خانه سلامتی با برنج ؛ نان بخوریم یا نخوریم؟!

با برنج ؛ نان بخوریم یا نخوریم؟!

۱
0
آیا خوردن نان و برنج چاق‌کننده است؟ اصلا حذف این دو ماده‌ی غذایی چه بلایی بر سر ما می‌آورد؟ با دلتا همراه باشید.
رژیم-لاغری-با-نان-و-برنج

معمولا کسی نیست که در میان ایرانی‌ها از خوردن نان و برنج یا ته‌دیگ نان و سیب‌زمینی لذت نبرد؛ اما آیا این مواد باید از رژیم غذایی ما حذف شوند؟ آیا حذف کامل آن ها به لاغری ما کمک می‌کند؟ پاسخ سئوالات خود را در مجله پیام دلتا بخوانید.

رژیم-لاغری-با-نان-و-برنج

همه چیز زیر سر کربوهیدرات است

چنانچه کربوهیدرات‌ها از جمله نان و برنج از برنامه و رژیم غذایی حذف شوند، چربی‌ها دچار سوخت ناقص می‌شوند.

یکی از عادت‌های غذایی بسیار شایعی که بین افراد و به‌ خصوص در افرادی که رژیم لاغری می‌گیرند، رواج فراوان دارد، حذف مواد نشاسته‌ای به ‌خصوص نان و برنج است. این افراد بر این باورند که نان و برنج چاق‌کننده هستند و باید به طور کامل از الگوی غذایی روزانه حذف شوند.

البته مواد نشاسته‌ای از جمله نان و برنج جزء منابع انرژی محسوب می‌شوند و هر یک از مواد قندی – نشاسته‌ای حدود 4 کالری انرژی تولید می‌کنند اما نباید از برنامه غذایی حذف شوند؛ زیرا کالری در حد تعادل برای فعالیت‌های حیاتی بدن هر فردی ضروری است.

نان-و-برنج

رژیم لاغری و ارتباط آن با نان و برنج

حذف مواد نشاسته‌ای مثل نان و برنج از برنامه غذایی نه تنها شما را لاغر نمی‌کند بلکه باعث چاقی بیشتر هم می‌شود.

برلیانت بزرگمهر، مشاور تغذیه و رژیم درمانی، در این باره می‌گوید: ” کربوهیدرات‌ها مهم‌ترین منابع تأمین انرژی بدن هستند. غذاهایی که حاوی نان یا برنج هستند، ارزش سیری بالایی دارند و انسان تا مدتی پس از مصرف نان یا برنج، احساس گرسنگی نمی‌کند؛ بنابراین حذف این مواد نشاسته‌ای مفید از برنامه غذایی باعث می‌شود شخص احساس گرسنگی مداوم داشته باشد و دچار دل‌ضعفه شود.

در نتیجه به خوردن هله‌هوله پناه می‌برد و چون ریزه‌خواری باعث پری معده نمی‌شود و به انسان احساس سیری نمی‌دهد؛ بنابراین منجر به چاقی می‌شود.”

پرخوری عصبی

در حقیقت شما با احساس گرسنگی و دل‌ضعفه ناشی از حذف نان و برنج از رژیم لاغری، دچار استرس می‌شوید و پیامد استرس، پرخوری عصبی است.

بد نیست بدانید که افرادی که از رژیم‌های لاغری بسیار کم‌کالری و فاقد نان و برنج و سایر مواد نشاسته‌ای استفاده می‌کنند، در درازمدت قادر به تحمل چنین رژیم دشواری نیستند و برای جبران آن پس از مدت کوتاهی به پرخوری به ‌خصوص مصرف مواد پرکالری پناه می‌برند.

استرس

احساس گرسنگی و دل‌ضعفه مداوم ناشی از حذف نان و برنج، منجر به ایجاد استرس در فرد می‌شود.

 استرس نیز عاملی برای افزایش وزن و چاقی است؛ زیرا تنظیم کار تمام دستگاه‌های بدن را بر هم می‌زند و باعث می‌شود ارگان‌ها نتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند؛ درنتیجه متابولیسم (سوخت و ساز) مواد انرژی‌زا در بدن مختل می‌شود و مواد انرژی‌زا به جای اینکه بسوزند و تولید انرژی کنند، به چربی تبدیل می‌شوند که پیامد آن چاقی است.

افسردگی در زنان یائسه

محققان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند که مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مثل نان و برنج سفید می‌تواند باعث تغییر خلق و خو، تشدید خستگی و سایر علائم افسردگی در زنان یائسه شود.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که زیاده‌روی در خوردن نان سفید، برنج سفید و دیگر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده احتمال ابتلا به افسردگی را در زنان یائسه افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، یافته‌های این پژوهش‌ها مشخص می‌کند که مصرف فیبر در رژیم غذایی همچون غلات، سبزیجات و میوه‌های تازه، سبب کاهش میزان افسردگی خواهد شد.

پرخوری-عصبی

عوارض دیگر حذف نان و برنج

  • چنانچه مواد نشاسته‌ای مثل نان و برنج از رژیم غذایی کنار گذاشته شوند، تمایل شخص به مصرف مواد قندی افزایش می‌یابد. مصرف مواد قندی باعث پوسیدگی و خرابی دندان‌ها می‌شود.
  • علاوه بر آن، مواد قندی بعد از مصرف به سرعت جذب خون می‌شوند و به همین دلیل در فاصله کوتاهی بعد از مصرف ایجاد سیری می‌کنند. جذب سریع مواد قندی، باعث بالا رفتن گلوکز خون و ترشح انسولین می‌شود؛ در نتیجه پس از مدتی افت قند خون و عوارض عصبی ناشی از آن در فرد بروز می‌کند.

البته با وجود آنکه مصرف نان، برنج و سایر مواد نشاسته‌ای در رژیم غذایی روزانه همه افراد ضروری است ولی به ‌هیچ وجه نباید در مصرف این مواد غذایی افراط کرد؛ زیرا باعث افزایش وزن و چاقی می‌شوند. در ضمن کربوهیدرات‌ها می‌توانند به آسانی تبدیل به چربی شده و در بدن ذخیره شوند؛ پس در مصرف آنها حد تعادل را نگه دارید.

بیشتر ببینید در سلامتی

یک نظر

  1. یوسفی

    ۱ مهر، ۱۳۹۸ در ۴:۲۴ ب.ظ

    جالبه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.