گرفتن مهریه بعد از فوت زن امکان دارد؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق زن در ازدواج است و در واقع بدهی است که شوهر به زن دارد و هر زمانی زن اراده کند مرد باید آن را پرداخت کند.
 مهریه زن پس از فوت

مهریه زن پس از فوت یکی از موضوعاتی است که پیرامون آن بسیار بحث می‌شود. زن و شوهر از یکدیگر درصورتی‌که عقد دائم باشند، ارث می‌برند. حالا سؤالی که مطرح می‌شود آن است که آیا با فوت زن مهریه ساقط می‌شود؟ و آیا این مهریه به ورثه می‌رسد؟ همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

 آیا مهریه زن پس از فوت وی ساقط می‌شود؟

مهریه در واقع دین و بدهی شوهر است که به زن دارد. این بدهی تا زمانی که پرداخت نشده است بر عهده مرد بوده و باید به زن آن را بپردازد. حالا در صورت فوت زن ورثه وی حق دارند از مرد تقاضای پرداخت مهریه را داشته باشند. به بیان دیگر وراث از مرد طلبکار هستند؛ بنابراین با قتل و فوت زن، مهریه از بین نمی‌رود و وراث می‌توانند برای  مطالبه آن اقدام کنند.

مهریه پس از فوت گرفتن مهریه بعد از فوت زن امکان دارد؟

مهریه زن پس از فوت به ورثه‌اش می‌رسد

طبق آنچه گفته شد گرفتن مهریه همواره حق زن است، حتی اگر زن در قید حیات نباشد، ورثه وی می‌توانند بعد از فوت ایشان به‌عنوان نماینده‌های وی درخواست مطالبه مهریه را داشته باشند. به بیان دیگر مهریه زن بعد از فوت وی به وراث او منتقل شده و آن‌ها می‌توانند مهریه را دریافت کنند.

نکته مهم آن است که مرد نمی‌تواند از پرداخت مهریه به ورثه همسر خود به هر بهانه‌ای خودداری کنند مگر آنکه مهریه به دلایل قانونی مانند بخشش زن قبل از فوت یا دریافت آن پیش از فوت دیگر وجود نداشته باشد. اگر علاقه دارید بدانید مراحل گرفتن مهریه به چه صورت است به مطلب مراحل قانونی دریافت مهریه مراجعه کنید.

بنابراین، باید گفت که دین ناشی از مهریه از جمله دیون ممتاز است و حتی در صورت وجود بدهی‌های متعدد مرد یا حتی فوت وی، باز هم پرداخت مهریه زن بر سایر بدهی‌ها مقدم است و در اولویت قرار دارد. شایان‌ذکر است که ورثه زن باید مدارکی همچون عقدنامه او را نیز به پیوست دادخواست خود تقدیم دادگاه کنند.

مهریه زن پس از فوت به ورثه‌اش می‌رسد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه تقسیم ارث را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ در ۸:۵۶ ق٫ظ

  2. بدون نام

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۰:۱۱ ق٫ظ

    تورو خدا قوانین چن صد سال پیشتون رو به روز کنید من حی و حاضر ۴ سال تو دادگاه پرونده مطالبخ مهریه دارم نه تونستم نفقه بگیرم نه مهریه بعد توقع دارید بعد مردنم ورثه ها بیان مهریه بگیرن

    پاسخ

    • ناشناس

      ۷ تیر ۱۴۰۲ در ۸:۵۸ ق٫ظ

      نکنه پارتی ی

      پاسخ

  3. بدون نامچ

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۰:۰۵ ق٫ظ

    چرا نظرات رو منتشر نمی کنید پاهم بهره ببریم

    پاسخ

  4. بدون نام

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۴۴ ب٫ظ

    قوانین مملکت من ناقص هستش در مورد طلب مهریه بعد فوت صحبت می کنید فقط با قلم سیاه می کنید و می نویسید بابا حی و حاضر من زنده ۴ ساله تو دادگاه یک سکه نتونستم از همسرم که من رو ترک کرده بگیرم قوانین مرد سالاری حاکم هستش دادگه ها هم طلاق نمی دهند که امار طلاق رو نشون ندهند یه سری به دادگاهها بزنید ببینید چه خبره زنان سر در گم رها شده اند برای عدالت خواهی به دادگاه رفته اند ولی هیچ حداقل پرونده من این طور هست

    پاسخ

  5. ثامن

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …