جزئیاتی درباره بیماری میگرن

میگرن ، دردسر تمام نشدنی(+ویدئو)

۹
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
با افزایش آگاهی درباره میگرن، کمک کنیم افراد مبتلا به این بیماری، زندگی بهتری داشته باشند.
Migren Galeri2 میگرن ، دردسر تمام نشدنی(+ویدئو)

میگرن یک بیماری موذی، غیرمسری، دردناک و تحلیل برنده انرژی است. با این حال کشنده نیست. گفته شده از هر ۷ نفر در جهان، یکی مبتلا به میگرن است. میگرنی‌ها زندگی فوق‌العاده سختی دارند. و سخت‌تر آنکه تقریبا هرگز توسط کسانی که به آن مبتلا نیستند درک نمی‌شوند. میگرن نوعی از سردرد است که هنوز علت دقیق ابتلا به آن مشخص نشده. درمان قطعی هم ندارد. هزاران فاکتور در پیدا شدنِ سر و کله‌اش دخالت دارد و می‌تواند زندگی شغلی، تحصیلی و حتی خانوادگی فرد مبتلا را به چالش بکشد. با مجله پیام دلتا همراه باشید تا کمی دنیا را از چشم یک فرد میگرنی ببینید و با بخشی از چالش‌‎های زندگی آنها آشنا شوید.

میگرن

حمله ناجوانمردانه میگرن

میگرن حمله می‌کند و این یک شوخی نیست. معمولا سردردها ناگهانی شروع می‌شوند. یک یا دو طرف سر را درگیر می‌کنند. حد غیرقابل تصوری از درد، به چشم و شقیقه‌های فرد مبتلا تحمیل می‌شود. درد، کم‌کم همه سر و حتی گردن و سرشانه‌ها را در بر می‌گیرد و چیزی شبیه ضربه زدن به سر یا احساس نبض، در فرد مبتلا احساس می‌شود. درد به حدی زیاد می‌شود که به سیستم گوارش فشار وارد می‌کند. بیمار، احساس تهوع شدید می‌کند که در اغلب موارد به استفراغ می‌انجامد. به این حالت، اوج حمله می‌گویند. نمودار سردرد میگرنی سینوسی است. یعنی فراز و فرود دارد. اما قطع نمی‌شود. علم پزشکی می‌تواند با درمان دارویی فاصله حملات یا میزان درد را کاهش دهد. اما هنوز راه حل درمان قطعی و خداحافظی دائمی با آن پیدا نشده.

میگرن

حواس پنجگانه جادویی

بیشتر مشکلات میگرنی‌ها به این دلیل است که حواس پنجگانه آن ها میلیون‌ ها برابر بیشتر از جامعه غیرمیگرنی تحریک‌پذیر است.

به عنوان مثال، یک فرد غیرمیگرنی فقط به اندازه ۱۰۰ وات روشنایی و نور از یک لامپ ۱۰۰ واتی دریافت می‌کند. در حالیکه میگرنی‌ها به ویژه هنگام حمله میگرن، دقیقا به اندازه کره خورشید از فاصله بیست سانتی‌متری، نور و روشنایی از همان لامپ دریافت می‌کنند.

درباره صداها، بوها و مزه‌ها هم همین‌طور است. مثلاً افراد مبتلا به میگرن هنگام حمله ، شامه‌ای حتی قوی‌تر از سگ‌های پلیس پیدا می‌کنند. آن وقت است که حتی بوی سینی استیل چای که در طبقه بالای کابین قرار دارد، برای آن ها قابل حس کردن می‌شود. حالت تهوع ایجاد می‌کند و حالشان را به هم می‌زند. یا راه رفتن مورچه زیر تخت خواب‌‎، به گوش آن‌ها در حد سر و صدای نواختن یک طبل بزرگ شنیده و غیر قابل تحمل می‎شود.

حتی ممکن است وقتی با خوشحالی عطر گران قیمت جدیدتان را به میگرنی ها نشان می‌دهید تا بو کنند و به سلیقه فوق‌العاده‌تان آفرین بگویند ناگهان دچار حمله شوند و بوی عطرتان حال‌شان را خراب کند. این‌ها فقط بخش‌هایی از زندگی مبتلایان به میگرن است و به نظر می‌‎رسد چالش‎‌های زندگی میگرنی‌ها هرگز تمامی نخواهد داشت.

