مایع رنگی حیات

۵
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یک قطره از خون شما هم مایع حیات است! فرقی ندارد که پرسپولیسی هستید یا یک کاربر عادی! با پیام دلتا همراه باشید.
خون و حجامت

مایع رنگی حیات؟! تعجب نکنید! خون را می گوییم که زندگی و زنده ماندن همه ی ما  تقریبا به آن بند است! همانطور که بدون آب نمی توان زندگی کرد، بدون خون کافی در بدن هم نمی توان زنده ماند!

به طور کلی می توان گفت که اهدای خون برای کمک به افراد و بیماران دیگر از جنبه ی انسانی و معنوی مفید است اما همین کار بسیاری از بیماری ها را درمان می کند؛ با مجله پیام دلتا همراه باشید.

حجامت-و-اهدای-خون

مزایای اهدای خون

تقریبا سر و کار همه ی ما به بیمارستان و بخش آزمایشگاه و خون گیری افتاده است؛ البته خون دادن فقط برای زمان بیماری نیست! اصلا چرا باید خون بدهیم؟

جلوگیری از حمله ی قلبی

اهدای خون برای سلامتی شما مفید است؛ زیرا  باعث کاهش میزان آهن بدن و نیز  کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله ی آمریکایی “بیماری های مسری”، اهدا کنندگان خون ۸۸% کمتر از دیگران در معرض سکته ی قلبی قرار دارند؛ با این کار آهن از سیستم بدن خارج می شود و خطر حمله ی قلبی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

مقاومت در برابر سرطان

اهدای خون، به خصوص به صورت مداوم، خطر ابتلا به انواع سرطان را کم می کند. آیا حاضر نیستید از این فرصت استفاده کنید و در برابر سرطان ریه، کبد، روده، معده و حنجره مقاومت خود را افزایش دهید؟

کنترل طبیعی بیماری ها

فرد اهدا کننده از چکاپ رایگان نیز بهره مند می شود. اما چه نوع چکاپی؟

  • این افراد برگه ای را دریافت می کنند که حاوی اطلاعاتی در مورد سطح فشار خون و کلسترول است؛ دو عامل مهم در حفظ سلامتی!
  • اگر تکنسین مربوطه متوجه فشار خون بالای شما شود، به طور قطع، به شما پیشنهاد می کند که به پزشک مراجعه کنید. افرادی که این دو عامل را به طور مرتب اندازه گیری می کنند، زودتر از دیگران از مشکلات سلامتی خود مطلع می شوند و در جهت رفع آنها اقدام می کنند.
  • انجام آنالیز ترکیبات خون و حتی تعیین گروه خونی به صورت جدا و با مراجعه به پزشک معالج مجانی نخواهد بود اما ارائه ی این خدمات به اهداکنندگان کاملاً رایگان است.
  • خون فرد اهداکننده به منظور تشخیص عواملی نظیر ویروس HIV، هپاتیت و سفلیس آنالیز می شود و مشاهده ی هر گونه مشکل را به وی اعلام خواهند کرد.
  • فرایند خون سازی مجدد برای شما مفید است و اهدای خون این مزیت را نیز به همراه خواهد داشت. این فرایند بدن شما را سالم تر، پر انرژی تر و کارآمد تر خواهد کرد.

حجامت-و-اهدای-خون

علائم اهدای خون

البته این بدان معنی نیست که هر وقت دل تان می خواهد و تحت هر شرایطی می توانید خون بدهید؛ ممکن است شما مبتلا به بیماری خاص یا کم خونی باشید؛ به همین دلیل این کار باید زیر نظر پزشک و با تشخیص وی انجام شود.

بنابراین، ممکن است اهدای خون به ضرر شما تمام شود و بدن تان را ضعیف تر کند یا عوارض مختلفی مانند این موارد را به جا بگذارد:

  • سرگیجه
  • احساس ضعف
  • سبکی سر
  • تهوع

البته این علائم معمولاً ظرف سه روز بعد از اهدای خون تمام می‌شوند اما شما موظف هستید که قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که اگر سطح آهن فرد پس از اهدای خون خیلی پایین باشد، می‌توانید مصرف غذاهای غنی از آهن را افزایش دهید. غذاهای غنی از آهن شامل گوشت قرمز، عدس، اسفناج و آبمیوه‌ های طبیعی یا غلات هستند.

حجامت-و-اهدای-خون

اهدای خون یا حجامت؟

باید قبول کرد با توجه به تأیید اهدای خون در علم امروزی، می توانید به جای حجامت، خون اهدا کنید.

در حقیقت، در سیستم گردش خون، تمام خون هایی که در سراسر بدن گردش می کنند، یکی است. اما در این باره برخی معتقدند که خون کمر از دیگر نقاط بدن آلوده تر است و با کمک حجامت باید از بدن خارج شود؛ در صورتی که انتقال خون از سیاهرگ صورت می گیرد و بدن خون کثیفی ندارد.

خون نواحی مختلف بدن با هم تفاوتی ندارند و به جای حجامت و برداشتن خون از کمر به آسانی می توانید خون خود را اهدا کنید که آثار مفیدتری نیز برای سلامت بدن دارد.

مزایا و معایب حجامت

  • در حجامت، خون از پشت کمر و از مویرگ ها سطح پوست خون گرفته شده ولی اهدای خون از رگ اصلی و از دست گرفته می شود. البته در کشورها و فرهنگ های مختلف، تکنیک های متفاوتی از حجامت وجود دارد.
  • تاثیر اهدای خون، به کنترل سطح آهن در سیستم گردش خون کمک می کند؛ بنابراین با حفظ ذخائر آهن در بدن، مانع از خطر ابتلا به سرطان و سایر اختلالات کمبود آهن می شود.
  • اهدای خون مستمر سبب افزایش ضریب امنیت و سلامت خون در بدن می شود؛ زیرا در هر بار اهدا مشاوره انجام شده و تمام آزمایشات غربالگری روی خون اهدایی صورت می گیرد.
  • حجامت هم در بسیاری از موارد دیگر تاثیر گذار است که عبارتند از: درمان درد کمر، بیماری های پوستی، سیاتیک، اسپوندیلوز گردن و غیره.

بنابراین، با در نظر گرفتن مزایا و معایب هر دو روش، در نهایت انتخاب روش مناسب خون دهی و خون گیری به عوامل مختلفی مثل قدرت سیستم ایمنی بدن و بیماری های آن بستگی دارد؛ پس اقدام به این کار باید با تأیید پزشک و انجام آزمایش های لازم صورت گیرد.

۵ دیدگاه

  1. شایسته

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. بزرگی

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۴۴ ب٫ظ

    خون دادن حداقل سالی ی بار خوبه

    پاسخ

  3. یوسفی

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۴۹ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. متین

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۱ ب٫ظ

    • نرگس نظیف

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۵۷ ق٫ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…