خانه سلامتی ارتباط لاغری با خواب!

ارتباط لاغری با خواب!

۲
1
لاغری و خواب؟! تعجب نکنید اینجا همه چیز امکان دارد؛ با دلتا همراه باشید.
لاغری

تغذیه و خواب همیشه دو موضوع مرتبط به هم هستند.

رژیم‌های لاغری پزشکان و متخصصان طب مدرن و طب سنتی، ورزش‌های باشگاهی و خانگی حالا هم رسیدیم به کاهش وزن در خواب. شاید ساده‌ترین مسئله برای چربی‌سوزی و لاغری همین خواب و مسائل مرتبط با آن باشد. با مجله پیام دلتا همراه باشید.

رژیم-لاغری-و-خواب-

لاغری در خواب یک رؤیا نیست

اگر می‌خواهید لاغر شوید، قبل و بعد از خواب این نکات مهم تغذیه‌ای را در نظر بگیرید:

قبل از خواب پروتئین بخورید

آیا قبل از خوابیدن و چرت زدن، خود را با هله‌هوله مشغول می‌کنید؟

محققان دانشگاه فلوریدا متوجه شده‌اند، مردانی که 30 گرم پروتئین قبل از خواب یا حتی صبحانه مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که این مواد را مصرف نمی‌کنند، انرژی بیشتری دارند و این انرژی بیشتر مانع از گرسنگی و چاقی‌شان می‌شود. همچنین پروتئین می‌تواند به تقویت و بهبودی عضلات بدن و تناسب اندام نیز کمک کند.

در تاریکی مطلق و کامل بخوابید

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در معرض نور است، پرده‌های تیره را برای اتاق‌خواب خود در نظر بگیرید. قبل از خواب، تلویزیون، موبایل یا دستگاهی که نور دارد را خاموش کنید.

تحقیقات مجله Pineal Reserch نشان می‌دهد که وقتی شما در تاریکی مطلق قرار می‌گیرید، بدن، هورمون ملاتونین تولید می‌کند که نه فقط موجب خواب‌آلودگی می‌شود و تولید پروِئین قهوه‌ای می‌کند بلکه باعث سوزاندن کالری و لاغری نیز خواهد شد.

ترموستات را خاموش کنید

خواب در مکان‌های خنک‌تر به شما کمک می‌کند تا کالری بیشتری در طول شب بسوزانید. تحقیقات نشان می‌دهد، کسانی که در اتاقی با دمای 66 درجه خنکی می‌خوابند، 7 درصد بیشتر از بقیه کالری می‌سوزانند.

موبایل و خواب

تکنولوژی ممنوع

قبل از آماده شدن برای رفتن به تخت‌خواب، تمام وسایل الکترونیکی خود حتی وای‌فای را خاموش کنید؛ به خصوص گوشی موبایل که اشعه‌های آن برای مغز بسیار خطرناک است.

 محققان دانشگاه منچستر دریافتند که نور کم، نور آبی، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند تولید ملاتونین بدن را مختل می‌کنند؛ در نتیجه باعث مختل شدن متابولیسم و اختلال در تناسب اندام و لاغری می‌شوند.

زمان دیدن تلویزیون در شب را تنظیم کنید

بیش از اندازه نگاه کردن به صفحه تلویزیون باعث بالا رفتن تری‌گلیسیرید(ایجاد سندروم متابولیک) و کم شدن آدیپونکتین می‌شود که خود علتی برای اختلال در متابولیسم بدن و جلوگیری از کاهش وزن است.

رژیم--لاغری-و-خواب

به اندازه کافی بخوابید 

شما می‌دانید که نیاز به خواب کافی دارید اما به نوعی یک برنامه شلوغ یا یک سریال جدید تلویزیونی یا حتی تکنولوژی و فضای مجازی همیشه مانع استراحت و خواب به موقع شما می‌شود.

طبق تحقیقات انجام‌شده، هفت تا هشت ساعت خواب باعث می‌شود که در طول شب کالری بیشتری بسوزانید حتی زمانی که غیر فعال هستید.

یک مجله آمریکایی درباره تغذیه بالینی نوشت: انرژی افرادی که استراحت می‌کنند، 5 درصد بیشتر از افرادی است که به قدر کافی استراحت ندارند؛ پس این افراد کمتر گرسنه می‎شوند. بر اساس این تحقیق مشخص شد که کمبود خواب باعث کاهش سلول‌های چربی وابسته به انسولین و تغییرات متابولیسمی مربوط به چاقی می‌شود.

خوردن وعده‌ی شام کوچک و مغذی

اگر وعده شام را زیاد یا نزدیک به زمان خواب خود مصرف کنید، بدن شما مدت زمان زیادی را می‌خواهد تا آن را متابولیزه کند. وقتی که ما در یک مرحله عمیق از خواب هستیم، مغزمان هورمون رشد را منتشر  و غذا را به جای سوخت در خود ذخیره می‌کند.

ورزش شبانگاهی

ورزش شبانه‌ی منظم ( هر نوع ورزشی) با برنامه‌ریزی تمرینی مناسب برای لاغری بسیار مناسب است اما باید حداقل 4 ساعت قبل از خواب انجام شود. ورزش سوخت و ساز بدن ما را بالا می‌برد و برای رسیدن به یک خواب عمیق به ما کمک می‌کند.

با لباس راحت بخوابید

یکی از فواید خوابیدن با لباس راحت تناسب اندام و لاغری سریع‌تر است؛ این کار باعث سوزاندن کالری شما می‌شود؛ زیرا بدن‌تان را خنک نگه می‌دارد و سوزاندن کالری و انرژی شما را افزایش می‌دهد.

بیشتر ببینید در سلامتی

۲ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۲۸ شهریور، ۱۳۹۸ در ۵:۰۰ ب.ظ

    سپاس از سردبیر محترم بابت ارسال مطالب کاربردی

    پاسخ

  2. یوسفی

    ۲۸ شهریور، ۱۳۹۸ در ۸:۵۷ ق.ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.