رکود شدید در بازار آپارتمان های لوکس

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
 بررسی ها نشان می دهد، سهم واحدهای لوکس از کل واحدهای مسکونی خالی مانده در بازار بسیار بالااست به طوری که می توان واحدهای مسکونی بحرانی و خالی مانده در ایران را لوکس دانست چرا که قیمت آن بالاتر از توان خرید قرار دارد.
آپارتمان لوکس

رکود شدید در بازار آپارتمان های لوکس روز به روز بیشتر محسوس می‎شود.

آپارتمان های لوکس حالا جزء جدایی ناپذیر بازار مسکن در ایران است . از لواسان تا اسلامشهر و البته در تهران تا بندرعباس ، همه جا واحدها مسکونی لوکس و گران قیمت به چشم می‌خورند .

در گذشته زمین مهمترین بخش در تعیین قیمت مسکن محسوب می‌شد اما در شرایط کنونی زمین، اهمیت خود را در این روند از دست داده است چرا که شکل و شیوه تعیین قیمت مسکن در کشور تغییراتی جدی کرده است.

به گزارش مجله پیام دلتا، تغییر سیاست قیمت گذاری مسکن  ریشه در تغییر شیوه ساخت در ایران دارد، گام برداری به سمت ساخت واحدهای لوکس سبب شده است این بازار شاهد چرخشی مهم در این حوزه باشد.

 بررسی ها نشان می دهد، سهم واحدهای لوکس از کل واحدهای مسکونی خالی مانده در بازار بسیار بالااست به طوری که می توان واحدهای مسکونی بحرانی و خالی مانده در ایران را لوکس دانست چرا که قیمت آن بالاتر از توان خرید قرار دارد.

تورم مسکن چنان سرعت گرفته است که حتی مسکن مصرفی نیز از دسترس بسیاری از خانوارهای متقاضی خارج شده است اما لوکس ها ساز دیگری را در این بازار می زنند .

راهکار تعیین قیمت

 حسام عقبایی ، نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این پرسش که آیا بازار مسکن مصرفی دچار رکود شده یا بازار مسکن لوکس گفت: طبیعتا بازار مسکن لوکس با بحرانی جدی روبه‎رو است و میزان خرید وفروش کاهش یافته است.

رکود

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا رکود در برخی مناطق گران تر پایتخت مشهود است یا خیر؟ گفت: شیوه تعیین قیمت ملک تغییر کرده است، پیش تر به دلیل موقعیت واحد مسکونی در یک منطقه ، قیمت تعیین می شد اما امروزه این نوع سازه و امکانات ساختمان است که قیمت را تعیین می کند، وقتی ساختمانی باشگاه ورزشی و استخر و سونا و آسانسور اسباب کشی و … دارد قیمت بالاتری برای آن تعیین می‎شود و ساختمان های معمولی نیز قیمت پایین تر دارند .

او افزود: این ساختمان ها در حالی ساخته شده اند که فعلا پولی برای خریدشان وجود ندارد از این رو با انبوه واحدهای مسکونی خالی  روبرو هستیم .

 نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: همین حالا در گران ترین منطقه تهران واحدهای مسکونی هست که قیمت هایی دو برابر قیمت عرف منطقه دارند چرا که امکانات این واحدهای مسکونی بسیار زیاد است.

 عقبایی در توضیح دلایل بروز این اتفاق گفت:« از دهه ۸۰ الگوی ساخت مسکن تغییر کرده، یعنی واحدهای لوکس بیش از کشش بازار ساخته شدند ولی واحدهای عمومی و مردمی چندان رشد نکرده‎ اند. به همین دلیل اکنون اغلب واحدهای خالی تهران واحدهایی لوکس هستند که نسبت به درآمد عمومی جامعه قیمت بیشتری دارند و تعداد کسانی که می‌توانند صاحب آن شوند کمتر از واحدهایی است که ساخته شده است..»

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تحولات قیمت مسکن در تهران و میزان ریزش قیمت ها نیز گفت:« قیمت واحدهای بزرگ بین ۳۰ تا ۳۵ درصد، واحدهای کوچک ۵ تا ۳۰ درصد و اجاره بها ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته اند. با توجه به اینکه فصل نقل و انتقالات تقریبا” تمام شده است انتظار داریم روند کاهش قیمت ها همچنان ادامه یابد .»

منبع :خبرانلاین

۲ دیدگاه

  1. بردیا

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

    دقیقا ملک لوکس با قیمت بالاتر هر کسی توان خریدشو نداره

    پاسخ

  2. روزبهاني

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۲۰ ق٫ظ

    آپارتمان های که رشد قیمت نجومی داشته اند خریدار ندارند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…