خانه سلامتی ۱۶ خوراکی گول زننده

۱۶ خوراکی گول زننده

۶
2
خوراکی های گول زننده را می شناسید؟ با دلتا و این مطلب مهیج همراه باشید.
خام

این خوراکی ها به شما دروغ می گویند!

شاید برخی از این مواد مغذی، خوش رنگ و لعاب باشند اما طریقه ی مصرف آنها هم می تواند از نظر علم تغذیه مهم باشد. نظر شما درباره رژیم غذایی خام خواری چیست؟

خام خوردن بعضی مواد غذایی خطری ندارد؛ برای مثال بسیاری از میوه ها و سبزیجات را می توانیم بعد از شستن، بدون انجام کار خاصی بخوریم. با این حال، بعضی مواد غذایی هم هستند که هرگز نباید خام خورده شوند!

به گزارش مجله پیام دلتا، در سال های اخیر، بحث سالم خوری و استفاده از مواد غذایی به صورت طبیعی بسیار داغ شده است. یکی از نتایج این جریان، رژیم غذایی خام خواری است که طرفداران زیادی هم دارد.

حالا این سؤال مطرح است که آیا می توانیم همه ی مواد غذایی را به صورت خام مصرف کنیم؟

خام-خواری

خوراکی های گول زننده

بعضی مواد غذایی هستند که هرگز نباید خام خورده شوند؛ چون ممکن است هضم آن ها برای بدن و معده دشوار باشد یا حاوی مواد سمی و باکتری باشند که می توانند شما را بیمار کنند.

در ادامه به معرفی مواد غذایی می پردازیم که هرگز نباید آن ها را به صورت خام بخورید.

شیر

شیر تازه را بهترین نوع شیر برای بدن می دانند اما تازه بودن شیر به این معنا نیست که به طور مستقیم از گاو، بز، گوسفند یا شتر دوشیده شده است.

درواقع، شیر خام یا غیر پاستوریزه می تواند حاوی باکتری های مضر و دیگر میکروب هایی باشد که می توانند باعث بیماری یا حتی مرگ شوند. خوردن شیر خام می تواند باعث ابتلا به عفونت های جدی مثل باکتری های سالمونلا و لیستریا هم شود.

تخم مرغ

گرچه خوردن تخم مرغ خام در کشورهایی مثل ژاپن و کره رایج است اما این تصور رایج که تخم مرغ خام سالم تر از تخم مرغ پخته شده است، توسط تحقیقات دانشمندان رد شده است.

در این تحقیق پی برده شد که وقتی تخم مرغ  را به صورت پخته می خورید، پروتئین آن بیشتر از حالت خام جذب بدن می شود، به طوری که ما ۹۰ درصد پروتئین تخم مرغ پخته را جذب می کنیم اما این میزان در مورد تخم مرغ خام ۵۰ درصد است.

به علاوه، برای اینکه از نابود شدن باکتری سالمونلای درون تخم مرغ مطمئن شویم، باید آن را خوب بپزیم.

شیر-و-تخم-مرغ-خام

بادام تلخ

بادام تلخ به خواص درمانی اش شهرت دارد، گرچه تا به حال هیچ تحقیق قطعی ای این خواص را اثبات نکرده است.

در حقیقت، ماده ی سیانید در مقدار معینی می تواند سمی و مرگبار باشد. خوردن ۷ تا ۱۰ بادام تلخ در کودکان می تواند منجر به مرگ شود و ۱۲ تا ۷۰ عدد بادام تلخ هم برای افراد بزرگسال می تواند کشنده باشد.

طبق تحقیقات، خوردن ۴ تا ۵ عدد بادام تلخ می تواند باعث گیجی، حالت تهوع و کرامپ (انقباضات غیر ارادی و دردناک) شکمی شود. بادام های خام و تلخ در آمریکا جزء مواد غذایی ممنوعه محسوب می شوند.

آرد

خوردن آرد به صورت خام، ریسک ابتلا به باکتری ای کولای را دارد. باکتری های درون مواد غذایی حاوی آرد با پخته شدن از بین می روند.

سیب

یک ضرب المثل هست که می گوید هر روز یک سیب بخور تا دکتر به سراغت نیاید!

اما دانه های سیب حاوی ماده ای به نام آمیگدالین هستند که گاز زدن تصادفی آن ها می تواند باعث انتشار ماده ی سیانید شود. گرچه برای اینکه سیانید به دوز کشنده ای برسد، باید نزدیک به ۴۰ دانه ی سیب را ببلعید اما کارشناسان می گویند حتی مقدار اندکی از این ماده هم می تواند خطرناک باشد و باید حتماً از بلعیدن دانه های سیب خودداری کنید.

بادام هندی

بادام هندی نه تنها یک میان وعده ی خوشمزه است بلکه کلسترول های مضر را کاهش می دهد، ریسک حمله قلبی را کم می کند و به حفظ تناسب اندام کمک می کند.

با این حال، بادام هندی خام حاوی اوروشیول است، ماده ای سمی که در گیاه پیچک سمی وجود دارد که از همان تیره ی درخت بادام هندی است. در بعضی افراد حتی تماس با بادام هندی هم می تواند باعث یک واکنش پوستی خطرناک شود.

ماهی تن

در تهیه ی غذاهایی مانند سوشی از ماهی های خام و تازه ای مثل تن استفاده می شود.

