خانه سلامتی با این خوراکی ها به جنگ سرماخوردگی بروید

با این خوراکی ها به جنگ سرماخوردگی بروید

۱
0
آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی سرماخوردگی را می‌‍شناسید؟ با دلتا همراه باشید.
سرماخوردگی

فصل پاییز و زمستان، غیر از برگ ریزان و بارش برف معمولا سرماخوردگی را نیز به همراه دارد.

ساده‌ترین روش برای مبارزه با سرماخوردگی، خوردن و آشامیدن خوراکی‌های مناسب است. اگر بدانید چه نوع خوراکی‌هایی می‌توانند برای مبارزه با سرماخوردگی مناسب باشند، این مسئله می‌تواند راهگشای شما باشد تا بتوانید سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت و از آنفولانزا پیشگیری کنید؛ با مجله پیام دلتا همراه باشید.

خوراکی-ضد-سرماخوردگی

چه بخوریم تا سرما نخوریم؟

یکی از نکات بهداشتی مهم در مبارزه با سرماخوردگی و میکروب، شستن دست‌ها به طور مرتب است که اگر در کنار آن به مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های مناسب برای مبارزه با سرماخوردگی بپردازید، به راحتی می‌توانید با این بیماری شایع مقابله کنید.

در ادامه برخی از بهترین گزینه‌هایی که متخصصان تغذیه و پزشکان برای مبارزه با سرماخوردگی معرفی کرده‌اند را با هم می‌خوانیم:

سرماخوردگی-و-ویتامین C

خوراکی‌های سرشار از ویتامین C

هرگاه اسم ویتامین C برده می‌شود، اولین و محبوب‌ترین چیزی که به ذهن همه می‌رسد، مرکبات است. گذشته از مرکبات شما می‌توانید از سبزیجات با برگ‌های سبز تیره، فلفل قرمز، توت‌فرنگی، جوانه کلم بروکسل نیز استفاده کنید که سرشار از ویتامین C هستند.

پزشکان متخصص می‌گویند که برخی از خوراکی‌ها از ویتامین C غنی هستند و افراد با وجود آنها دیگر نیازی به مصرف مکمل‌ها ندارند؛ مگر اینکه پزشک‌شان به آنها توصیه کرده باشد؛ بنابراین، به راحتی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید تا بدن‌تان دوز مناسبی از ویتامین C را دریافت کند و برای مبارزه با سرماخوردگی ایمن شود.

خوراکی‌های دارای روی

دریافت کافی روی برای عملکرد مناسب بدن حیاتی است.

در واقع، مطالعات نشان داده است که میزان پایین روی در بدن موجب کاهش گلبول‌های سفید در خون می‌شود و به ایجاد عفونت در بدن کمک می‌کند. در هر فصلی از سال که باشید، ایمنی ضعیف بدن یک خطر جدی محسوب می‌شود اما در فصل سرما می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد.

متخصصان تغذیه می‌گویند که روی می‌تواند به جلوگیری از سرماخوردگی و همچنین کاهش نشانه‌های آن کمک کند؛ بنابراین خوردن خوراکی‌هایی که سرشار از روی هستند، می‌تواند بدنی سالم‌تر را به همراه داشته باشد.

از جمله غذاهای سرشار از روی می‌توان به لوبیای پخته، صدف، خرچنگ، مرغ، گوشت بدون چربی، ماست و نخود اشاره کرد. همچنین تخم کدو تنبل یک منبع عالی از روی به حساب می‌آید که می‌توانید هم از مدل خام و هم بو‌داده و برشته‌اش استفاده کنید. همچنین، می‌توانید آن را به همراه سالاد میل کنید یا از خوردن آن به عنوان یک میان‌وعده لذت ببرید.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها این روزها به شدت مورد توجه هستند و در مبارزه با سرماخوردگی و عفونت بسیار مفید واقع می‌شوند. پروبیوتیک‌ها مستقیماً با عملکرد روده سر و کار دارند. از آنجا که بسیاری از سیستم ایمنی بدن در روده قرار دارد، مصرف روزانه پروبیوتیک‌ها توصیه می‌شود.

