سایه سوداگران در بازار مسکن کمرنگ شد

۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دولت و مجلس باید با اعمال نظارت‌های مالیاتی، راه را برای فعالیت سوداگران مسدود کنند تا در آینده افزایش چند برابری قیمت‌ها تکرار نشود.
سوداگران مسکن

کاهش تعداد معاملات و قیمت  خانه در برخی از مناطق ،حاکی از کمرنگ شدن سایه سوداگران از سر بازار مسکن است .به نظر می رسد با رفتن سوداگران از این بازار آرامش و ثبات قیمت  در مسیر ورود به بازار مسکن  قرار گرفته است.

به گزارش مجله پیام دلتا ، سودهای بالا و یک شبه در حوزه مسکن باعث شد تا در یک سال و نیم گذشته سرمایه های سرگردان به دو صورت وارد بخش مسکن شوند. اول کسانی که خانه خریداری کردند و با احتکار آن به انتظار افزایش قیمت و سود بیشتر نشستند و دوم کسانی که با خرید و فروش مکرر خانه و آپارتمان  در زمانی کوتاه باعث افزایش جهشی قیمت شدند.

اگر چه اجرا و اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن می‌توانست کمک بزرگی به جلوگیری از ورود سوداگران به بازار مسکن کند اما همین کاهش بیش از ۷۰ درصدی معاملات و افت قیمت در برخی نقاط باعث شده تا سایه سوداگران در بازار مسکن کمرنگ شود.

با خروج سوداگران قیمت مسکن کاهش می‌یابد

رییس اتحادیه مشاروان املاک با اشاره به اینکه تقاضاهای سوداگرانه از بازار مسکن به تدریج خارج شده و در مقابل، تقاضاهای مصرفی ساخت و عرضه تقویت می‎شوند گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد به جز دو منطقه در تهران، سایر مناطق از کاهش قیمت ۱۰ تا ۳۰ درصد برخوردار شده‌اند.

مصطفی قلی خسروی با اشاره به اینکه رشد افسار گسیخته قیمت مسکن در یک سال و نیم گذشته باعث شده تا بازار مسکن کساد شود  اظهار داشت: وقتی قیمت خانه  افزایش می‎یابد متقاضیان واقعی و غیرواقعی تلاش می‌کنند با خرید مسکن از قافله گرانی عقب نمانند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک افزود: طبیعی است که وقتی قیمت‌ها افزایش و توان خرید کاهش یابد، افت معاملات موجب کسادی بازار مسکن می‌شود و تردید نکنید که با خروج برخی از افراد از بازار مسکن که برای سودآوری و سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خانه کرده بودند، قیمت مسکن کاهش می‌یابد و به ثبات می‌رسد.

سوداگران مسکن

دو سوم معاملات مسکن را سوداگران انجام می‎دهند

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که یک سوم معاملات مسکن کشور مربوط به مصرف‌کنندگان بوده است، می‎گوید:‌ طی سه سال اخیر دو سوم معاملات مسکن توسط دلالان و افرادی که در پی سرمایه گذاری بوده‌اند انجام شده است.

مجید کیانپور افزود: در  سال های گذشته به دلیل نبود سیاست های نظارتی در بازار مسکن، مردم برای حفظ سرمایه اقدام به سرمایه گذاری در این بخش و خرید واحد مسکونی متعدد کرده اند. این مسئله باعث شد تا به دلیل افزایش تقاضا برای خرید و درپی آن کمبود عرضه،‌قیمت‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی به نظر می‎رسد با افزایش حداکثری قیمت خانه و کاهش جذابیت بازار مسکن برای سرمایه گذاری، افراد برای سود بیشتر قصد دارند سرمایه خود به بازارهای دیگر اقتصادی از جمله بازار بورس  انتقال دهند، اظهار داشت: اگر قانونی برای نظارت مالیاتی بر معاملات مسکن وجود داشته باشد شاهد افزایش چند برابری قیمت‌ها نخواهیم بود.

در این شرایط دولت و مجلس باید با اعمال نظارت‌های مالیاتی، راه را برای فعالیت سوداگران مسدود کنند تا در آینده افزایش چند برابری قیمت‌ها تکرار نشود.

منبع : اقتصادآنلاین به نقل از فارس

۴ دیدگاه

  1. ملکی

    ۲ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۴ ق٫ظ

    از مطالب مفیدتون ممنونم

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲ مهر ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۴ ق٫ظ

  3. دانشی

    ۱ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۵۲ ب٫ظ

    سوداگران

    پاسخ

  4. علي حنيفه پور

    ۱ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۳۹ ب٫ظ

    بله واقعا یکی از دلایل بالارفتن قیمت مسکن در تهران، دلالان و سرمایه گذاران این بخش هستن که با حذف اونها تا حدودی جلوی افزایش بی رویه قیمتها گرفته میشود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…