ایده هایی تازه برای دکوراسیون اتاق نوزاد

۱
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلاقیت عنصر اصلی طراحی‌ داخلی منزل است. شما با صرف کمی خلاقیت می‌توانید از اتلاف هزینه و انرژی خود جلوگیری کنید.
دکوراسیون اتاق نوزاد

 برای طراحی یک فضای کاربردی، ایمن و مناسب برای نوزاد به نکات زیر توجه کنید:

  • یک دیمر (تنظیم‌کننده‌ی نور) به پریزهای برق اضافه کنید. با این کار می‌توانید نور اتاق را به دلخواه خود تغییر دهید.
  • از پارچه‌ها و فرش‌های بادوام و قابل شست‌و‌شو که به‌راحتی تمیز می‌شوند استفاده کنید.
  • اثاثیه‌ای را برای اتاق انتخاب کنید که از نوزادی تا نوجوانی قابل استفاده باشند.
  • به محل قرارگیری مبلمان و ایمنی اتاق فکر کنید. تا چند ماه دیگر نوزاد شما شروع به حرکت می‌کند و به فضای بیشتر و ایمن‌تری نیاز دارد. به‌عنوان مثال پریزهای برق را بپوشانید، گهواره را از پنجره فاصله‌ بدهید، برای پنجره حفاظ بگذارید و وسایل با ارزش را در قفسه‌های بالاتر قرار بدهید.
  • از چند قفسه استفاده کنید تا به‌راحتی اتاق نوزاد را تمیز و مرتب نگه دارید.
  • از آنجا که کودک زمان زیادی را روی زمین می‌گذراند، اجازه بدهید بخشی زیادی از کف اتاق خالی باشد تا کودک بتواند در آن بازی کند.

در ادامه با چند ایده برای طراحی تزیین اتاق نوزاد با ما همراه باشید:

۱. انتخاب گهواره‌ مناسب

دکوراسیون اتاق نوزاد ـ انتخاب گهواره‌ی مناسب

این روزها مدل‌های متنوع و جدید از گهواره در بازار موجود است. شما می‌توانید از یک گهواره با طراحی جدید یا متفاوت مثلاً بیضی‌شکل استفاده کنید.

بهتر است گهواره‌ای انتخاب کنید که با رشد کودک دلبندتان بتوانید برای مدتی از آن به عنوان تختخواب استفاده کنید. از آنجا که یکی از گزینه‌های مهم و کاربردی در تزیین اتاق نوزاد گهواره است، بهتر است آن را زودتر سفارش بدهید.

۲. استفاده از رنگ خاکستری

دکوراسیون اتاق نوزاد ـ استفاده از رنگ خاکستری

اگر هنوز جنسیت کودک‌تان مشخص نیست و قصد رنگ آمیزی اتاق او را دارید، می‌توانید برای طراحی و رنگ آمیزی اتاق نوزاد از رنگ خاکستری به عنوان رنگ اصلی استفاده کنید. رنگ خاکستری یک فضای مدرن اما کلاسیک را ایجاد می‌کند. در ضمن از وسایل و طیف‌های مختلف رنگ خاکستری برای طراحی فضا استفاده کنید.

۳. استفاده از وسایل پُر رنگ و دارای نقش و نگار

دکوراسیون اتاق نوزاد ـ استفاده از وسایل پُررنگ

به عقیده‌ی طراحان، استفاده از رنگ‌های ملایم برای طراحی اتاق نوزاد چندان مناسب نیست و بهترین روش برای تحریک بینایی نوزاد استفاده از طرح‌های راه‌راهِ سیاه و سفید یا استفاده از طیفی از رنگ‌های متضاد تیره و روشن است.

استفاده از رنگ‌های ملایم در اسباب‌بازی و اتاق نوزاد طرفداران زیادی دارد. شاید دیدن این رنگ‌ها به نظر شما زیبا باشد اما برای کودک‌تان جلوه‌ی بصری چندانی ندارد. تحقیقات نشان می دهد استفاده از رنگ‌های متضاد سیاه و سفید به‌خوبی روی شبکیه‌ی چشم نوزاد تأثیر می‌گذارد و قوی‌ترین علائم بینایی را به مغز ارسال می‌کند.

ارسال این علائم قدرتمند به این معنی است که مغز بیشتر رشد می‌کند و سیستم بینایی سریع‌تر تکامل می‌یابد.

البته فقط رنگ‌های سیاه و سفید نیست که نظر کودک را به خودش جلب می‌کند. استفاده از سایر رنگ‌های متضاد پُر رنگ در کنار هم می‌تواند این کار را انجام دهد.

