دسته چک و نکات مهم آن

۵
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چک برگشتی از جرائم علیه اموال است که مشکلاتی فراوان در جامعه به وجود آورده و خیلی‌ها به دلیل ناآگاهی و استفاده ناصحیح از چک دچار مشکلات فراوان شده و حتی سر از زندان درمی‌آورند. دارندگان چک و صاحبان حساب‌ جاری اگر موارد قانونی مربوط به استفاده از چک را رعایت کنند، از دسته‌ چک آنان سوءاستفاده نمی‌شود و یا سوءاستفاده به حداقل ممکن می‌رسد.
توصیه مهم برای دارندگان دسته چک

در خصوص چک نکاتی وجود دارد که حتی مدیران و کسبه که به مراتب بیش از سایرین از این سند تجاری استفاده می‎کنند با ‎رعایت نکردن این نکات ناخواسته موجبات جعل و سوءاستفاده را برای سودجویان فراهم می‎آورند. چک برگشتی از جرائم علیه اموال است که مشکلاتی فراوان در جامعه به وجود آورده است. بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی و استفاده ناصحیح از چک دچار مشکلات فراوان شده و حتی سر از زندان درمی‌آورند. دارندگان چک و صاحبان حساب‌ جاری اگر موارد قانونی مربوط به استفاده از چک را رعایت کنند، از دسته‌ چک آنان سوءاستفاده نمی‌شود و یا سوءاستفاده به حداقل ممکن می‌رسد. برای جلوگیری از جعل و سوءاستفاده از چک چند توصیه مهم برای دارندگان دسته چک در مجله دلتا ذکر شده است.

چند توصیه مهم برای دارندگان دسته چک

– هنگام نوشتن متن چک سعی کنید شخصا” و با قلم خود متن چک را بنویسید. حتی اگر طرف مقابل مورد اعتماد شما باشد، هرگز اجازه ندهید دیگران متن چک را بنویسند.
– در قسمت «مبلغ چک» میزان آن را هم به‌ صورت ریال و هم تومان بنویسید. همچنین در قسمت «در وجه» سعی کنید که وجه را به اسم شخص بنویسید و تا می‌توانید از نوشتن کلمه «حامل» خودداری کنید.
– در داخل شکل مستطیل که باید مبلغ به عدد نوشته شود، سعی کنید از سمت چپ با کمترین فاصله به حرف «ر» در کلمه «ریال» شروع به نوشتن کنید و پس از نوشتن مبلغ در جلوی آن تا انتهای مستطیل خط تیره کشیده شود.
– چک را به‌ آرامی بنویسید و از شتاب‌زدگی و عجله در نوشتن خودداری و تا آنجا که ممکن است بدون قلم‌خوردگی چک را صادر کنید.
– چنانچه در هنگام نوشتن دچار قلم‌خوردگی شدید حتی در یک حرف یا عدد، پشت چک قید شود که قلم خوردگی از جانب شما است و آن را تصحیح کنید.

دسته چک
– در انتخاب امضاء برای چک سعی کنید از امضاء ساده که به‌ راحتی قابل جعل باشد خودداری و زیر امضاء نام و نام خانوادگی را به همراه تاریخ با خط خود قید کنید.
– پس از صدور چک، ته چک را کامل کرده و تاریخ و مبلغ و اینکه چک را به چه کسی داده‌اید حتماً قید شود.
از نمونه امضاء خود در قسمت ته چک و برگ و جلد دسته‌ چک خودداری کنید تا چنانچه چک یا دسته‌ چک مفقود شد یا مورد سرقت قرار گرفت جعل نمونه امضاء صورت نگیرد.
– چنانچه دسته ‌چک یا یک برگ چک مفقود یا مورد سرقت قرار گرفت، در اسرع وقت به بانک اطلاع دهید و طبق ماده ۱۴ قانون چک ظرف مدت یک هفته به دادسرا مراجعه کرده و ضمن طرح شکایت دستور قضایی را به بانک تحویل دهید.
چنانچه به دادسرا مراجعه و دستور قضایی صادر نشود، بانک مسئولیتی نخواهد داشت و می‌تواند وجه‎ چک را پرداخت و یا چک را برگشت بزند.

توصیه برای دارندگان دسته چک
– با توجه به مشکلات و تراکم کار در بانک و برای جلوگیری از برگشت خوردن چک سعی کنید مبلغ چک را یک روز قبل از موعد آن در بانک تأمین کنید و چنانچه در تأمین وجه چک در موعد مقرر دچار مشکل شدید حتماً با دارنده چک هماهنگ کرده به او اطلاع دهید و از او مهلت بخواهید تا با برگشت خوردن چک و بدحسابی مواجه نشوید.
– کسی که چک بلامحل صادر کند طبق قانون چک، علاوه بر اینکه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چک و خسارت وارده محکوم می‌کند، به مجازات حبس و جزای نقدی نیز محکوم خواهد شد. در ضمن در صورتی که چک را بابت ضمانت یا تخلیه ملک به‌ طرف مقابل داده‌اید، حتماً از او رسید دریافت کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنای بیشتر با اقداماتی که در صورت گم شدن چک باید انجام شود “مفقودی چک ؛ مراحل اعلام و اثبات آن” را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۲۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ آبان ۱۳۹۸ در ۶:۲۲ ب٫ظ

  3. ملکی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۲۷ ب٫ظ

    ممنون از اطلاع خوبتون

    پاسخ

  4. علی فرجی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۱:۱۶ ب٫ظ

    متشکر

    پاسخ

  5. فتحی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۱۱ ق٫ظ

    خیلی کاربردی بود این مطلب ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …