ایرانگردی، مشهد

بنایی شبیه پاسارگاد (ویدئو)

۲
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آرامگاه فردوسی از برجسته‌ترین مقاصد گردشگری فرهنگی ایران است و از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود.
آرامگاه فردوسی

گردشگری فرهنگی یکی از انواع پرطرفدار گردشگری است. خانه و آرامگاه شاعران نامدار، بخشی از گردشگری فرهنگی به شمار می‌رود و آرامگاه فردوسی ، شاعر بلندآوازه پارسی زبان، یکی از بهترین جاها برای سفرهای فرهنگی است. آرامگاه فردوسی در دهکده توس در نزدیکی‌های مشهد قرار دارد و زائران حرم امام رضا (ع) همیشه بخشی از سفرشان را به بازدید از توس اختصاص می‌دهند. با صفحه گردشگری مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم به توس سفر کنیم و آرامگاه باشکوه فردوسی بزرگ را که شباهت زیادی به بنای پاسارگاد دارد، از نزدیک ببینیم.

آرامگاه فردوسی

باغ توس کجااست؟

آرامگاه فردوسی از جاذبه های فرهنگی غرورآفرین‌ ایران به شمار می‌رود که در مشهد و در باغ توس قرار دارد. باغ توس از دیدنی‌های اطراف مشهد به شمار می‌رود و فقط چند کیلومتر از مرکز شهر دورتر است. ابوالقاسم فردوسی توسی بزرگترین شاعر حماسه‌سرای ایرانی است . این شاعر شهرت جهانی نیز دارد. شاهکار ادبی فردوسی، شاهنامه است. شاهنامه طولانی‌ترین شعر حماسی جهان به شمار می‌رود. فردوسی سی سال از عمر خود را صرف سرودن شاهنامه کرد و با این کار زبان فارسی را از نابودی نجات داد. از همین رو است که به وی لقب ناجی زبان فارسی داده‌اند. آرامگاه، داخل باغ بزرگی در شمال غربی توس و در انتهای بلوار شاهنامه واقع است.

آرامگاه فردوسی

بنایی شبیه پاسارگاد

بنای آرامگاه فردوسی از آرامگاه کوروش کبیر در پاسارگاد الهام گرفته شده است. شکلی مکعبی دارد که سطح آن با اشعاری از شاهنامه مزین شده. در کنار آرامگاه، حوض بزرگی قرار دارد. کنار حوض، مجسمه این شاعر حماسه‌سرا به بازدید کنندگان خوش‌آمد می‌گوید.

آرامگاه فردوسی

بر مزار  مهدی اخوان ثالث

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید مهدی اخوان ثالث نیز در باغ توس مدفون شده است. در شمال غربی مقبره فردوسی، مهدی اخوان ثالث در آرامگاه ابدی خویش خوابیده است. همچنین از دیدنی‌های دیگر باغ توس، موزه فردوسی است. در این موزه اشیاء تاریخی و فرهنگی مانند آثار سنگی دوران پیش از تاریخ، انواع شاهنامه و تابلوهای نقاشی با محتوای داستان‌های شاهنامه‌ای را می‌توانید ببینید.

آرامگاه فردوسی

داستان آرامگاه فردوسی

بنای آرامگاه فردوسی نخستین بار توسط یک معمار فرانسوی شبیه اهرام مصر ساخته شد. هنگامی که این بنا تا نیمه‌های ساخت پیش رفت، رئیس انجمن آثار ملی ایران از طرح خوشش نیامد. سپس این انجمن طی جلسه‌ای تصمیم گرفت تا یک معمار ایرانی طرح خود را برای بنای فردوسی ارائه دهد.

در نهایت “حسین لرزاده” از مشهورترین معماران ایرانی، مأمور طراحی آرامگاه شد. وی موفق شد بنای پیشنهادی خود را در مدت زمان ۱۸ ماه برای جشن هزاره فردوسی آماده کند.

آرامگاه فردوسی

این آرامگاه سه بخش دارد

ساختمان آرامگاه از سه بخش تشکیل شده است. سنگ قبری از جنس مرمر، تالاری مربع شکل و محوطه پلکانی که از سنگ‌های مرمر پوشیده و روی دیوارهایش نمونه‌ای از اشعار فردوسی حک شده‌است. باغ، یک موزه و کتابخانه تخصصی نیز دارد. ساختمان موزه در ابتدا قرار بود یک چایخانه سنتی باشد تا نقالان بتوانند نقالی شاهنامه را در آنجا اجرا کنند. ولی سال‌ها بعد به منظور معرفی بیشتر آثار فرهنگی و تاریخی توس، به موزه تبدیل شد.

آرامگاه فردوسی

یک موزه و چند هدف

اشیاء به نمایش درآمده در موزه فردوسی سه هدف را دنبال می‌کنند:

  • شناساندن شهر تاریخی، فرهنگی و تمدن‌ساز توس
  • معرفی شاهنامه فردوسی به عنوان برجسته‌ترین اثر حماسی جهان و ارزشمندترین کتاب ملی ایران که هویت فرهنگی و تاریخی کشورمان را در بر دارد.
  • معرفی حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان یکی از بزرگترین شاعران ایران و جهان

آرامگاه فردوسی

نکات مهم در بازدید از باغ توس

در سفر به توس، بازدید از بنای هارونیه را فراموش نکنید. این بنا در مسیر مشهد – باغ توس- قرار دارد. کلاه لبه دار، عینک دودی و کرم ضدآفتاب با خود همراه داشته باشید. آرامگاه فردوسی از جاهای دیدنی مشهد است که بعد از حرم امام رضا (ع) بیشترین بازدید را دارد. داخل باغ، رستوران سنتی قرار گرفته است. برای همین می‌توانید بدون نگرانی بابت غذا به بازدید بپردازید. بازدید از آرامگاه فردوسی برای افراد دارای معلولیت، بدون مشکل خاصی است. همچنین این باغ می‌تواند مورد بازدید خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم نیز قرار بگیرد.

۲ دیدگاه

  1. متین

    ۱ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۵۰ ق٫ظ

  2. یوسفی

    ۱ مهر ۱۳۹۸ در ۸:۴۷ ق٫ظ

    زیباست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…