ریزش معاملات خانه در سراسر کشور

۶
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برابرآمار، تعداد معاملات هر ماه کاهش یافته است؛ به طوری که قراردادهای خرید و فروش مسکن درکشور طی ماه‌ های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و ۲۲ روز ابتدای شهریور به ترتیب ۶، ۳۴، ۴۰، ۵۳ و ۶۲ درصد در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کم‎تر شده است.
ریزش

بررسی های میدانی نشان می‎دهد که معاملات خانه و آپارتمان در کشور طی ۲۲ روز شهریور ماه با بیشترین ریزش در شش سال اخیر به عدد  منفی ۶۲ درصد رسیده است .

به گزارش مجله پیام دلتا، آمار اتحادیه مشاوران املاک گویای آن است که در پی روند کاهش خرید و فروش خانه در کشور که از اردیبهشت امسال آغاز شده، رکورد منفی در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه به ثبت رسیده است.

 از یکم تا بیست و دوم شهریورماه ۹۸ در کل کشور ۱۸ هزار و ۲۲۹ قرارداد خرید و فروش ملک امضا شده که در مقایسه با  زمان مشابه سال گذشته ۶۲ درصد ریزش داشته است .

 اجاره نامه نیز در این مدت ،۳۰ هزار و ۷۷۸ مورد بوده که حاکی از افت ۱۳ درصدی در مقایسه با  زمان مشابه پارسال است. کارشناسان می‌گویند این میزان اندک معاملات حتی در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ که بازار مسکن در رکود قرار داشت نیزدیده نشده است.

پس از آن‌که در فروردین ماه ۹۸ تعداد مبایعه‌ نامه‌ها درکشور در مقایسه با  زمان مشابه سال ۹۷، ۴ درصد افزایش یافت، قراردادها در مسیر ریزش قرار گرفت.

ریزش

برابرآمار، تعداد معاملات هر ماه کاهش یافته است؛ به طوری که قراردادهای خرید و فروش مسکن درکشور طی ماه‌ های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و ۲۲ روز ابتدای شهریور به ترتیب ۶، ۳۴، ۴۰، ۵۳ و ۶۲ درصد در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کم‎تر شده است.

هم‌چنین در شهر تهران آن‌طور که اتحادیه مشاوران املاک تهران گزارش داده است تعداد معاملات مسکن در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه ۲۲۲۱ مورد بوده که در مقایسه با  زمان مشابه سال گذشته ۷۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت هم‌چنین ۸۱۶۱ اجاره‌نامه امضا شده که نشان‌دهنده افت ۲۲ درصدی نسبت به زمان مشابه پارسال است.

 کاهش ۷۹ درصدی معاملات خرید و فروش ملک در پایتخت در شرایطی به ثبت رسیده که آمار اتحادیه از فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مردادماه به ترتیب کاهش ۴۰، ۴۰، ۶۲، ۶۶ و ۷۵ درصدی را در مقایسه با ماه های مشابه سال گذشته نشان می‌داد. به این ترتیب بازار مسکن در شهریورماه که آخرین مهلت فصل جابه‌جایی ها محسوب می‌شود در مسیر افت قرار داشته است.

قیمت مسکن در سراشیبی

پس از کاهش معاملات، قیمت‌های پیشنهادی و قطعی هم روند روبه کاهش داشته است . گزارش‌های دریافتی از کلانشهرها از انجماد دارایی‌ها در بخش ملک حکایت دارد و به همین دلیل نرخ‌های پیشنهادی ۵ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

در تهران هم قیمت‌های پیشنهادی و هم قیمت‌های قطعی ریزش کرد. مشاهدات نشان می‌دهد که عمده مالکان قیمت‌ها را از ۵ تا ۲۰ درصد کاهش داده‌اند. نرخ ماهانه نیز بر اساس آمار رسمی در مردادماه اولین بار طی ۲۰ ماه اخیر منفی شد.

 در مردادماه ۹۸ قیمت خانه درشهر تهران به ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که در مقایسه با تیر ماه ۲.۴ درصد کاهش یافت.

در شرایط کنونی، انتظارات افزایشی جای خود را به انتظارات کاهشی در بازار مسکن داده است. متقاضیان واقعی یا پول ندارند یا در انتظار رسیدن به کمترین قیمت برای ورود به بازار هستند. به عبارت دیگر، تعلیق معاملات که تا تیرماه از طرف عرضه بود، هم‌اکنون از طرف تقاضا صورت می‌گیرد.

جزئیات کاهش قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

نبض بازار مسکن در ۱۸ منطقه‌ تهران متوقف و قیمت ماهانه منفی شد. آمار گویای آن است که مردادماه ۹۸ قیمت آپارتمان در مناطق یک، ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ در مقایسه باتیر ماه کاهش داشته و فقط در چهار منطقه از تهران شامل ۳، ۸، ۱۶ و ۲۱ نرخ‌ها تا حد اندکی افزایش را به ثبت رسانده است. بیشترین افت قیمت ماهانه در منطقه ۱۹ با ۸.۸ درصد کاهش مربوط می‌شود.

1 35  ریزش معاملات خانه در سراسر کشور

آرامش بازار مسکن مشروط است

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: هم‌اکنون می‌توان با اطمینان پایان دوره رونق مسکن را اعلام کرد. او معتقد است: هدایت امکانات و تقاضای مسکن به اطراف کلانشهرها، کنترل نقدینگی و مهار تورم برای ادامه‌ی روند آرام بازار ملک ضروری است.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که معمولا چرخه‌های رونق و رکود مسکن ۲ تا ۳ سال ادامه داشته است گفت: شدت رونق و رکود به پارامترهایی بستگی دارد. بعضی عوامل از رکود عمیق این دوره حکایت دارد؛ چرا که پیش‌بینی رشد توان خانوار با توجه به تحریم‌ها بعید است. موضوع دیگری که ممکن است این رکود را طولانی‌تر کند افزایش احتمالی قیمت اسمی مسکن است؛ مگر این‌ که قیمت واقعی در مقایسه با تورم کاهش یابد.

منبع :ایسنا

۶ دیدگاه

  1. بهرامی

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

    واقعا متقاضیان واقعی توان خرید ندارند

    پاسخ

  2. ملکی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۱۲ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. سیامک مودت

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

    واقعا فاجعه س

    پاسخ

  4. علي حنيفه پور

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

    شرایط رکود اصلا خوب نیست ولی از طرفی قیمتهای اعلامی در تهران واقعا بیش از حد بالا و نجومی ارائه میشه که بایستی واقعا پایین بیاد

    پاسخ

  5. صلابت

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۳۹ ق٫ظ

  6. شایکان حاجبی

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۳۳ ق٫ظ

    سپاس از مطالب مفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…