میگرن

میگرن را جدی بگیرید

میگرنی‌ها معمولا به نور، صدا، طعم و بو بسیار حساس هستند. بنابراین تعجب نکنید اگر فرد مبتلا را در هر حالتی، حتی نشسته پشت مانیتور محل کار و یا ماشین ‌سواری در انتهای شب، با عینک دودی می‌بینید. اگر آنها دعوت شما را رد می‌کنند و شب خانه شما نمی‌مانند، به دل نگیرید. اگر همراه خودشان بالشت می‌آورند، ناراحت نشوید. این موضوع ربطی به میزان رعایت کردن بهداشت از سمت شما ندارد. یا اگر آنها فقط یک تکه کوچک از مرغ سوپر اسپایسی با سس فلفل سبز که با همه عشق و محبت‌ برایشان درست کرده‌اید، خوردند، حمل بر بی‌ادبی نکنید. آنها سوسول نیستند. ناز نمی‌کنند. آداب نشناس، غیرمعاشرتی و از اجتماع گریزان نیستند. فقط میگرن دارند!

آنها فقط از تکرار حمله میگرن وحشت دارند و تلاش می‌کنند تا این سردرد موذی غیرکشنده، دور و برشان آفتابی نشود. چون معمولا حمله‌های سردرد آنها روزها به طول می‌انجامد. در اغلب موارد کارشان به مداخله جدی‌تر پزشکی می‌رسد. وقتی خوردن قرص مسکن و همه توصیه‌های درمان خانگی افاقه نکند، مجبور می‌شوند در هر ساعت از شبانه روز، خود را به پزشک برسانند تا او با تجویز سرُم و آمپول، درد را متوقف کند.

میگرن
میگرن

میگرن خبر نمی‌کند

میگرن خبر نمی‌کند. هر لحظه ممکن است، مثل غول چراغ جادو سَروکله‌اش پیدا شود. کم‌خوابی، پرخوابی، تغییر جای خواب، صدای بلند، صدای آهسته، آلودگی هوا، خوردن فست فود، استفاده از ادویه‌جات، نور زیاد، نور کم، هوای آفتابی، هوای ابری، گرما، سرما، بوی تند، فشار عصبی، استرس و حتی تعویض بالشتِ زیر سر هم می‌تواند جرقه یک حمله میگرنی پر و پیمان بشود. نکته مهم اینکه هیچ دو فرد میگرنی در جهان، کاملا مثل هم نیستند. هر فرد میگرنی ممکن است با یک یا چندتا از این فاکتورها دچار حمله بشود و برخی دیگر، اثر چندانی روی آن ها نداشته باشد.

میگرن

میگرنی ها را درک کنید

همه آنچه که ذکر شد برای آن است که بدانید گاهی لازم است مبتلایان به میگرن را درک کرد. مشکل میگرنی ها قابل دیدن نیست. اما قابل درک شدن است. با کاهش صدا، نور و سایر عوامل تحریک کننده محیط را برای‌ آن ها آرام کنید. کمک کنید زودتر حمله را پشت سر بگذارند.

باور کنید اگر چند دقیقه تلویزیون را خاموش کنید، اختلالی در زندگی‌تان پیدا نمی‌شود. ولی همان صدای تلویزیون می‌تواند میگرنی‌ها را تا آستانه بیهوش شدن از درد برساند. آن‌ها فقط یک جای تاریک، چند دقیقه سکوت، کمی داروی میگرن و کمی همدلی نیاز دارند تا زودتر خوب شوند. پس لطفا با  میگرنی‌ها همراه‌تر باشید و بیشتر آن ها را درک کنید.

برای مقابله عوارض میگرن راهکارهایی نیز وجود دارد این ویدئو را ببینید:

۹ دیدگاه

  1. اسداله سلیمانی

    ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۶ ب٫ظ

    آگاهی بهترین درمانیست از برای هر دردی،صحبت درمورد بیماری(بیش از حد استاندارد)خود باعث تشدید آن بیماریست،از کلام خود جهت بهبودی بیماری موثرتر،زیباترونیزبهترین ترین های دیگرخواهدگردید.

    پاسخ

  2. فروتن

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۵۵ ب٫ظ

    بسیار مفید بود .

    پاسخ

  3. مسعود

    ۱۶ مهر ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۹ ب٫ظ

    مطالب بسیار آموزنده بود

    پاسخ

  4. فرهنگ

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸ در ۶:۱۸ ب٫ظ

    جالب

    پاسخ

  5. شایسته

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۷:۵۰ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  6. ذوالقدر

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۷:۰۰ ب٫ظ

  7. یوسفی

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۳۶ ب٫ظ

    درد بدی هستش

    پاسخ

  8. رحیمی

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۳۱ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  9. شمس

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۰۶ ب٫ظ

    چقدر میگرن دردناک و رعایت کردن آن جقدر مهم است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…