می‌توانید از رنگ‌های متضاد در موارد زیر استفاده کنید:

  • کاغذ دیواری یا نقاشی‌های دیواری
  • اثاثیه، پارچه روتختی، پرده و ملافه
  • فرش.

۴. تزیین سقف

دکوراسیون اتاق نوزاد ـ تزیین سقف

حالا که با چگونگی انتخاب وسایل و استفاده از رنگ‌های متضاد آشنا شدید، می‌توانید از ترکیب آنها برای زیبا کردن سقف استفاده کنید. به یاد داشته باشید بیشترین جایی که یک نوزاد می‌بیند سقف است. پس از طراحی آن غافل نشوید.

۵. استفاده از صندلی متحرک در تزیین اتاق نوزاد

دکوراسیون اتاق نوزاد ـ استفاده از صندلی متحرک

نوزادان دوست دارند قبل از خواب به‌آرامی تکان داده شوند، می‌توانید برای خواباندن کودک از صندلی‌های آویز مدرن هم استفاده کنید.

۶. طراحی دکوراسیون برای استفاده در چند سال بعد

دکوراسیون اتاق نوزاد ـ طراحی دکوراسیون برای استفاده در چند سال بعد

از وسایلی استفاده کنید که بتوانید برای چند سال آینده هم از آنها استفاده کنید. بعضی از گهواره‌ ها به تختخواب کودک تبدیل می‌شوند. یا از میز تعویض پوشک نوزاد می‌توان برای نگهداری لباس استفاده و یا آن را تبدیل به میز آرایش کرد.

فراموش نکنید که در تزیین اتاق نوزاد از وسایل جالب مثل چادر یا اسب‌ های متحرک استفاده کنید. چند سال دیگر که نوزادتان به یک کودک نوپا تبدیل شد حتما با آنها بازی می کند.

۷. به‌کار بردن یک موضوع در طراحی (تِم)

دکوراسیون اتاق نوزاد ـ به‌کار بردن یک موضوع در طراحی (تِم)

زمانی که یک تم خاص را برای دکوراسیون تعیین می‌کند در قسمت‌های مختلف، وسایل مرتبط با آن را به‌کار ببرید می‌توانید روی دیوار، وسایل تزیینی و بخش های مختلف اتاق این تم را نشان دهید. این کار اتاق را جذاب‌تر می‌کند.

۸. به کار بردن اسم نوزاد در اتاق

دکوراسیون اتاق نوزاد ـ به کار بردن اسم نوزاد در اتاق

برای دکوراسیون اتاق نوزاد می‌توانید از یک ایده‌ی خلاقانه برای نمایش اسم نوزاد در این فضا استفاده کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید ایده‌ های زیر ارا به کار بندید.

  • قاب کردن حروف روی دیوار
  • نوشتن اسم نوزاد روی ملافه یا بالش
  • استفاده از لوازم تزئینی با نام کودک
  • سفارش حروف دارای چراغ که در نور شب بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

۹. انتخاب جای مناسب برای بزرگسالان

دکوراسیون اتاق نوزاد ـ انتخاب جای مناسب برای بزرگسالان

بزرگترها به‌ دلیل خواباندن، بازی با کودک یا تماشای او زمان زیادی را در اتاق نوزاد سپری می‌کنند. گذاشتن یک صندلی راحت مثل کاناپه یا مبل تختخواب‌شو می‌تواند به استراحت پدر و مادر در اتاق کمک کند.

۱۰. استفاده از قفسه بندی در طراحی اتاق نوزاد

دکوراسیون اتاق نوزاد ـ استفاده از قفسه‌بندی در اتاق نوزاد

شاید از حجم وسایل مورد نیاز برای نوزادِ کوچک تعجب کنید. استفاده از قفسه‌بندی‌ِ مناسب مثل کمد، سبد و کشو کمک می‌کند تا به‌راحتی وسایل را نظم دهید. همچنین می‌توانید در دکوراسیون اتاق نوزاد برای نشان دادن یادگاری‌ های کودک از قفسه‌های زیبا و مدرنِ دیواری استفاده کنید یا اینکه قسمت انتهایی قفسه‌ها را با رنگ‌های روشن رنگ کنید تا جلوه‌ی زیباتری به اتاق داده شود.

کلام آخر

از ایده‌های بالا برای دکوراسیون اتاق نوزاد خود استفاده کنید. این اتاقِ منحصربه‌ فرد همان‌جایی است که کودک‌تان در آن رشد خواهد کرد. با پیاده‌کردن ایده‌ها و طرح‌های مناسب در تزیین و دکوراسیون اتاق کودک می‌توانید عشق ابدی خود را به کودک‌تان نشان بدهید.

یک نظر

  1. رحیمی

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ در ۵:۵۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…