سود ۲/۵میلیارد دلاری ترکیه از گردشگران ایران

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

سال گذشته میلادی، ایرانی‌ها ۲.۵میلیارد دلار به ترکیه ای بردند که قبل از سال ۲۰۱۴ با بحران اقتصادی روبه‌رو شده بود و سرپا ماندن آن ابهام‌های زیادی داشت، با سرمایه‌گذاری چشمگیر در عرصه گردشگری، توانست به درآمدهای نجومی در این حوزه دست پیدا کند.
به گزارش مجله دلتا به نقل از ایران، سال ۲۰۱۵ کشور ترکیه به درآمد ۳۱.۵ میلیارد دلاری دست یافت و سال ۲۰۱۶ که جزو بدترین سال‌های گردشگری این کشور لقب گرفت میزان درآمد آنها به ۲۲ میلیارد دلار رسید اما خیلی زود ترک‌ها کاهش ۳۰ درصدی را جبران و سال گذشته میلادی ۲۶.۳ میلیارد دلار از گردشگران کشورشان جذب درآمد کردند.

در این میان ایرانی‌ها سهم بسیار بالایی در رونق گردشگری ترکیه داشتند. به‌گونه‌ای که سال ۲۱۰۷ ایرانی‌ها ۲.۵ میلیارد دلار ارز به ترکیه بردند. می‌گویند اقتصاد منطقه «وان» را گردشگران ایرانی می‌چرخانند و اگر دلارهای آنها نباشد وان با رکود عجیبی روبه‌رو خواهد شد. گردشگران سایر کشورها هم خیلی زود ترکیه را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردند.

یکی از مدیران تورهای خارج از کشور در این زمینه می گوید: در گذشته سبد معرفی تور به خارج از کشور تنوع داشت اما دو ماهی است که تمرکز بیشتری بر ترکیه داریم.
این امر به دو علت است. اول اینکه قیمت دلار روند افزایشی به خود گرفته است لذا مردم برای کاهش هزینه‌های خود ترجیح می‌دهند از تورهای ارزان قیمت ترکیه استفاده کنند.دوم آنکه خرید در این کشور برای خیلی از خانواده‌ها صرف دارد.بدین جهت با یک تیر دونشان می‌زنند.

وی ادامه داد:ترکیه برای گردشگران احترام قائل است و سعی می‌کند با ارائه تخفیف و عرضه قیمت‌های رقابتی گردشگری خود را پر رونق نگه دارد. اما در ایران چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.حتی در برخی از موارد سفر به ترکیه یا سایر کشورهای همسایه ارزان‌تر از سفر به برخی از شهرهای کشورمان است.

بر اساس گزارشی که از سوی اتحادیه هتل‌های ترکیه منتشر شده، هر گردشگر ایرانی به‌طور متوسط ۶شب در ترکیه اقامت گزیده و هزار دلار هزینه کرده و در مجموع ۲.۵ میلیون گردشگر ایرانی ۲.۵ میلیارد دلار برای ترکیه درآمد داشته‌اند. سرانه هزینه کرد سایر گردشگران خارجی در ترکیه ۶۳۰ دلار بوده است. در بین شهرهای مختلف ترکیه، استانبول، وان و آنتالیا، محبوب‌ترین شهرها برای گردشگران ایرانی بوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…