ایرانگردی، آذربایجان غربی

همان غاری که کفتر لانه دارد!

۳
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
غار سهولان است و کبوترهایی که در دیواره‌هایش لانه کرده‌اند!
غار سهولان

غار سهولان که دومین غار بزرگ آبی ایران است، همان جایی است که کفتر لانه دارد! باور نمی‌کنید؟ این حقیقت دارد. غار سهولان که در منطقه کردنشین آذربایجان غربی واقع شده، جایی است که هزاران کبوتر در آن لانه کرده‌اند و به زندگی ادامه می‌‎دهند. حالا دیدید این موضوع شوخی نبود؟ با صفحه گردشگری مجله پیام دلتا همراه باشید تا با هم به غاری سفر کنیم که لانه هزاران کبوتر است و از زیبایی‌های آن لذت ببریم.

غار سهولان

غار سهولان کجااست؟

غار «سَهولان» در روستای سهولان قرار دارد. این روستا در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد واقع شده است. به صورت دقیق‌تر، غار در جاده برهان و روستای عیسی کند قرار دارد. غار سهولان یکی از دیدنی‌های استان آذربایجان غربی است که هر سال گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ تا ۱۵ درجه ‌است. واژه سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم محلی غار را لانه کبوتر نیز می‌نامند. دلیل این نام‌گذاری غار به سهولان وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

غار سهولان
 به گفته پژوهشگران این غار دومین غار آبی بزرگ ایران به شمار می‌رود. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر می‌رسد. عمق آب در برخی جاهای غار بیشتر از ۶۲ متر است!

غار سهولان

هم قایق و هم پای پیاده

غار سهولان پر از تونل‌هایی است که کف آن رودخانه جاری است. بعضی مسیرها هم خشک هستند. بنابراین گردشگران بخشی از مسیر را با پای پیاده می‌پیمایند و بخش دیگر را به کمک قایق‌های پارویی! درون غار بسیار مرطوب و تاریک است و اگر می‌خواهید واردش شوید، باید تعداد زیادی پله را پایین بروید. درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتیگراد در نوسان است و رطوبت حاکم بر غار نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد متغیر است که در اثر رطوبت بالا روى سنگ ها و صخره ها با خزه هاى سبز و قهوه اى پوشیده شده است.

غار سهولان

در بدو ورود به درون غار بوى رطوبت همراه با بوى خفیف گوگرد به مشام مى‌رسد. در سفر آبى درون غار، هر یک از گردشگران پس از دریافت یک جلیقه نجات در قایق‌ها قرار مى‌گیرند و حرکت آغاز مى‌شود. نخستین دریاچه پیش روى گردشگران حدود ۲۰۰ متر وسعت دارد که داراى آبى زلال و صاف است.در انتهاى آن دو دالان باریک دیده مى‌شود که به دریاچه‌ها و دالان‌هاى بعدى باز مى‌شوند.

غار سهولان

مناطق ممنوعه

گردشگران در سفر به این غار با گذشت از دالان‌هاى تنگ و باریک سه حوضچه آبى بزرگ و کوچک را پشت سر مى‌گذارند تا به چهارمین و بزرگ‌ترین دریاچه برسند. این دریاچه حدود ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد و آخرین نقطه‌اى است که بازدیدکنندگان به وسیله قایق طى مى‌کنند.

به گفته قایق‌رانان از دریاچه چهارم به بعد حدود ۲۰۰ متر دیگر نیز توسط غارنوردان کشف شده. ولى به دلیل باریک بودن تونل‌ها و نداشتن روشنایى، ورود گردشگران به آن منطقه ممنوع اعلام شده است. در پایان سفر آبى، گردشگران از میان تونل‌ها و دالان‌هاى تنگ و باریک راه خود را به دهانه فرعى (دهانه خروجى) غار ادامه مى‌دهند. دهانه فرعى که به «لونه مالان» مشهور است با ارتفاعى حدود ۵۰ متر از سطح آبى غار با ۱۷۰ پله سنگى پیچ درپیچ به همان محوطه باز مى‌شود که دهانه اصلى نیز در آن قرار دارد.

مساحت کل این غار حدود دو هکتار تخمین زده مى‌شود.۳۰۰ متر از مسیر آبى و ۲۵۰ متر از مسیر خشکى آن کشف و ساماندهى شده است.

غار سهولان

نکات مهم در بازدید

حتما از جلیقه نجات استفاده کنید. از شوخی و خنده در قایق‌ها بپرهیزید. خوردن و آشامیدن در غار کار عاقلانه‌ای نیست. اگر از فضاهای بسته و تاریک واهمه دارید، این سفر برای شما مناسب نیست. بازدید از غار برای خانواده‌های دارای فرزند توصیه نمی‌شود. برای بازدید از غار باید تعداد زیادی پله را بالا و پایین بروید. برای همین به نظر می‌رسد این سفر برای افراد مسن با محدودیت‌های حرکتی، همچنین افراد با نیازمندی‌های خاص مناسب نباشد. همراه داشتن لباس گرم توصیه می‌شود. به ویژه اگر سرمایی هستید.

غار سهولان
غار سهولان

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۱۵ ب٫ظ

  2. ملکی

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۴۲ ب٫ظ

    واقعا موافق هستم امیدوارم یک روز بتونم از نزدیک برم اونجارو ببینم

    پاسخ

  3. بردیا

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

    بسیار دیدنی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…