آزادی مشروط چه شرایطی دارد؟

۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آزادی مشروط از جمله امتیازات قانونی است که به محکومان به حبس داده می‎شود. اما برای اعطای این آزادی شرایطی لازم است تا شخص محکوم بتواند از آن برخوردار شود.
آزادی مشروط

آزادی مشروط فرصتی است که پیش از پایان دوره محکومیت به محکومان به حبس داده می‌شود تا چنانچه در طول مدتی که دادگاه تعیین می‌کند از خود رفتاری پسندیده نشان دهند و دستورات دادگاه را اجرا کنند، از آزادی مطلق برخوردار شوند. این اقدام به منظور اصلاح بزه‌کار و آماده ساختن وی برای بازگشت به زندگی اجتماعی صورت می‌گیرد و شامل کلیه زندانیان اعم از زن و مرد با هر سنی می‌شود. در مجله دلتا شرایط آزادی مشروط به عنوان یکی از امتیازات قانونی بررسی شده است.

شرایط صدور حکم آزادی مشروط

مجرمی که با این گونه آزادی به جامعه بازگردانده شده تحت مراقبت و پایش قرار می‎‎گیرد و در عین حال باید شرایطی داشته باشد تا از این امتیاز قانونی برخوردار شود.

گذراندن بخشی از مجازات زندان

اعطای آزادی در قانون به این شرط است که افرادی که به حبس بیش از ۱۰ سال محکوم شده‌اند، نصف مدت حبس و سایر محکومان یک‌ سوم مدت حبس را گذرانده باشند. ملاک محاسبه در این موارد، مدت زمانی است که در حکم دادگاه قید شده و به اجرا درآمده است. طبق قانون، محکومان به حبس دائم پس از گذراندن ۱۲ سال از مدت حبس می‌توانند از این آزادی برخوردار شوند.

حسن اخلاق و رفتار

قانونگذار از میان محکومان به حبس کسانی را شایسته آزادی شناخته که در مدت اجرای مجازات به طور مستمر از خود حسن اخلاق و رفتار نشان داده باشند.

شرایط آزادی مشروط

اطمینان از عدم ارتکاب جرم

دادگاه باید از اوضاع و احوال تشخیص دهد که زندانی پس از آزادی دیگر مرتکب جرم نخواهد شد.

جبران ضرر متضرر از جرم

به موجب قانون، محکوم تا آنجا که توانایی دارد باید ضرر و زیان مورد حکم یا مورد موافقت مدعی خصوصی را بپردازد یا قراری برای پرداخت آن ترتیب دهد. این یکی از شرایط اعطای آزادی مشروط در کنار دیگر شرایط مقرر قانون است که باید به تشخیص دادگاه صادرکننده حکم برسد.

استفاده نکردن از آزادی مشروط

برای برخورداری از این حق لازم است محکوم‌ تا به حال از آزادی مشروط استفاده نکرده حتی اگر  چندین بار به مجازات حبس محکوم شده باشد.

مدت زمان آزادی مشروط

دادگاه می‌تواند مدت آزادی مشروط را تغییر دهد. ولی در هر حال کمتر از یک سال و بیشتر از پنج سال نیست جزء در مواردی که مدت باقی‎مانده کمتر از یک سال باشد که در این صورت مدت آزادی، معادل بقیه مدت حبس است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با قواعد ملاقات با زندانی “قرار ملاقات با زندانی” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۳۰ ب٫ظ

  2. روزبهانی

    ۲ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۴۶ ق٫ظ

    مطلب عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …