پیاز و به ویژه آب آن ؛ عصاره جادویی پرخاصیت

۷
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آب پیاز یک نوشیدنی بدبو ولی پرخاصیت! اگر شما هم اولین بار است که این جمله را می‌شنوید، این مطلب را حتما بخوانید.
آب-پیاز

یک نوشیدنی عجیب و پرخاصیت!

آب پیاز خواص و فواید بی‌نظیری برای سلامت بدن دارد؛ مثلا از خواص آن می‌توان به درمان ریزش مو، مبارزه با عفونت‌ها، درمان سرطان و دیابت اشاره کرد. با مجله پیام دلتا همراه باشید.

آب-پیاز

خواص بی‌نظیر آب پیاز

معمولا پیاز در بسیاری از غذاهای که می‌خورید، استفاده می‌شود. تقریبا آنها به هر چیزی که می‌خورید، عطر و طعم اضافه می‌کنند و مهم‌تر از همه، آب آن مزایای فوق‌العاده‌ای دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

درمان سرطان

ترکیبات مختلف ضد سرطانی مانند: کورستین، آنتوسیانین و سدیم ارگانیسم در آب پیاز وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد که این ترکیبات به جلوگیری از ایجاد چند نوع سرطان کمک می‌کند.

مطالعات دیگری نشان داد که عصاره‌ی این ماده، خطر ابتلا به سرطان مغز و ریه را نیز کاهش می‌دهد. پیاز همچنین حاوی فیبر است که به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک می‌کند. این ترکیب در پیاز قرمز بیشتر است. پیاز سلول‌های تومور را نیز از بین می‌برد که به درمان و پیشگیری سرطان کمک می‌کند.

آب-پیاز

درمان دیابت

عصاره‌ی پیاز می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و این یک خبر خوب برای افراد دیابتی است. سبزیجات دارای کالری کم هستند و همچنین میزان متابولیسم را افزایش می‌دهند که اینها می‌تواند به کنترل علائم دیابت کمک کند. همچنین، مصرف این ماده می‌تواند در کاهش سطح گلوکز پلاسما نیز تاثیر‌گذار باشد.

کاهش التهاب و مبارزه با عفونت‌ها

فلانوئیدهای موجود در پیاز باعث کاهش التهاب چه در داخل و چه در خارج بدن می‌شوند. مصرف آب پیاز همچنین می‌تواند از اختلالات استخوانی مرتبط با التهاب نیز جلوگیری کند.

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

پیاز حاوی سلنیوم است؛ به همین دلیل می‌تواند بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد.

درواقع، سلنیوم یک پاسخ ایمنی را ایجاد می‌کند و پاسخ‌های ایمنی بیش از حد را کاهش می‌دهد. این سلول‌ها همچنین پروتئین و کلسیم زیادی نیز تولید می‌کنند. عصاره‌ی این گیاه در درمان آسم و سایر بیماری‌های تنفسی نیز تاثیر‌گذار است و اندام‌های دفع‌کننده مانند ریه را نیز تقویت می کند.

تقویت‌کننده بینایی

خواص ضد میکروبی آب پیاز می‌تواند به درمان عفونت‎های چشم مانند ملتحمه و بلفاریت کمک کند. آزمایشات انجام‌شده بر روی خرگوش‌ها نشان می‌دهد که این ماده‌ی مغذی می‌تواند اثر مهار‌کننده‌ای بر رشد فلئور داشته باشد. آب پیاز می‌تواند از ایجاد آب‌مروارید نیز جلوگیری کند.

بهبود خواب و خلق و خو

تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است اما بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که فولات موجود در آب پیاز می‌تواند خلق و خوی افراد را بهبود بخشد و با افسردگی مبارزه کند.

تقویت بارداری و قدرت اسپرم

 مطالعات نشان می‌دهد که آب پیاز می‌تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد. این عملکرد را می‌توان به فعالیت آنتی‌اکسیدانی این ماده که باعث افزایش سلامتی اسپرم می‌شود، اختصاص داد.

مو-و-آب-پیاز

سلامت مو

 همانطور که گفته شد، گوگرد در آب پیاز، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد که باعث افزایش رشد مو نیز می‌شود.

 بر اساس یک مطالعه انجام‌شده در عراق، عصاره‎ی مغذی این ماده می‌تواند رشد موها را افزایش دهد و شرایطی مانند ریزش ناگهانی مو را نیز درمان کند. افرادی که موهای خود را با این ماده‌ی مغذی شستشو می‌دهند، رشد موی بیشتری دارند.

درمان قارچ‌های ناخن

مطالعات نشان می‌دهد که خواص ضد قارچی این عصاره می‌تواند با کاندیدا آلبیکنسکه (یک مخمر بیماری‌زا) که باعث عفونت‌های قارچی در انسان می‌شود، مبارزه کند.

استفاده از این ماده، برای ناخن‌ها بسیار ساده و موثر است. با استفاده از یک تکه پنبه آب پیاز را به ناخن آسیب‌دیده بزنید. اجازه دهید یک ساعت بماند و سپس با آب ولرم بشویید. بعد با یک دستمال خشک کنید و این درمان را یک بار در هفته تکرار کنید.

مبارزه با آکنه‌ی پوستی

خواص ضد میکروبی و ضد قارچی این ماده‌ی مغذی در اینجا نقش مهمی دارد.

آب پیاز را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوست صورت خود بگذارید و سپس صورت‌تان را با آب گرم بشویید اما مراقب باشید که با چشم‌های تان تماس نداشته باشد. این ماده پوست شما را پاکسازی می‌کند.

در حقیقت، فلانوئیدها و سایر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی در این عصاره ممکن است از بروز نشانه‌های پیری زودرس هم جلوگیری کند. خواص ضد پیری پیاز به دلیل وجود گوگرد در آن است که می‌تواند تولید کلاژن را افزایش دهد و با علائم چین و چروک و پیری زودرس پوست مبارزه کند.

آب-پیاز

عوارض جانبی پیاز

  • آب پیاز ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در طول بارداری و تغذیه با شیر مادر داشته باشد. از آنجایی که تحقیقات کافی در این زمینه وجود ندارد، پیشنهاد می‌کنیم که زنان باردار و شیرده آب پیاز ننوشند و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنند.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ مهر ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق٫ظ

    خیلی آموزنده بود واقعآ معجزه گر است

    پاسخ

  2. زهرا

    ۷ مهر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۳ ق٫ظ

    آب پیاز برای از بین بردن لک صورت معجزه می‌کنه

    پاسخ

  3. شمس

    ۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۰۸ ب٫ظ

    بسیار بسیار عالی و قابل استفاده بوده است با تشکر فراوان

    پاسخ

  4. نظری

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۲۳ ب٫ظ

    سلام
    جالب بودم.نمیدونستم اب پیاز این همه خواص داره.

    پاسخ

  5. شایسته

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۲۹ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  6. فرهاد کرمی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۴۳ ب٫ظ

  7. بزرگی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۴۹ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…