گرچه ماهی تن را به صورت خام می توان خورد اما اگر ماهی تن خام در کنار گوشت خام یا ماهی های خام دیگر نگهداری شده باشد، مصرف آن ممکن است شما را با ریسک ابتلا به بیماری های ناشی از غذا مواجه کند.

علاوه بر این، ماهی تن خام جیوه ی بسیار زیادی در خود دارد، ماده ای که می تواند تأثیرات سمی ای بر سیستم های قلبی – عروقی و عصبی بدن داشته باشد. تحقیقات هم نشان داده است که میزان جیوه در ماهی پخته شده ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر از ماهی خام است.

گوجه-فرنگی-خام

گوجه فرنگی

گرچه گوجه فرنگی را می توان به صورت خام خورد اما تحقیقات نشان داده است که فعالیت آنتی اکسیدانی گوجه فرنگی پخته بیشتر از گوجه فرنگی خام است. این بدان معنی است که برای اینکه بهره ی بیشتری از خواص گوجه فرنگی ببرید، باید آن را به صورت پخته مصرف کنید.

در میان سبزیجاتی که بیشترین انباشت مواد آفت کش را بر روی خود دارند، گوجه فرنگی رتبه ی دهم را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین ابتدا باید آن ها را خوب بشویید. ریشه، برگ ها و گوجه فرنگی های نرسیده سمی هستند و نباید خورده شوند.

مرغ

خوردن مرغ خام می تواند باعث بیماری های جدی ای شود؛ چون حاوی باکتری های سالمونلا، کامپیلوباکتر یا هر دوی آن ها است؛ مسئله ای که می تواند باعث اسهال، تب و کرامپ (انقباضات غیر ارادی و دردناک) شکمی شود.

عسل

عسل خام ممکن است حاوی تخم باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم باشد که به ویژه برای نوزادان، کودکان زیر یک سال و زنان باردار، بسیار خطرناک است.

این مسئله می تواند باعث مسمومیت بوتولیسم شود که عوارض جانبی آن عبارتند از حالت تهوع، استفراغ و اسهال. این شرایط می تواند به بروز رعشه ای خطرناک منجر شود.

قارچ-خام

قارچ

قارچ خام حاوی ماده ای به نام آگاریتین است که در مثانه ی موش ها تأثیر سرطانی دارد.

گرچه به نظر می رسد که این ریسک در مورد انسان ها بسیار کمتر است، به طوری که از هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۲ نفر به این مشکل دچار می شوند اما برای اینکه از مواد مغذی موجود در قارچ که ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهند، بهره ببرید؛ بهتر است اول آن را بپزید. به علاوه، پختن قارچ کمک می کند تا آلودگی جیوه ای آن از بین برود.

بادمجان

یک عدد بادمجان حاوی حدوداً ۱۱ میلی گرم سولانین است، ماده ای شبه قلیایی که در مقادیر زیاد می تواند سمی باشد.

گرچه برای اینکه این ماده به حد کشنده ای برسد، باید بادمجان زیادی را به صورت خام بخورید اما خوردن بادمجان خام می تواند باعث حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.

سوسیس هات داگ

گرچه سوسیس های هات داگ معمولاً نیمه پخته هستند اما بهتر است قبل از خوردن شان آن ها را بپزید. سوسیس هات داگ نیمه پخته می تواند حاوی باکتری لیستریا باشد که فقط حرارت آن را از بین می برد.

لوبیا قرمز

لوبیا قرمز حاوی ماده ی سمی ای به نام هماگلوتینین (لکتین لوبیا قرمز) است؛ خوردن ۴ یا ۵ عدد لوبیای قرمز ممکن است باعث اسهال، گاستروانتریت شدید، حالت تهوع شدید و استفراغ شود.

لوبیا سفید

لوبیای سفید حاوی ماده ی لینامارین است که در صورتی که خام خورده شود، تولید سیانید می کند. خوردن لوبیای سفید به صورت خام در مقادیر بالا می تواند کشنده باشد. خوشبختانه، طی فرایند پخت، از میزان سیانید لوبیای سفید کاسته می شود.

لوبیا سبز

گرچه لوبیای سبز خام لزوماً سمی نیست اما می تواند حاوی مقادیر بالایی لکتین باشد، پروتئینی که می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

منبع: تابناک با تو

بیشتر ببینید در سلامتی

۶ دیدگاه

  1. عادا

    ۲۶ شهریور، ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۷ ق٫ظ

    بسیار مفید و ارزنده است

    پاسخ

  2. عادا

    ۲۶ شهریور، ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۷ ق٫ظ

    بسیار مفید و ارزنده است

    پاسخ

  3. صلابت

    ۲۶ شهریور، ۱۳۹۸ در ۹:۵۹ ق٫ظ

    تامل برانگیز

    پاسخ

  4. شایسته

    ۲۶ شهریور، ۱۳۹۸ در ۹:۵۷ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  5. فتحی

    ۲۶ شهریور، ۱۳۹۸ در ۹:۰۷ ق٫ظ

    مطالب عالی

    پاسخ

  6. متین

    ۲۵ شهریور، ۱۳۹۸ در ۹:۴۸ ب٫ظ

    چقدر کاربردی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بخوانید

رژیم شیر و خرما ؛ سوپر معجون لاغری

روز خودتان را با یک نوشیدنی لاغر کننده و پر انرژی شروع کنید؛ معجون لاغری شیر و خرما؛ دربار…