پیشگیری از آلزایمر ؛ خداحافظ فراموشی

۵
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
همانطور که با برخی توصیه‌های پزشکی می‌توان احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داد، با رعایت برخی نکات می‌توان ریسک احتمال ابتلا به آلزایمر را هم کمتر کرد.
پیشگیری از آلزایمر

پزشکان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۵۰ میلادی از هر ۸۵ نفر یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شود. اما آیا ابتلا به این بیماری زمینه ژنتیکی دارد؟ به عقیده پزشکان عواملی مثل بالا رفتن سن، ژنتیک و وراثت و مبتلایان به سندرم داون بیشترین دلایل ابتلا به بیماری فراموشی هستند و البته احتمال ابتلا به این بیماری در زن‌ها بیشتر از مردان است. سوال اصلی این است که آیا راهی برای پیشگیری از آلزایمر وجود دارد؟

به گزارش مجله پیام دلتا؛ اگر چه هنوز روش پزشکی مشخص و ثابت شده‌ای برای پیشگیری از ابتلا به بیماری فراموشی کشف و معرفی نشده است اما با به کارگیری برخی ترفندها می‌توان احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را تا حدود زیادی کاهش داد.

در حقیقت شما نمی‌توانید روند پیری را به تعویق بیندازید و البته ضعیف شدن حافظه با افزایش سن امری طبیعی است. اما همانطور که با برخی توصیه‌های پزشکی می‌توان احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داد، با رعایت برخی نکات می‌توان ریسک احتمال ابتلا به آلزایمر را هم کمتر کرد.

۱- فشار خون و کلسترول را کنترل کنید

پیشگیری از آلزایمر

فشار خون، قند خون و کلسترول خون‌تان بالااست؟ تحقیقات پزشکی حاکی  است که ارتباط تنگاتنگی میان احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر و فشار خون بالا، کلسترول، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ وجود دارد. بسیاری از مردم از بالا بودن مواردی مثل فشار خون و کلسترول‌شان اطلاع ندارند اما با یک چکاپ ساده پزشکی می‌توانند از وضع سلامت خود مطمئن شوند و از بیماری آلزایمر پیشگیری کنند.

۲- وزن‌تان را کنترل کنید

پیشگیری از آلزایمر

اگر اضافه وزن دارید زودتر به فکر کاهش وزن و کم کردن کیلوهای اضافی باشید. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد رابطه میان اضافه‌ وزن و ابتلا به بیماری فراموشی بسیار زیاد است چرا که اضافه وزن و چاقی باعث تغییراتی در سلول‌های مغز می‌شود و ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مثل آلزایمر را بیشتر می‌کند.

۳- برای پیشگیری از آلزایمر ورزش کنید

پیشگیری از آلزایمر

اگر روزانه چند دقیقه ورزش کنید، خون بیشتری به مغز می‌رسد که سبب ساختن سلول‌های جدید و قوی‌تر شدن سلول‌های مغزی می‌شود. بهترین حالت این است که ۵ روز در هفته و روزی نیم ساعت ورزش کنید. ورزش‌هایی مثل ایروبیک و پیلاتس، شنا و دویدن که ذهن را هم درگیر می‌کنند از جمله بهترین ورزش‌ها برای پیشگیری از آلزایمر هستند.

۴- حافظه‌تان را به چالش بکشید

پیشگیری از آلزایمر

افرای که به صورت مداوم در حال یادگیری هستند و در اجتماع حضور دارند کمتر از سایر افراد به آلزایمر مبتلا می‌شوند. دلیل این امر هنوز به طور قطعی و واضح مشخص نیست اما تحریک حافظه با کارهایی مثل یادگیری و جدول حل کردن مثل یک ورزش برای مغز شمااست.

۵- کمربند ایمنی ببندید

پیشگیری از آلزایمر

اصابت سر به اجسام سخت یا به شیشه اتومبیل  در اثر ترمز شدید ، نداشتن کلاه ایمنی هنگام موتورسواری و بروز تصادف یا ضربه به سر در هنگام ورزش و فعالیت بدنی، احتمال ابتلا به آلزایمر را در سال‌های بعد افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است تمام نکات ایمنی مربوط به سر را در منزل و خارج از منزل رعایت کنید چرا که یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری فراموشی ضربات وارده به سر است.

۶- غذاهای سالم بخورید

پیشگیری از آلزایمر

داشتن یک تغذیه سالم سرشار از میوه و سبزیجات، غلات کامل و سبوس‌دار، انواع مغزها و آجیل، استفاده از گوشت و منابع پروتئین کم‌چرب و مصرف لبنیات کم‌چرب از جمله عوامل جلوگیری از بیماری آلزایمر زودرس از سالمندان و جوانان هستند. از ادویه‌ هایی مثل زردچوبه، زنجبیل و مریم گلی به صورت مرتب استفاده کنید.

مصرف چربی‌های اشباع و فست‌فود را به حداقل برسانید و از خوردن غذاهایی با شکر اضافه، غذاهای شور، مصرف بیش از حد کربوهیدرات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. یکی از بهترین رژیم‌ها برای کم کردن خطر احتمال ابتلا به آلزایمر رژیم غذایی موسوم به مدیترانه‌ای است. در این رژیم غذایی بیشتر محتویات بشقاب شما را سبزیجات و خوراکی‌های دریایی، انواع زیتون و روغن زیتون تشکیل می‌دهد که عمدتاً خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند.

۵ دیدگاه

  1. بهرامی

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

    خوب بود

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۵۸ ب٫ظ

    عالی و کاربردی بود سپاس فراوان

    پاسخ

  3. ملکی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۱ ب٫ظ

    ممنون واقعا این جور موارد خیلی هم عالی است

    پاسخ

  4. صلابت

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

  5. فرهاد کرمی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۲۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…