خانه ملاباشی ؛ جاهای دیدنی اصفهان (ویدئو)

۲
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خانه ملاباشی یکی از جاهای دیدنی جذاب اصفهان و در طول دوران مختلف ساخته شده است. مثلاً زندیه و قاجار. به همین دلیل نشانی از معماری هر یک از این سلسله ها را در خود دارد.
خانه ملا باشی

در گذشته مطلبی راجع به عمارت نمکدان اصفهان منتشر کردیم و یکی از خوانندگان‌مان پیشنهاد داد از خانه های تاریخی اصفهان، خانه ملاباشی را هم که بسیار دیدنی است، معرفی کنیم. با تزئینات و معماری خیره کننده و داستان های تاریخی بسیاری که باعث شد پس از تحقیق ، صفحه گردشگری مان سراغ این خانه منحصر به فرد برود و زیبایی هایش را برایتان به نمایش بگذارد. به خانه معتمدی هم معروف است و برای بازدید عموم آزاد. با مجله دلتا بمانید تا گشتی در این خانه دیدنی بزنیم.

پیشنهاد مطالعه: برای آنکه اطلاعات بیشتری از عمارت نمکدان بیابید می‌توانید مطلب “عمارت نمکدان اصفهان” را مطالعه کنید.

اتاق های خانه ملاباشی اصفهان

خانه ملاباشی اصفهان

یکی از زیبا ترین خانه های تاریخی اصفهان‎، خانه ملاباشی است که با نام خانه معتمدی هم شهرت دارد. مربوط به دوره‎ زندیه و قاجار است. در دهه ۸۰ شمسی فردی به نام دکتر معتمدی اینجا را خریده و پس از مرمت و در معرض دید عموم گذاشته است. خانه ای که مثل یک ساحره قدرتمند است و با نور و رنگ جادوگری می‌کند!

اتاق ‎هایی فرش شده دارد و شاید نیمی از زیبایی هایش به همین دلیل باشد. خانه ای مفروش با تزئینات منحصر به فرد و چشم نواز. از قسمت ‎‎های مختلفی تشکیل شده و بخش های مختلفی دارد. حیاط زیبا، شیشه‌ های رنگی و تمام وسایلی که در این خانه هست می‌تواند سوژه ای بی نظیر برای عکاسان و یا حتی سینما گران باشد. به علاوه اینکه این خانه بارها به عنوان لوکیشنی برای آلبوم عکس عروس و داماد ها هم در اختیارشان قرار گرفته است.

بخش های اندرونی با ارسی‎ های رنگی و بزرگ، فرش ایرانی و پشتی ‎های قدیمی، مزین شده. اتاقی در اندرونی وجود دارد که پر از رختخواب است و آن جا هم که اتاق زایمان بوده است، باز هم ارسی ‎ها و فرش زیبا و شیشه های رنگی دارد. پشت بام خانه هم زاویه دید دیگری به شما می دهد که منحصر به فرد است.

اتاق های مفروش خانه معتمدی

اتاق شاه نشین نقاشی ‎های مخصوصی در سقف دارد که نماد ماه‎ های مختلف سال هستند، و با گچبری ‎ها و شیشه ‎ها و فرش ‎های ایرانی مزین شده اند. راهرو های این خانه هم زیبا هستند. نورپردازی ها و نقاشی‎ های دیدنی دارد که می توانند در قاب دوربین شما خود نمایی کنند.

آدرس خانه ملاباشی

آدرس: اصفهان، خیابان ملک، کوچه ملاباشی، خانه اول سمت راست.

این خانه در محله پاقلعه اصفهان قرار گرفته است. در بافت شهری، در خیابان ملک، کوچه ملاباشی. و بقیه کوچه هم در گذشته ملاباشی بوده و املاک و اسطبل و … هم آنجا قرار دارد. برای همین برایتان نوشتیم خانه اول سمت راست.

ساعت بازدید خانه ملاباشی

این خانه را بخش خصوصی اداره می‌کند. یعنی بلیط نمی‌فروشند اما، می‎توانید به آنجا رفته، در بزنید و با سرایدار آنجا که پیرمردی مهربان هم هست صحبت کرده و با پرداخت هزینه ای داخل شوید. ساعت بازدید خانه ملاباشی را در گوگل ساعت ۹ صبح اعلام کرده اند اما از آنجا که گاهی صاحب خانه هم آنجا هست به شرط رعایت احترام همان ساعت ۹.۳۰ تا ۷ عصر که ساعات معمول بازدید خانه های تاریخی است آنجا حضور داشته باشید. از سویی گردشگران زیادی هم در آنجا تردد می‌کنند برای همین معمولاً در باز هست.

اندرونی خانه ملاباشی اصفهان

بخش های مختلف

بخش‎های مختلف اندرونی و بیرونی و حیاط و راهرو‎های متعدد،  اتاق‎های زیبا، اتاق زایمان، تابستان نشین، شاه نشین و… همه و همه قسمت های دیدنی این خانه هستند که راهنمای آنجا شما رابرای بازدید از همه آن ها خواهد برد.

اولین چیزی که پس از ورودتان جلب توجه می‌کند، یک دنیا رنگ خیره کننده است. همه چیز این خانه، حتی تیرک‌ های چوبی سقف، به زیبایی تزئین شده‌ و با متنوع رنگ‌ ها چشم‌ ها را می‌نوازد. انواع هنر های فاخر ایرانی، از آینه کاری گرفته تا مقرنس کاری و گچ‌ بری، در تزئینات داخلی خانه به کار رفته است.