خوراکی‌های غنی از پروبیوتیک شامل ماست، برخی از انواع پنیر، کفیر، کیمچی و کلم آب‌پز‌شده هستند. این‌ها دوز قابل توجهی از باکتری‌های مفید را به طور مستقیم به دستگاه گوارش هدایت می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با سرماخوردگی تحریک شود.

سرماخوردگی

خوراکی‌های سرشار از اسیدهای چرب اُمگا 3

متخصصان تغذیه می‌گویند که اسیدهای چرب در روغن کتان و ماهی‌های چرب به عنوان تقویت‌کننده‌های ایمنی عمل می‌کنند. ماهی تن، ماهی سالمون، ساردین و همچنین دانه‌های کتان و روغن کتان سرشار از اسید چرب امگا 3 هستند و توصیه می‌شود همراه با امگا 3 از ویتامین E که مکمل آن است، استفاده کنید تا مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد.

خوراکی‌های سرشار از ویتامین D

از مزایای ویتامین D سلامت استخوان و سیستم ایمنی بدن است.

شما می‌توانید ویتامین D را از طریق خوراکی‌ها و مکمل‌ها دریافت کنید. علاوه بر مکمل‌ها، ماهی‌های چرب، غذاهای غنی‌شده مثل شیر، آب پرتقال و غلات هم توصیه می‌شوند.

همچنین قارچ یک منبع عالی برای تأمین ویتامین D است. قارچ باعث افزایش بهره‌وری بدن از گلبول‌های سفید خون می‌شود که به نوبه خود به شما کمک می‌کند در برابر میکروب‌ها مقاوم شوید.

گیاهان و ادویه‌ها

گیاهان و ادویه‌ها مناسب می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشند.

پزشکان متخصص می‌گویند در این زمینه سیر بسیار کارامد است. هم با عفونت مبارزه می‌کند و هم التهاب را کاهش می‌دهد. از دیگر گیاهان و ادویه‌ها مفید زنجبیل، زردچوبه و فلفل قرمز هستند. زنجبیل دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی‌اکسیدان و تسکین‌دهنده درد است و توانایی درمان بیماری‌های تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی قفسه سینه و آسم را دارد.

زردچوبه برای پیشگیری از بیماری مناسب است و اغلب برای مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا، سردرد، گلو‌درد و سرفه استفاده می‌شود. فلفل قرمز نیز به گرم کردن بدن و کاهش التهاب کمک می‌کند؛ بنابراین آزادانه از ادویه‌های کابینت آشپزخانه‌تان به عنوان داروهایی مفید برای بهبود سرماخوردگی استفاده نمایید.

سوپ-و-سرماخوردگی

سوپ و آبگوشت

از قدیم هرگاه کسی در خانه دچار سرماخوردگی می‌شد، فوراً برایش سوپ مرغ تهیه می‌کردند.

در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که سوپ (به ویژه سوپ مرغ) به لطف تأثیر ضد التهابی‌اش به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. خود پروتئین مرغ این خاصیت تقویت سیستم ایمنی را دارد و شما با افزودن سبزیجاتی مثل هویج، کرفس یا اسفناج به اثر‌بخشی سوپ کمک زیادی می‌کنید.

شما می‌توانید به جای مرغ از استخوان مرغ در سوپ نیز استفاده کنید و از آب مفید آن به روش‌های مختلف مثل نوشیدن در فنجان یا استفاده در سالاد و سس بهره ببرید.

چای-و-عسل

چای و عسل

ترکیب چای و عسل به ویژه چای سبز برای سرماخوردگی بسیار مفید هستند؛ زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به طور طبیعی در برابر عفونت یا آسیب سلولی از بدن محافظت می‌کند. افزودن عسل به چای هم می‌تواند به درمان خارش گلو و حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک کند. عسل دارای خواص ایمن‌سازی است و یک قاشق از آن به همراه چای سبز می‌تواند برای مبارزه با سرماخوردگی عالی باشد.

بیشتر ببینید در سلامتی

یک نظر

  1. یوسفی

    ۳۰ شهریور، ۱۳۹۸ در ۳:۱۵ ب.ظ

    مفید است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.