهداری به

این میوه را فقط به رنگ زرد روشن تهیه کنید؛ زیرا نوع سبز آن مانند بسیاری دیگر از میوه‌ها نرسیده و خیلی سفت است. البته در صورتی که در میان به‌های خریداری‌شده، تعدادی به سبز رنگ وجود دارد، آنها را چند روز در دمای اتاق قرار دهید تا رسیده شوند.

پوست این میوه براق و معطر است و با لایه‌ای کرک‌ مانند به رنگ قهوه‌ای پوشیده شده است که آن را با ساییدن از بین می‌برند.

به-و-بارداری

مصرف به در بارداری

  • خوردن این میوه و فراوده‌هاى آن مانع سقط جنین در خانم‌ها مى‌شود.
  • باعث تقویت رحم مى‌‌شود.
  • در گذشته، به زنان باردار توصیه می‌شد، برای این که کودک‌شان زیبا شود، روزانه یک عدد میوه «به» مصرف کنند.
  • مصرف این میوه در دوران بارداری تاثیر بسیار زیادی در کاهش میزان تهوع ناشی از بارداری در زنان دارد.

مضرات به

خوردن به خام خوب نیست و مضر است؛ زیرا مصرف خام این میوه رگ‌های بدن را مسدود می‌سازد و چون گرم است، برای کسانی که گرم‌مزاج هستند، خوب نیست.

البته شواهد قطعی در مورد عوارض جانبی این میوه وجود ندارد. به نظر می‌رسد می‌توان این میوه را به هر نوع رژیم غذایی اضافه کرد. با این حال، دانه‌های به حاوی سیانید هستند و خوردن بیش از حد آن می‌تواند مسمومیت ایجاد کند.

بیشتر ببینید در سلامتی

۳ دیدگاه

  1. بردیا

    ۲ مهر، ۱۳۹۸ در ۶:۳۸ ب٫ظ

    فوق العاده خوشمزه

    پاسخ

  2. شایسته

    ۲ مهر، ۱۳۹۸ در ۳:۴۷ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. روزبهاني

    ۲ مهر، ۱۳۹۸ در ۳:۴۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بخوانید

اگر گوشی را تا رختخواب می‌برید، این مطلب را بخوانید.

به‌طور کلی یک سری آسیب‌های غیرچشمی در کاربرد تلفن همراه وجود دارد که ناشی از موقعیت قرار گ…