  • حیاط بیرونی خانه ملاباشی

    در سال ۸۰ خانه که آقای معتمدی این خانه را خرید حیاط کاملاً ویران شده بود و او اینجا را به طور کامل بازسازی کرد و به همین دلیل است که کمی نو به نظر می‌رسد. پله ‌هایی که به طبقه بالایی و ایوان می‌رود، اتاق زیبایی در انتهای حیاط بیرونی با پنجره ‌های رنگارنگ همه باز سازی شده اند. اما هنوز هم تمام وسایل این اتاق عتیقه های قدیمی خانه ملاباشی هستند و در هنگام غروب نور خورشید که از شیشه‌های رنگی عبور می کند به شکل رنگین کمانی تمام این اتاق را پرخواهد کرد.

    در حیاط خانه هم می توانید نقاشی‎ های زیبا و کاشی کاری‎ های معاصر را  ‎بینید. و کوزه‎ هایی که برای تزئین آنجا قرار داده شده اند.

  • شاه نشین

    شاه نشین این خانه، بدون اغراق زیباترین بخش این خانه است. دیوارهایش آینه کاری شده، به گچ کاری ها، نقاشی روی گچ و ارسی‌ های ۹ دری مزین است. دور تا دور این اتاق، از اشیای عتیقه ای پر شده که اگر به همه آنها بخواهی دقت کنی و برای دیدنشان تک به تک وقت بگذاری شاید یک ساعتی را محسور اینجا شوی. سقف و لوسترها هم اینجا را بسیار دیدنی کرده اند.
    شاه نشین خانه ملا باشی اصفهان

  • تابستان نشین

    اتاق‌ هایی در این شاه نشین وجود دارند که از آن ها به عنوان اقامتگاه استفاده می‌شود. “عمارت و خانه ملاباشی اصفهان به عنوان هتل دیپلمات مورد استفاده است”
    تابستان نشین این خانه باقی مانده از دوره زندیه بوده است. هرچند به طور کامل مرمت و دیوار های آن نقاشی شده‌اند؛ اما هنوز هم می‌توانید در کنار ستون اول یک نقاشی از همان دوران را ببینید که ابعادی حدود ۲۰ سانتی متر مربع دارد.

    در لایه برداری‌ هایی که در بازسازی ها انجام شده بسیاری از تزئینات تاریخی و قدیمی سر بر آوردند که نام سیارات و ماه‌ های باستانی ایرانی را روی سقف و دیواره‌ ها به نمایش گذاشته اند.

  • حیاط اندرونی

    پس از گذر از تابستان نشین به این حیاط می‌رسید، این قسمت به طور کامل فضای تاریخی خود را حفظ کرده و ۹ دری و پنج دری‌ ها با آن چوب‌ های کهنه جلوه بصری زیبایی به این قسمت بخشیده‌اند. پر است از نقاشی‌ هایی خوش رنگ و زیبا با حوض میانی بلند که به شاه نشین ختم می‌شود و پایین آن سرداب قرار دارد. در این مکان شما می توانید تفاوت معماری صفوی و قاجاریه را به وضوح مشاهده کنید. مثلاً سرداب قاجاری وسیع تر و با سقفی چوبی است ولی در سرداب صفوی، سقفی، طاق و چشمه از جنس آجر است. شومینه‌ ها هم متفاوتند. در دوره صفویه روی آن تزیینات زیادی انجام شده است ولی کنگره‌ های چوبی منقوش در بالای اتاق ۹ دری معماری قاجاریه را می نمایاند.
    سقف اتاق زایمان خانه معتمدی

تاریخچه خانه ملاباشی اصفهان

خانه ملاباشی اصفهان در طول دوران مختلف ساخته شده است. مثلاً زندیه و قاجار. به همین دلیل نشانی از معماری هر یک از این سلسله ها را در خود دارد. در خیابان ملک واقع شده و داستان های تاریخی مختلفی از ورود ملاباشی در آن شنیده می‌شود.

ملاباشی ستاره شناس دربار ناصر الدین شاه قاجار بود. زمان حکومت ظل السلطان پسر ارشد ناصرالدین شاه در اصفهان، ملاباشی که فردی معتدل و به لباس روحانی ملبس شده بود برای آرام کردن جو متشنج آنجا فرستاده شد. ملاباشی با ورود به اصفهان این خانه را خرید. جایی که موقعیت بسیار خوبی برای این روحانی داشت مثلاً به خانه ملک التجار یا خانه آقا نجفی آخوند بسیار نزدیک بود.

جالب است بدانید اتفاقاً در آن زمان این خانه اصلاً آنقدر مجلل و زیبا نبود. فقط دو پنج دری و یک زمستان نشین از دوره زندیه داشت.

خانه معتمدی اصفهان

اما پس از ورود وِی، شاه نشین و اتاق ۹ دری به این خانه اضافه شد. یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین اتاق های این عمارت که بیشتر عکس هایی که در اینترنت می بینید از این اتاق ها هستند.

حرف آخر

این خانه واقعا خانه ای برای زندگی است. پس به این هم فکر کنید. در هنگام بازدید از خوردن و آشامیدن بپرهیزید و به وسایل دیدنی دست نزنید. اجازه عکاسی به شما  داده می‌شود. از آنجایی که کل خانه با قالی ایرانی مفروش است، امکان بازدید برای افراد با نیازمندی‌ های خاص فقط با در نظر گرفتن تمهیدات خاص ممکن است. تمیز کردن چرخ‌ های ویلچر یکی از آن تمهیدات است.

تصاویر زیبایی را می‌توانید از خانه ملاباشی در ویدئو زیر ببینید.

۲ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۳:۳۱ ب٫ظ

    معماری منحصر به فرد

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۹ دی ۱۳۹۸ در ۶:۰۴ ب٫ظ

      بلی بسیار 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…